%0 Journal Article %T ملاحظات روش‌شناختی در مطالعات حوزه جنسیت %J فصلنامه مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی %I مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری %Z 2008-4641 %A اصغری, فیروزه %D 2016 %\ 01/05/2016 %V 7 %N 4 %P 105-127 %! ملاحظات روش‌شناختی در مطالعات حوزه جنسیت %K روش‌شناسی پژوهش %K روش پژوهش %K رویکرد ترکیبی %K مرور سیستماتیک %K جنسیت %R 10.7508/isih.2015.28.004 %X آنچه یک پژوهش علمی را از یک پژوهش غیرعلمی جدا می‌کند و موجب اعتبار و یا بی‌اعتباری آن می‌شود، روش‌شناسی پژوهش است.بسیاری از مشکلات و چالش‌های اساسی به‌ویژه در مطالعات حوزه علوم انسانی ناشی از ابهام روش‌شناختی آنهااست. ملاحظات روشی به‌ویژه در پژوهش‌هایی مانند مطالعات حوزه جنسیت که در چارچوب یک رشته خاص علمی نمی‌گنجند، به‌دلیل ماهیت و ابعاد پیچیده آنها از دقت و حساسیت بیشتری برخوردار است. ازاین‌رو مقاله حاضر با نگاهی به جنبه‌های روش‌شناختی پژوهش‌های انجام‌شده درباره تأثیر متغیر جنسیت بر رضایت شغلی اعضای هیئت علمی،با استفاده از رویکرد کیفی و تکنیک مرور سیستماتیک تلاش کرده است به‌صورت عینی توجه محققان را به ضرورت، اهمیت و نقش ملاحظات روش‌شناختی در شناخت و تبیین عمیق‌تر مسئله پژوهش و دستیابی به پاسخ شفاف، دقیق و منطبق با واقعیت برای حل مسئله و دستیابی به هدف پژوهش جلب کند. یافته‌های این مطالعه حاکی از وجود دو مشکل عمده در پژوهش‌های مورد بررسی بوده است: یکی وجود ابهام و عدم شفافیت در بیان مسئله پژوهش و دیگری گرایش به استفاده از یک روش پژوهش واحد (کمی) بدون توجه به تفاوت ماهیت و ابعاد حوزه‌های مورد پژوهش.  به‌نظر می‌رسد در پژوهش در مورد حوزه‌هایی مانند جنسیت، به‌منظور شناخت عمیق‌تر و دستیابی به پاسخی معتبر و شفاف‌تر، استفاده از رویکردترکیبی، گزینه مطمئن‌تری خواهد بود.   %U http://www.isih.ir/article_202_a016f1e0cd892a12be34a61b97b20f9b.pdf