TY - JOUR ID - 226 TI - رابطه بین برخی از عوامل جامعه‌پذیری با رشد مشارکت ورزشی جوانان JO - فصلنامه مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی JA - ISIH LA - fa SN - 2008-4641 AU - شفیعی, شهرام AU - برومند, محمدرضا AU - هژبری, کاظم AU - سلخی, سهیل AD - استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلان، گیلان، ایران. AD - استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. AD - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه گیلان، گیلان، ایران. AD - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه آزادواحد آمل، مازندران، ایران. Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 8 IS - 3 SP - 113 EP - 126 KW - هویت ورزشی KW - جامعه‌پذیری ورزشی KW - مشارکت ورزشی KW - حمایت اجتماعی در ورزش KW - ادراک ورزشکار DO - 10.22035/isih.2016.226 N2 - مشارکت در فعالیت‌های بدنی و در پیش گرفتن سبک زندگی فعال، تا حد زیادی به ماهیت ارتباطات اجتماعی و درونی کردن تجارب دیگران به‌خصوص افراد مهم بستگی دارد. از این‌رو هدف تحقیق حاضر، بررسی رابطه بین برخی از عوامل جامعه‌پذیری ورزشکاران جوان شهر رشت با رشد مشارکت ورزشی آنان از منظر جامعه‌شناختی و تربیت‌بدنی بوده است. پژوهش حاصر از نوع توصیفی _ پیمایشی و جامعه آماری شامل تمامی جوانان و نوجوانان ورزشکار15 تا 29 ساله شهر رشت است(55807 نفر).نمونه آماری، تعداد400 نفربودند که به صورت نمونه‌گیری طبقه‌ای (انتخاب رشته‌های ورزشی فعال) و تصادفی (انتخاب باشگاه‌های هر رشته و ورزشکاران) به‌عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه محقق ساخته‌ای بود که روایی آن با استفاده از نظر 10 نفر از اساتید تربیت‌بدنی دانشگاه گیلان تأیید شد و پایایی آن با روش ضریب آلفای کرون‌باخ، 88/0 به‌دست آمد. از آمار توصیفی، آزمون‌های کولموگروف _ اسمیرنوف و ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شده است. یافته‌های تحقیق نشان داد کلیه ابعاد جامعه‌پذیری با توسعه مشارکت ورزشی رابطه مثبت و معنی‌داری دارند. مدل نهایی نتایج نشان داد وزن رگرسیونی سه عامل میزان ورزشی بودن اعضای خانواده، حمایت اعضای خانواده از ورزش کردن و اهمیت دادن مدرسه و معلمان به ورزش، به ترتیب برابر با 89/0، 80/0 و 62/0 است که بیشترین ضریب تأثیر را داشتند. با توجه به‌نتایج تحقیق به‌نظر می‌رسد حمایت‌های خانواده چه به‌صورت کلامی و یا مشارکت خود والدین در فعالیت‌های جسمانی، اثر مهمی در مشارکت ورزشی فرزندان داشته است. UR - http://www.isih.ir/article_226.html L1 - http://www.isih.ir/article_226_d784f1c6edd9c10125c7d6cd3b2f56ec.pdf ER -