%0 Journal Article %T بررسی تطبیقی ویژگی‌های برنامه درسی موسسات آموزش عالی از راه‌دور کشورهای ایران، انگلستان و هند %J فصلنامه مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی %I مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری %Z 2008-4641 %A آقازاده, احمد %A احقر, قدسی %A فضلعلی زاده, رضا %D 2012 %\ 07/14/2012 %V 4 %N 4 %P 75-106 %! بررسی تطبیقی ویژگی‌های برنامه درسی موسسات آموزش عالی از راه‌دور کشورهای ایران، انگلستان و هند %K آموزش از راه دور-تطبیق-موسسات آموزش عالی -برنامه درسی %R 10.7508/isih.2012.16.004 %X هدف این پژوهش شناسایی و مقایسه ویژگی‌های برنامه درسی آموزش عالی از راه دور در کشورهای انگلستان هند و ایران بوده است در این پژوهش شباهت‌ها و تفاوت‌های ویژگی‌های برنامه درسی موسسات آموزش عالی از راه دور در کشورهای مذکور به منظور بهبود بخشیدن نظام آموزش از راه‌دور در ایران بررسی و مقایسه شده است. براین اساس نوع مطالعه این پژوهش تطبیقی- توصیفی و روش آن توصیفی تشریحی مبتنی بر تجزیه و تحلیل مقایسه‌ای، مطابق روش و مراحل چهارگانه بردی می‌باشد. اطلاعات مورد نیاز آن برای پاسخگویی به پرسش‌ها ازطریق اسناد و مدارک کتابخانه ای و گزارش‌های تحقیقی و جستجو در شبکه جهانی اینترنت مرتبط و سایت‌های وزارت تحقیقات و آموزش عالی کشورهای مورد مطالعه گردآوری شده است مهمترین نتایج بدست آمده نشان داده است که استفاده از تجربیات کشورهای موفق و بومی سازی آن و ترسیم چشم انداز آموزش عالی از راه دور به دلیل بالا بردن قدرت انتخاب فراگیران، ارتقای جامعیت و ابتکار عمل و توان اثرگذاری نظام آموزش از راه دور در کشورمان به ضرورت رویکرد تلفیقی در تکنیکها و روشهای آموزش از راه دور و همچنین توجه به اصول و رویکردهای اساسی این نظام که دانشجو محوری و تأکید بر تفاوتهای فردی در طراحی آموزشی دارد  %U http://www.isih.ir/article_121_0d5596b24dfe8162eade6b26923439ef.pdf