TY - JOUR ID - 48 TI - فرآیند هدف‌گذاری در علوم میان‌رشته‌ای و نقش هدف‌ها در ارزیابی کیفیت نظام دانشگاهی JO - فصلنامه مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی JA - ISIH LA - fa SN - 2008-4641 AU - حسینی, سید رسول AU - بازرگان, عباس AD - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران. AD - استاد گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه تهران، ایران. Y1 - 2009 PY - 2009 VL - 1 IS - 4 SP - 123 EP - 145 KW - کیفیت KW - نظام دانشگاهی KW - هدف KW - هدف‌گذاری KW - ارزیابی KW - علوم میان‌رشته‌ای DO - 10.7508/isih.2009.04.005 N2 - هدف‌ها و چگونگی تدوین آنها از مهم‌ترین عوامل موفقیت هر سیستمی محسوب می‌شوند. در هر نظام آموزشی، هدف‌ها جهت حرکت و چگونگی تخصیص منابع را تعیین می‌کنند. افزون بر این، هدف‌ها نه‌تنها در افزایش انگیزه و بهبود عملکرد کارکنان تأثیر‌گذار هستند، بلکه معیار مهمی برای ارزیابی فعالیت‌ها و عملکرد فردی و سازمانی محسوب می‌شوند. در مقاله حاضر نقش هدف و فرآیند هدف‌گذاری با تأکید بر علوم میان‌رشته‌ای مورد بررسی قرار می‌گیرد. بدین منظور ابتدا به تعریف، اهمیت و بررسی فرآیند هدف‌گذاری و تئوری تعیین هدف پرداخته می‌شود. سپس انواع اهداف و کاربرد ابزار اندازه‌گیری هدف‌ها در نظام‌های دانشگاهی مورد بررسی قرار می‌گیرند. همچنین نقش اهداف در فرآیند ارزیابی نظام‌های دانشگاهی و تجربه‌های موجود مورد بررسی و تحلیل واقع شده و در پایان راهکارهای مناسب جهت تدوین و آشکارسازی هدف‌ها در فرآیند برنامه‌ریزی و ارزیابی نظام‌های دانشگاهی ارائه می‌شود UR - http://www.isih.ir/article_48.html L1 - http://www.isih.ir/article_48_59d2a1dcc602ae550a805a05c4571060.pdf ER -