مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری
فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی
2008-4641
2008-4846
7
4
2016
03
20
نقش و جایگاه مطالعات میان رشته ای در رشد و توسعه علوم انسانی در کشور
1
19
FA
علیاصغر
قاسمی
استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی
ghasemi_aliasghar@yahoo.com
راضیه
امامی میبدی
دانشآموخته دکتری رشته سیاستگذاری عمومی در دانشگاه تهران
emamirazie@alumni.ut.acir
10.7508/isih.2015.28.001
<span lang="FA">یکی از ابزارهایی که می</span><span><span lang="FA">تواند در رشد و توسعه تمامی علوم، به</span><span lang="FA">ویژه علوم انسانی نقش داشته باشد، توسعه مطالعات میان</span><span lang="FA">رشته</span><span lang="FA">ای است. در این مقاله تلاش شده است از طریق مصاحبه نیمه</span><span lang="FA">ساختمند با جمعی از صاحب</span><span lang="FA">نظران و اندیشمندان کشور و تحلیل محتوای آرای ایشان به این پرسش پاسخ داده شود که از نظر خبرگان، مهم</span><span lang="FA">ترین عوامل و موانع رشد علوم انسانی در ایران چیست و توسعه مطالعات میان</span><span lang="FA">رشته</span><span lang="FA">ای</span><span lang="FA"> در رشد علوم انسانی چه نقش و جایگاهی دارد؟ نتایج به</span><span lang="FA">دست</span><span lang="FA">آمده نشان می</span><span lang="FA">دهد از نظر خبرگان، مقوله «توسعه میان</span><span lang="FA">رشته</span><span lang="FA">ای</span><span lang="FA">ها» با اختصاص جایگاه دوازدهم در میان عوامل شانزده</span><span lang="FA">گانه رشد و توسعه علوم انسانی فی</span><span lang="FA">نفسه نقش چندان مؤثری در رشد و توسعه این علوم در ایران ندارد و کارآمدی این ابزار، مستلزم تأمین شرایط مهم</span><span lang="FA">تری همچون تأمین فضای باز فکری در دانشگاه</span><span lang="FA">ها و استقلال جامعه علمی است. همچنین توسعه مطالعات میان</span><span lang="FA">رشته</span><span lang="FA">ای درصورتی</span><span lang="FA">که به افزایش هم</span><span lang="FA">افزایی علمی صاحب</span><span lang="FA">نظران رشته</span><span lang="FA">های مرتبط در حوزه علوم انسانی و نیز ارتقای توانمندی علمی استادان، دانشجویان و پژوهشگران و کاربردی</span><span lang="FA">تر شدن علوم انسانی در کشور منجر شود، می</span><span lang="FA">تواند در رشد و توسعه علوم انسانی و اجتماعی مؤثر واقع گردد.</span></span>
ایران,علوم انسانی,مطالعات میانرشتهای,خبرگان
http://www.isih.ir/article_200.html
http://www.isih.ir/article_200_8b0c407cce8ebb1033546cf2f31498aa.pdf
مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری
فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی
2008-4641
2008-4846
7
4
2016
01
04
الزامات کلامی پژوهش میان رشته ای در قرآن؛ با تکیه بر سطوح معرفت شناسی، اصطلاح شناسی و روش شناسی
21
44
FA
حسین
شجاعی
دانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآنی و حدیث دانشگاه امام صادق(ع)
shojaeohosein030@gmail.com
عباس
مصلائی پور
دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه امام صادق (ع)
amusallai@isu.ac.ir
سجاد
اسدبیگی
دانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه امام صادق (ع)
s.asadbeygi@yahoo.com
10.7508/isih.2015.28.002
متن الهی قرآن کریم و رابطه مستقیم آن با عقاید مسلمانان از جمله عناصر مؤثری محسوب میشوند که باعث پدید آمدن نوعی انحصارگرایی صنفی در زمینه انجام تحقیقات قرآنی توسط عالمان دین در سنت قرآنپژوهی مسلمانان شده است. همین مسئله باعث نوعی کنترل در مواجهه با قرآن شده بود و بههمین دلیل نتایج بهدستآمده در این نوع تحقیقات نیز عمدتاً منطبق با مبانی و جهانبینی اسلامی بود، زیرا محقق قرآنپژوه از شناخت کامل و کافی در زمینه اسلام، کلام اسلامی و همچنین قرآن برخوردار بود. لکن با تغییر و تحولاتی که امروزه در حوزه توسعه علوم، پژوهش، گرایش به مطالعات میانرشتهای و همچنین دوری از انحصارگرایی علمی پدید آمده است، پژوهشگران مختلفی به تحقیق در حوزه قرآن اقدام میکنند. در این میان با توجه به گریزناپذیر بودن این فضا ازیکسو و همچنین حساسیت پژوهش در قرآن و لزوم جلوگیری از آثار سوء و اشتباهاتی که امکان پیشآمد آنها وجود دارد، تدوین الزامات کلامی پژوهشهای قرآنی در حوزههای مختلف پژوهشی و تحقیقی ضروری بهنظر میرسد. مقاله پیشرو با تمرکز بر الزامات کلامی پژوهش میانرشتهای در زمینه قرآن کریم و استفاده از روش کتابخانهای، بهدنبال معرفی عناصر قابلتأمل و الزامات این گونه پژوهشی در سه سطح معرفتشناسی، اصطلاحشناسی و روششناسی میباشد تا با ایجاد خط سیر تحقیق صحیح، نگرانیهای مربوط به نتایج بهدستآمده از این نوع تحقیقات را کاهش دهد. <br />
الزامات کلامی پژوهش قرآنی,مطالعات میانرشتهای,معرفتشناسی,اصطلاحشناسی,روششناسی
http://www.isih.ir/article_199.html
http://www.isih.ir/article_199_5da7baa1b8bb22675d566441af3489df.pdf
مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری
فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی
2008-4641
2008-4846
7
4
2016
01
05
توسعه انسانی و عدالت جنسیتی در رویکرد قابلیتی آمارتیا سن
47
72
FA
صادق
میرویسی نیک
کارشناس ارشد رشته علوم سیاسی از دانشگاه تربیت مدرس.
s.mirvisinik@yahoo.com
10.7508/isih.2015.28.003
<span lang="FA">این تحقیق با روش تحلیلی _ تفسیری و در چارچوب اندیشه سیاسی به بررسی مهم</span><span></span><span lang="FA">ترین مفروضات نظری «رویکرد قابلیتی» آمارتیا سن و آثار آن بر حوزه عدالت جنسیتی می</span><span></span><span lang="FA">پردازد. در اینجا بیان می</span><span></span><span lang="FA">شود که فهم توسعه و آثار آن بر حوزه عدالت و برابری را نمی</span><span></span><span lang="FA">توان از مبانی فلسفی نهفته در آن جدا کرد. در همین زمینه بررسی جنسیتی نظریه</span><span></span><span lang="FA">های توسعه، حاکی از نارسایی آنها در زمینه مسائل زنان و موانع جنسیتی آنها در برخورداری از فرصت</span><span></span><span lang="FA">ها و منابع واقعی زندگی است. این رویکردها یا نگرش انفعالی به زنان دارند و یا با تلقی انتزاعی از آزادی و فرصت برابر، از توانمندی آنها غافل می</span><span></span><span lang="FA">شوند. رویکرد قابلیتی که مبنای رویکرد انسانی آمارتیا سن به توسعه است، در این زمینه چشم</span><span></span><span lang="FA">انداز جامعی را پیش</span><span></span><span lang="FA">روی ما می</span><span></span><span lang="FA">گذارد. سن با پیوندی که میان آزادی، عدالت و دموکراسی برقرار می</span><span></span><span lang="FA">کند، عاملیت</span><span></span><span lang="FA">بخشی به زنان را محور توسعه قرار می</span><span></span><span lang="FA">دهد. در این رویکرد، توسعه در درجه نخست باید با تمرکز بر توانمندسازی زنان، آزادی</span><span></span><span lang="FA">های ابزاری آنها را محقق سازد و در مرحله بعد، شرایط مناسب بیرونی را برای ابراز وجود و قدرت انتخاب</span><span></span><span lang="FA">گری آنها فراهم کند.</span>
توسعه,عدالت,عدالت جنسیتی,توسعه انسانی,قابلیت,آزادی
http://www.isih.ir/article_201.html
http://www.isih.ir/article_201_9dde7a0611d965b805303228d74b59a6.pdf
مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری
فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی
2008-4641
2008-4846
7
4
2015
11
22
اقتصاد سیاسی توسعه و دموکراسی در برزیل (2011-1960)
73
104
FA
حسین
جمالی
دکترای علوم سیاسی و عضو هیأت علمی (بازنشسته) دانشگاه مازندران
hoosein.jamali@gmail.com
وحید
ذوالفقاری
دانشجوی دکترای سیاست تطبیقی در دانشگاه مونیخ، آلمان.
zolfaghari.vahid@gmail.com
10.24200/isih.2015.205
برزیل کنونی (در نخستین سالهای دهه دوم قرن بیستویکم)، بهعنوان دهمین اقتصاد برتر جهان و دومین کشور جذبکنندة سرمایه خارجی و نیز بهعنوان یکی از اعضای نسل سوم کشورهای تازهصنعتیشده (NICs)، در مسیر توسعه و پیشرفت قرار گرفته است. یکی از مسائل اساسی برزیل، نسبت بین توسعه اقتصادی و توسعه سیاسی، طی دهههای گذشته است. این نسبت، بهویژه، از دهه 1960 که نظامیان، قدرت سیاسی را با کودتا بهدست گرفته و برای مدت محدودی، رشد اقتصادی را با عنوان «معجزه برزیلی» بهوجود آوردند، اهمیت زیادی پیدا میکند. روند توسعة پرفرازونشیب برزیل، در جریان بحران بدهیها در اواخر دهه 1970 و شکلگیری حکومت انتخابی و دموکراتیک در نیمه دهه 1980، بههمراه رشد و توسعه نسبتاً پایدار در دو دهه 1990 و 2000، نسبت بین دو عرصه توسعه سیاسی و اقتصادی را در این کشور دوچندان و قابلتأمل میکند. هدف اصلی این مقاله، بررسی تحلیلی و تاریخی این روندها و نسبتسنجیها است. ایده اصلی مقاله این است که روند رشد و توسعه اقتصادی برزیل، بدون بهبود و پیشرفت نسبی توسعه سیاسی، بهشدت شکننده، ناپایدار و نامتوازن بوده و با برقراری توازن نسبی توسعهای بین حوزه اقتصاد و عرصه سیاست، شاهد رشد و ثبات نسبتاً پایدار و مداوم هر دو قلمرو خواهیم بود.
توسعه اقتصادی,توسعه سیاسی,معجزه برزیلی,بحران بدهیها,حکومت نظامیان,حکومت انتخابی
http://www.isih.ir/article_205.html
http://www.isih.ir/article_205_c0bc439759bf32258413b11bc1c9fdba.pdf
مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری
فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی
2008-4641
2008-4846
7
4
2016
01
05
ملاحظات روششناختی در مطالعات حوزه جنسیت
105
127
FA
فیروزه
اصغری
عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم.
asghari@iscs.ac.ir
10.7508/isih.2015.28.004
<span lang="FA">آنچه یک پژوهش علمی را از یک پژوهش غیرعلمی جدا می</span><span></span><span lang="AR-SA">کند</span><span lang="FA"> و موجب اعتبار و یا بی</span><span></span><span lang="FA">اعتباری آن می</span><span></span><span lang="AR-SA">شو</span><span lang="FA">د، روش</span><span></span><span lang="FA">شناسی پژوهش است.</span><span lang="FA">بسیاری از مشکلات و چالش</span><span></span><span lang="FA">های اساسی به</span><span></span><span lang="FA">ویژه در مطالعات حوزه علوم انسانی ناشی از ابهام روش</span><span></span><span lang="FA">شناختی آنها</span><span lang="AR-SA">ا</span><span lang="FA">ست. ملاحظات روشی به</span><span></span><span lang="FA">ویژه در پژوهش</span><span></span><span lang="FA">هایی مانند مطالعات حوزه جنسیت که در چارچوب یک رشته خاص علمی نمی</span><span></span><span lang="FA">گنجند، به</span><span></span><span lang="FA">دلیل ماهیت و ابعاد پیچیده آنها از دقت و حساسیت بیشتری برخوردار است. ازاین</span><span></span><span lang="FA">رو مقاله حاضر با نگاهی به جنبه</span><span></span><span lang="FA">های روش</span><span></span><span lang="FA">شناختی پژوهش</span><span></span><span lang="FA">های انجام</span><span></span><span lang="FA">شده درباره تأثیر متغیر جنسیت بر رضایت شغلی اعضای هیئت علمی،</span><span lang="FA">با استفاده از رویکرد کیفی و تکنیک مرور سیستماتیک تلاش کرده است به</span><span></span><span lang="FA">صورت عینی توجه محققان را به ضرورت، اهمیت و نقش ملاحظات روش</span><span></span><span lang="FA">شناختی در شناخت و تبیین عمیق</span><span></span><span lang="FA">تر مسئله پژوهش و دستیابی به پاسخ شفاف، دقیق و منطبق با واقعیت برای حل مسئله و دستیابی به هدف پژوهش جلب کند</span><span lang="AR-SA">. </span><span lang="FA">یافته</span><span></span><span lang="FA">های این مطالعه حاکی از وجود دو مشکل عمده در پژوهش</span><span></span><span lang="FA">های مورد بررسی بوده است: یکی وجود ابهام و عدم شفافیت در بیان مسئله پژوهش و دیگری گرایش به استفاده از یک روش پژوهش واحد</span><span lang="AR-SA"> (</span><span lang="FA">کمی</span><span lang="AR-SA">)</span><span lang="FA"> بدون توجه به تفاوت ماهیت و ابعاد حوزه</span><span></span><span lang="FA">های مورد پژوهش</span><span>. </span><span lang="FA">به</span><span></span><span lang="FA">نظر می</span><span></span><span lang="FA">رسد در پژوهش در مورد حوزه</span><span></span><span lang="FA">هایی مانند جنسیت، به</span><span></span><span lang="FA">منظور شناخت عمیق</span><span></span><span lang="FA">تر و دستیابی به پاسخی معتبر و شفاف</span><span></span><span lang="FA">تر، استفاده از رویکرد</span><span lang="FA">ترکیبی، گزینه مطمئن</span><span></span><span lang="FA">تری خواهد بود.</span> <br />
روششناسی پژوهش,روش پژوهش,رویکرد ترکیبی,مرور سیستماتیک,جنسیت
http://www.isih.ir/article_202.html
http://www.isih.ir/article_202_a016f1e0cd892a12be34a61b97b20f9b.pdf
مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری
فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی
2008-4641
2008-4846
7
4
2016
01
05
زبانشناسی کاربردی انتقادی: رویکرد میانرشتهای سنجشگر در نقد و ارزیابی شاخههای زبانشناسی کاربردی
129
151
FA
حسین
داوری
استادیار گروه زبان انگلیسی دانشگاه دامغان
h.davari@du.ac.ir
10.7508/isih.2015.28.005
<span lang="FA">ظهور جهت</span><span></span><span lang="FA">گیری</span><span></span><span lang="FA">ها و رویکردهای بارز انتقادی از نیمه دوم دهه 1980 به بعد در عرصه زبان</span><span></span><span lang="FA">شناسی کاربردی با واکنش</span><span></span><span lang="FA">های موافق و مخالف متعددی روبرو بوده است؛ جهت</span><span></span><span lang="FA">گیری</span><span></span><span lang="FA">ها و رویکردهایی که هریک به فراخور قوت و اهمیت خود، شماری از ادعاها، مبانی و مفروضات رویکردهای غالب در این عرصه را به</span><span></span><span lang="FA">چالش کشیده است. ازجمله این رویکردهای نوظهور می</span><span></span><span lang="FA">توان به «زبان</span><span></span><span lang="FA">شناسی کاربردی انتقادی» اشاره کرد. مبدع این رویکرد، آلستر پنی</span><span></span><span lang="FA">کوک، زبان</span><span></span><span lang="FA">شناس برجسته استرالیایی است که ابعاد، حوزه</span><span></span><span lang="FA">ها و علایق آن در سال 2001 در اثری مستقل به جامعه زبان</span><span></span><span lang="FA">شناسی کاربردی معرفی شد. نظر به اهمیت انکارناپذیر نظری و کاربردی آن و البته مغفول ماندن نسبی این رویکرد میان</span><span></span><span lang="FA">رشته</span><span></span><span lang="FA">ای که سنجش و ارزیابی شاخه</span><span></span><span lang="FA">های مختلف زبان</span><span></span><span lang="FA">شناسی کاربردی را مبتنی</span><span></span><span lang="FA">بر مبانی و علایق خاصی دنبال می</span><span></span><span lang="FA">کند، این مقاله علاوه</span><span></span><span lang="FA">بر معرفی این رویکرد و حوزه</span><span></span><span lang="FA">ها و علایق آن، با هدف نشان دادن نحوه گام</span><span></span><span lang="FA">به</span><span></span><span lang="FA">گام بهره</span><span></span><span lang="FA">جویی از آن در سنجش و نقد حوزه</span><span></span><span lang="FA">های زبان</span><span></span><span lang="FA">شناسی کاربردی، به</span><span></span><span lang="FA">طور خاص با نیم نگاهی به تناسب و اهمیت موضوع با جامعه ایران، از بین شاخه</span><span></span><span lang="FA">های گوناگون، به دو شاخه شاخص آموزش زبان انگلیسی و سیاست و برنامه</span><span></span><span lang="FA">ریزی زبان انگلیسی پرداخته تا تصویری ملموس و کاربردی از ماهیت میان</span><span></span><span lang="FA">رشته</span><span></span><span lang="FA">ای و کارکردهای سنجش</span><span></span><span lang="FA">گرایانه آن معرفی و تبیین شود. یافته</span><span></span><span lang="FA">های حاصل از بهره</span><span></span><span lang="FA">جویی از این رویکرد میان</span><span></span><span lang="FA">رشته</span><span></span><span lang="FA">ای در دو حوزه مورد بررسی، بیانگر کارآمدی آن در هرگونه سیاست</span><span></span><span lang="FA">گذاری و برنامه</span><span></span><span lang="FA">ریزی آموزشی و زبانی متناسب با بافت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه هدف می</span><span></span><span lang="FA">باشد.</span>
زبانشناسی کاربردی انتقادی,رویکرد میانرشتهای,ارزیابی,آموزش زبان انگلیسی,سیاست زبانی
http://www.isih.ir/article_203.html
http://www.isih.ir/article_203_d340d0520016c968b97bd1ae6d921d50.pdf
مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری
فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی
2008-4641
2008-4846
7
4
2016
01
05
اثرات جهانیشدن بر تغییرات سبک زندگی در نواحی روستایی
153
188
FA
حمدالله
سجاسی قیداری
استادیار گروه جغرافیا، دانشگاه فردوسی مشهد
ssojasi@um.ac.ir
طاهره
صادقلو
استادیار گروه جغرافیا، دانشگاه فردوسی مشهد
tsadeghloo@um.ac.ir
علی
شهدادی
استادیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه هرمزگان
alishahdadi@yahoo.com
10.7508/isih.2015.28.006
<span style="font-size: 10pt; font-family: Tahoma, sans-serif;" lang="FA">جهانی</span><span style="font-size: 10pt; font-family: Tahoma, sans-serif;"></span><span style="font-size: 10pt; font-family: Tahoma, sans-serif;" lang="FA">شدن دارای اثرات مختلفی بر زندگی انسانی بوده و این تغییرات در جوامع روستایی ملموس</span><span style="font-size: 10pt; font-family: Tahoma, sans-serif;"></span><span style="font-size: 10pt; font-family: Tahoma, sans-serif;" lang="FA">تر از شهرها بوده است. بر این اساس هدف این مقاله، بررسی اثرات جهانی</span><span style="font-size: 10pt; font-family: Tahoma, sans-serif;"></span><span style="font-size: 10pt; font-family: Tahoma, sans-serif;" lang="FA">شدن بر سبک زندگی جوامع روستایی می</span><span style="font-size: 10pt; font-family: Tahoma, sans-serif;"></span><span style="font-size: 10pt; font-family: Tahoma, sans-serif;" lang="FA">باشد. روش</span><span style="font-size: 10pt; font-family: Tahoma, sans-serif;"></span><span style="font-size: 10pt; font-family: Tahoma, sans-serif;" lang="FA">شناسی به</span><span style="font-size: 10pt; font-family: Tahoma, sans-serif;"></span><span style="font-size: 10pt; font-family: Tahoma, sans-serif;" lang="FA">کاربرده</span><span style="font-size: 10pt; font-family: Tahoma, sans-serif;"></span><span style="font-size: 10pt; font-family: Tahoma, sans-serif;" lang="FA">شده در این پژوهش، توصیفی _ تحلیلی بوده و شیوه و ابزار جمع</span><span style="font-size: 10pt; font-family: Tahoma, sans-serif;"></span><span style="font-size: 10pt; font-family: Tahoma, sans-serif;" lang="FA">آوری داده</span><span style="font-size: 10pt; font-family: Tahoma, sans-serif;"></span><span style="font-size: 10pt; font-family: Tahoma, sans-serif;" lang="FA">ها در مطالعه نظری به</span><span style="font-size: 10pt; font-family: Tahoma, sans-serif;"></span><span style="font-size: 10pt; font-family: Tahoma, sans-serif;" lang="FA">صورت کتابخانه</span><span style="font-size: 10pt; font-family: Tahoma, sans-serif;"></span><span style="font-size: 10pt; font-family: Tahoma, sans-serif;" lang="FA">ای و در مطالعه میدانی از طریق پرسش</span><span style="font-size: 10pt; font-family: Tahoma, sans-serif;"></span><span style="font-size: 10pt; font-family: Tahoma, sans-serif;" lang="FA">نامه می</span><span style="font-size: 10pt; font-family: Tahoma, sans-serif;"></span><span style="font-size: 10pt; font-family: Tahoma, sans-serif;" lang="FA">باشد. محدوده مورد مطالعه، روستاییان دهستان روشن</span><span style="font-size: 10pt; font-family: Tahoma, sans-serif;"></span><span style="font-size: 10pt; font-family: Tahoma, sans-serif;" lang="FA">آباد شهرستان گرگان با 24 روستا است که از طریق نمونه</span><span style="font-size: 10pt; font-family: Tahoma, sans-serif;"></span><span style="font-size: 10pt; font-family: Tahoma, sans-serif;" lang="FA">گیری کوکران تعداد 265 خانوار به</span><span style="font-size: 10pt; font-family: Tahoma, sans-serif;"></span><span style="font-size: 10pt; font-family: Tahoma, sans-serif;" lang="FA">عنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج به</span><span style="font-size: 10pt; font-family: Tahoma, sans-serif;"></span><span style="font-size: 10pt; font-family: Tahoma, sans-serif;" lang="FA">دست</span><span style="font-size: 10pt; font-family: Tahoma, sans-serif;"></span><span style="font-size: 10pt; font-family: Tahoma, sans-serif;" lang="FA">آمده نشان می</span><span style="font-size: 10pt; font-family: Tahoma, sans-serif;"></span><span style="font-size: 10pt; font-family: Tahoma, sans-serif;" lang="FA">دهد که اثرات جهانی</span><span style="font-size: 10pt; font-family: Tahoma, sans-serif;"></span><span style="font-size: 10pt; font-family: Tahoma, sans-serif;" lang="FA">شدن در قالب همه ابعاد و شاخص</span><span style="font-size: 10pt; font-family: Tahoma, sans-serif;"></span><span style="font-size: 10pt; font-family: Tahoma, sans-serif;" lang="FA">های سبک زندگی مشاهده شده و از نظر پاسخ</span><span style="font-size: 10pt; font-family: Tahoma, sans-serif;"></span><span style="font-size: 10pt; font-family: Tahoma, sans-serif;" lang="FA">گویان، تغییراتی در سبک زندگی در جامعه روستایی درحال وقوع است. براساس آزمون رگرسیون مشخص شد که بیشترین تغییرات در نتیجه جهانی</span><span style="font-size: 10pt; font-family: Tahoma, sans-serif;"></span><span style="font-size: 10pt; font-family: Tahoma, sans-serif;" lang="FA">شدن در بعد سبک زندگی اجتماعی با ضریب بتای 328/0 می</span><span style="font-size: 10pt; font-family: Tahoma, sans-serif;"></span><span style="font-size: 10pt; font-family: Tahoma, sans-serif;" lang="FA">باشد. لذا به</span><span style="font-size: 10pt; font-family: Tahoma, sans-serif;"></span><span style="font-size: 10pt; font-family: Tahoma, sans-serif;" lang="FA">طورکلی می</span><span style="font-size: 10pt; font-family: Tahoma, sans-serif;"></span><span style="font-size: 10pt; font-family: Tahoma, sans-serif;" lang="FA">توان گفت به</span><span style="font-size: 10pt; font-family: Tahoma, sans-serif;"></span><span style="font-size: 10pt; font-family: Tahoma, sans-serif;" lang="FA">دلیل قرار گرفتن روستاهای ایران در شرایط گذار توسعه</span><span style="font-size: 10pt; font-family: Tahoma, sans-serif;"></span><span style="font-size: 10pt; font-family: Tahoma, sans-serif;" lang="FA">ای از سنت به مدرنیته و حتی پست</span><span style="font-size: 10pt; font-family: Tahoma, sans-serif;"></span><span style="font-size: 10pt; font-family: Tahoma, sans-serif;" lang="FA">مدرنیته، سبک زندگی در ابعاد مختلف در حالت درآمیختگی قرار داشته و افراد جوان گرایش به سبک زندگی شهری و افراد مسن گرایش به سبک زندگی بومی روستایی دارند.</span>
جهانیشدن,سبک زندگی,مناطق روستایی,دهستان روشنآباد
http://www.isih.ir/article_204.html
http://www.isih.ir/article_204_b3bf499062942324b49a5f9c7dc7baef.pdf