ORIGINAL_ARTICLE
یگانگی معرفت و علوم انسانی؛ رویکردی بینرشتهای
ضرورتهای نوین زندگی بشر تخصصگرایی در علوم را پدید آورد. با وجود این، ردهبندی دانش از آغاز تا کنون نتوانسته است مرزروشنی بین حوزههای علمی پدید آورد و هنوز در این خصوص، اجماعی بین دانشمندان حاصل نشده است. تخصصگرایی افراطیتوأم با درک پیچیدگی موضوعات مورد مطالعه، باعث شد که ضرورت توجه به نگرشهای تلفیقی در حوزه تولید دانش گسترش یابد.مقاله حاضر تلاش میکند در بخش نخست وضع موجود معرفت و ضرورت نیاز به وحدت بین علوم را توضیح دهد. در بخش دوم،نویسندگان به اختصار الگوهای جدید تبیین دانش را مورد بحث قرار میدهند. در بخش پایانی با ارائه یک انگاره، وحدت رشتههایمختلف در حوزه علوم انسانی مورد توجه قرار میگیرد.
http://www.isih.ir/article_171_0b4a97391ce4366d4e5897548142ee10.pdf
2014-11-22
1
18
10.7508/isih.2014.24.001
یگانگی معرفت
رویکرد میانرشتهای
علوم انسانی
رحمان
پاریاد
paryad76.rp@gmail.com
1
دانشجوی دکترای فلسفه تعلیم و تربیت
LEAD_AUTHOR
یحیی
معروفی
yahyamarofi@yahoo.com
2
دانشیار برنامه ریزی درسی دانشگاه بوعلی سینا همدان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
امکانسنجی تأسیس رشته کارشناسی ارشد حقوق ورزشی در دانشگاههای ایران
آیا با جهانی شدن پدیده ورزش، توسعه باشگاهها و مشاغل خصوصی و گستره نهضت المپیک و اقتدار و نفوذ روزافزون نهادهای جهانی ورزش، تأسیس رشته کارشناسی ارشد حقوق ورزش در ایران ضرورت دارد؟ هدف کلی تحقیق امکانسنجی تأسیس رشته کارشناسی ارشد حقوق ورزشی در دانشگاههای کشور از دیدگاه اعضای هیئت علمی گروههای حقوق و تربیت بدنی دانشگاههای اصفهان، تهران و شهید بهشتی در سال 1392 (مجموعاً 173 نفر) است. تحقیق توصیفی و از نوع تحقیقات کیفی است. اطلاعات مورد نیاز از طریق مصاحبه نیمه سازمانیافته گردآوری شد. 28 نفر از اعضای هیئت علمی که با تدریس، تألیف و ترجمه کتابهایحقوق ، ورزش و برنامهریزییهای درسی در ارتباط بودند، به طور هدفدار به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند و به پرسشهای تحقیق پاسخ دادند. پاسخگویان معتقد بودند، به دلیل کاستیهای محرز در قوانین مربوط به ورزش در حقوق ایران و نیاز جامعه، ایجاد رشته حقوق ورزش ضرورت دارد. مصاحبهشوندگان بر سر راهاندازی رشته حقوق ورزشی در دانشکدهها یا گروههای آموزشی حقوق با ترکیبی از دروس حقوق و ورزش توافق داشتند. وجود استادان دارای مدرک دکترای حقوق و علوم ورزشی در دانشگاهها زمینه بسیارمناسبی برای تأسیس این رشته است. در این مقاله دیدگاه استادان در هفت زمینه کاستیهای حقوق ورزش، تجاری شدن ورزش،ایجاد مشاغل جدید، امکانات تخصصی، استقلال رشته حقوق ورزش، آموزشهای کوتاهمدت، دروس حقوق ورزش، مدارک استادان وشرایط کارگاههای آموزشی حقوق ورزش بررسی شده است.
http://www.isih.ir/article_172_c26be872ebd3ab9e4ca0b460a63641d6.pdf
2014-11-22
19
32
10.7508/isih.2014.24.002
حقوق ورزش
امکانسنجی
جهانی شدن
قوانین و مقررات
مسعود
نادریان
m.naderian@spr.ui.ac.ir
1
دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه اصفهان
LEAD_AUTHOR
سمیه
رهبری
s.rahbari64@yahoo.com
2
کارشناس ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه آزاداسلامی واحد اصفهان (خوراسگان).
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقش ترجمه فرهنگی در مطالعات میان رشتهای با تأکید بر الگوهای نشانهشناسی فرهنگی
ترجمه فرهنگی یکی از مهمترین الزامات زبانشناختی مطالعات میانرشتهای است که مقصود از آن همسانسازی و همسنخ کردن مضامین فرهنگی رشتههای مختلف برای برقراری ارتباط بهتر میان آنها است. نشانهشناسی فرهنگی نیز از جدیدترین علوم است که به شکل برقراری ارتباط میان فرهنگها پرداخته است. نشانهشناسی فرهنگی سه الگوی «دیگریفرهنگی»، «کریولسازی» و «سپهر نشانهای» را برای برقراری ارتباط میان فرهنگی اراپه میکند. در الگوی دیگریفرهنگی، همدلی مهمترین کلید برای رفع مانع «دیگری» در برقراری ارتباط میانفرهنگی معرفی میشود. سپهر نشانهای نیز جایی است که در مرکز آن متون فرهنگی تولید میشوند و بیرون از آن آشوب و بینظمی، درون سپهر را تهدید میکند و در تعامل این درون و بیرون سپهر است که میتوان به تولید فرهنگ جدید دست یافت. در الگوی کریولشدگی نیز، شیوه شکلگیری زبانهای میانفرهنگی مورد بررسی قرار میگیرد. شناخت کیفیت چنین مقولهای میتواند بهخوبی میانرشتهپژوه را در دستیابی به زبان مشترک بینرشتهای یاری رساند.
http://www.isih.ir/article_173_9d43487599360ff560b5ee520aa5d428.pdf
2014-11-22
33
49
10.7508/isih.2014.24.003
مطالعات میانرشتهای
نشانهشناسی فرهنگی
ترجمه فرهنگی
دیگریفرهنگی
کریولسازی
سپهرنشانهای
قاسم
درزی
ghasemdarzi@yahoo.com
1
استادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه شهید بهشتی
LEAD_AUTHOR
احمد
پاکتچی
apakatch@gmail.com
2
استادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه امام صادق(ع)
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
زبا نشناسی تربیتی به مثابه حوزه پژوهشی میان رشتهای
گستردهترین حیطه زبان حیطهای است که زبان با زمینههای بیرون از خودش مرتبط میشود. به این اعتبار زبان بر برخی از عوامل محیطی تأثیر میگذارد و از بعضی از آنها تأثیر میپذیرد. یکی از مهمترین این زمینهها حوزه تعلیم و تربیت است. در این مقاله با به کارگیری روش تحقیق توصیفی ـ تحلیلی، ضمن معرفی رشته جدیدی که در دانشگاههای بزرگ جهان دایر است، به سودمندی راهاندازی آن در جهت توسعه مطالعات زبانی با توجه به مسائل زبانشناختی ایران به ویژه در حوزه تعلیم و تربیت پرداخته شده است. نتیجه این بررسی نشان میدهد که زبانشناسی تربیتی به عنوان پلی میان دنیای زبانی و نظام تعلیم و تربیت میکوشد فعالیتهای آموزشی را با توجه به مسایل زبانی، به نحوی مطلوبتر سامان دهد. مطالعات زبانشناسی تربیتی بر نقش زبان در یادگیری و آموزش متمرکز است. این شاخه علمی ضمن تأکید بر تلفیق زبانشناسی و آموزش، با استفاده از روشها و نظریههای زبانشناختی، مسایل و مشکلات عملی نظام آموزش رسمی در زمینه یادگیری زبان و یادگیری از طریق زبان را مورد توجه قرار میدهد. همچنین میبایست در طراحی برنامه درسی زبانشناسی تربیتی در ایران به سه قلمرو «یادگیری زبان»، «یادگیری علوم از طریق زبان»، و «نقش فرهنگی و تربیتی زبان» توجه کرد. راهحل اصولی برای گسترش این حوزه مطالعاتی در ایران تأسیس دورههای تحصیلات تکمیلی مأموریتگراست که بتوانند زمینه لازم را برای حل مسائل مشترک زبان و تعلیم و تربیت فراهم آورند.
http://www.isih.ir/article_174_5a0934cbdb464ca4c7d001015eb0a51c.pdf
2014-11-22
51
70
10.7508/isih.2014.24.004
مطالعات میانرشتهای
زبانشناسی تربیتی
زبانشناسی
علوم تربیتی
یادگیری
بهمن
زندی
zandi@pnu.ac.ir
1
دانشیار زبانشناسی دانشگاه پیام نور.
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ضرورت آینده پژوهی در فقه اسلامی
آیندهپژوهی یکی از علوم جدید و میانرشتهای است که جزو علوم و فناوریهای نرم طبقهبندی میشود. آیندهپژوهی را علم و هنر کشف و شکل بخشیدن آینده تعریف کردهاند. تاکنون مطالعات آیندهپژوهی در حوزههای مختلفی از جمله فناوری، اقتصاد، سیاست و... انجام شده است و کارشناسان روشهای مختلف را در حوزههای مربوطه شناسایی و معرفی کردهاند. از طرفی تغییرات در جهان به قدری وسیع است که همگام شدن با آن کاری بسیار سخت و دشوار است، و ضرورت دارد که در هر زمینهای از قبل به آینده توجه داشته باشیم تا برای رویارویی با آن برنامهریزی کنیم. از طرف دیگر، علم فقه بخش عظیمی از هویت خویش را از گذشته میگیرد. این نگاه به گذشته در بعضی مواقع موجب گذشتهگرایی و دوری از زمان حال و آینده میشود و فقه را در موضع انفعال قرار میدهد. به همین دلیل تمام تلاش ما این است که عنصر آینده پژوهی را وارد علم فقه کنیم تا تصمیم گیران حوزه فقه با تغییرات آینده برخورد پیشدستانه داشته باشند. با این فرض در مقاله حاضر سعی شده است که این علم میانرشتهای با فقه ترکیب شود و مفاهیم و روشهای آن به صورت کلی مفهومسازی و معادلسازی شود. روش تحقیق در مقاله حاضر توصیفی- تحلیلی است.
http://www.isih.ir/article_175_2d1f9227a8253a3c1800caaf8b77879f.pdf
2014-11-22
71
84
10.7508/isih.2014.24.005
آیندهپژوهی
روندها
فقه
دیدهبانی فقهی
اندیشکده فقهی
رضا
علی کرمی
rezaa_karami@yahoo.com
1
استادیار الهیات، فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه پیام نور
LEAD_AUTHOR
محمد
کشاورزی
future1404@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری الهیات، فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه عدالت.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
گونهشناسی شعر فارسی از منظر ادب سیاسی
در میان دستهبندیهای متعدد و متنوع ارائه شده برای اندیشههای سیاسی در اسلام و ایران معمولاً بر حوزههایی همچون فقه سیاسی، فلسفه سیاسی، کلام سیاسی و سیاستنامهنویسی تأکید میشود، اما ایرانیترین حوزه اندیشهورزی در ایران اسلامی را بایستی در حوزه شعر جستجو کرد. زیرا که سپهر اندیشه ایرانی شعر است و اغلب فقها و فلاسفه و متکلمان و عرفای ایرانی، زمانی که خواستهاند نهانشدههای دل خویش را آزادانه و بیتقید بیان کنند، به دامن شعر پناه بردهاند. با وجود این متأسفانه ادب سیاسی به واسطه افراط در تخصصگرایی رشتهها و ضعف مطالعات میانرشتهای چنانچه باید و شاید در کانون توجه اندیشهورزان سیاسی و تأملات آکادمیک قرار نگرفته است. این نوشتار ضمن دعوت از اندیشهورزان به توجه نظاممند به این حوزه میانرشتهای، در صدد گونهشناسی اشعار از لحاظ کارکرد سیاسیشان برآمده است و حوزه ادب سیاسی (اعم از نظم، و نثر مسجع و موزون) را به ادب حماسی و میهنی، ادب انتقادی، ادب اصلاحی، ادب تمجیدی و درباری، ادب مقاومت، و طنز سیاسی ـ اجتماعی تقسیم کرده است و فردوسی، حافظ، ناصرخسرو، سعدی، عنصری بلخی، سیف فرغانی، و عبید زاکانی را به عنوان نمایندههای این گونههای ادبی مورد بررسی قرار داده است.
http://www.isih.ir/article_176_021db2e5579d42ee6cb049c1dd7ec88c.pdf
2014-11-22
85
122
10.7508/isih.2014.24.006
ادب سیاسی
ادبیات سیاسی
میانرشتگی
فردوسی
حافظ
سعدی
ناصرخسرو
عنصری
سیف فرغانی
عبید زاکانی
اندیشههای سیاسی در اسلام و ایران
حمید
نساج
hamid.nassaj@gmail.com
1
استادیار علوم سیاسی دانشگاه اصفهان
LEAD_AUTHOR
مرتضی
حاجی مزدارانی
mhaji1343@yahoo.com
2
استادیار ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
حقوق بینالملل در برابر روابط بینالملل؛ بررسی میانرشتهای مفهوم اعتبار
لزوم ایجاد ارتباط میان دو رشته روابط بینالملل و حقوق بینالملل سالهاست که در نظام آموزشی ایران مغفول مانده است و علیرغم تشابهات فراوان و همکاریهای متعددی که دانشمندان این دو حوزه میتوانند با یکدیگر داشته باشند، عمال تا قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم حتی امکان حضور دانشجویان حقوق بینالملل در دورههای تحصیالت تکمیلی روابط بینالملل و بالعکس فراهم نبود. اما آیا اساسا در عصر کنونی امکان شناخت مناسب پدیدههای بینالمللی با اتخاذ رویکردهای تکرشتهای، متصلب و جزمی ممکن است؟ این مقاله در تلاش برای پاسخ دادن به سؤال فوق و به منظور به تصویر کشیدن یکی از وجوه پیچیده تعامل متقابل حقوق بینالملل و روابط بینالملل، به کنکاش در حوزه خطیر معاهدات امنیتی بینالمللی پرداخته و ضمن معرفی مفهوم اعتبارسازی، به طور خاص تلاش میکند تا تفاوت زاویه دید و ظرفیت همکاری ممکن الحصول بین پژوهشگران حوزه حقوق بین الملل و روابط بین الملل را مورد بررسی قرار بدهد. این نوشتار ضمن اینکه نخستین اثر به زبان فارسی برای معرفی مفهوم اعتبارسازی به جامعه محققان علم سیاست و حقوق بین الملل محسوب می شود، در صدد است تا با استفاده از روش شناسی تطبیقی و گزینش یک نمونه مطالعاتی ملی، برای نخستین بار چرایی و نحوه سرریز اعتبار دولتها، از حوزه بین الملل به حوزه حقوق بین الملل را نیز اثبات کند.
http://www.isih.ir/article_177_5e2f96c2042e108cd733f3b1353a8285.pdf
2014-11-22
123
145
10.7508/isih.2014.24.007
روابط بینالملل
حقوق بینالملل
اعتبارسازی ارادهگرا
اعتبارسازی قانونگرا
معاهدات امنیتی بینالمللی
بازدارندگی
هادی
دادمهر
hdadmehr@gmail.com
1
عضو هیأت علمی گروه حقوق دانشگاه زابل
LEAD_AUTHOR