مقالات ذیل در حال آماده سازی جهت نشر در شماره‌های آتی می‌باشند:
1. مفاهیم، رویکردها، دیرینه شناسی و گونه شناسی

جعفر توفیقی؛ حمید جاودانی

دوره 1، شماره 1 ، زمستان 1387، ، صفحه 1-17

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2009.01.001

چکیده
  درک بهینه میان‌رشته‌ای‌ها، نخست، نیازمند واکاوی مفهوم مطالعات رشته‌ای است که بخش نخست این نوشتار را به خود اختصاص داده است. به باور بسیاری از اندیشه‌پردازان، ‌کاستی‌ها و نقاط ضعف مطالعات رشته‌ای،‌ پیچیدگی مسائلی که جامعه بشری با آنها روبرو شده است و تغییرات پارادایمی پدید آمده در عرصه جامعه بشری، که مسیر را برای گذر از جامعه ...  بیشتر

2. بررسی فراگشت آموزش و پژوهش میان‌رشته‌ای: نیاز دیروز، رویکرد امروز، زیرساخت فردا

کیوان زاهدی

دوره 1، شماره 4 ، پاییز 1388، ، صفحه 1-17

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2009.04.001

چکیده
  این مقاله دو هدف را پی می‌گیرد: در مرحله نخست رخ‌داد فراگشت میان‌رشته‌ای با تکیه بر فرایند تحول و نه تاریخ تحول بررسی می‌شود، و در مرحله بعد رویکرد آینده در امتداد این فراگشت در چارچوب رویکرد مدیریت علم آینده‌نگر پیشنهاد می‌شود. بدین ترتیب نشان داده می‌شود که فراگشت میان‌رشته‌ای از مرز روش‌شناسی مدل یک یا سرمشق معمول عبور کرده ...  بیشتر

3. کتابداری و اطلاع‌رسانی؛ رشته یا میان‌رشته؟

غلامرضا فدائی

دوره 2، شماره 2 ، بهار 1389، ، صفحه 1-18

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2010.06.001

چکیده
  در این مقاله به تعریف رشته و میان‌رشته و تاریخچه این دو پرداخته و این سؤال مطرح می‌شود که به‌رغم میل و یا تکرار عده‌ای که مشتاقانه و رضایت‌مندانه کتابداری و اطلاع‏رسانی را یک میان‌رشته می‌دانند، نویسنده استدلال می‌کند که تا رشته‌ای نباشد میان‌رشته مفهومی ندارد. او تأکید می‌کند که میان‌رشتگی، پاسخی به یک سونگری پوزیتیویسم ...  بیشتر

4. ضرورت مطالعات میان رشته‌ای و افق‌های نوین در مطالعات حقوق و اقتصاد در اسلام (موردکاوی قضیه کوز، هزینه‌های مبادله)

محمد جواد شریف زاده؛ الیاس نادران

دوره 2، شماره 3 ، تابستان 1389، ، صفحه 1-29

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2010.07.001

چکیده
  انتشار مقاله «مسأله هزینه اجتماعی» به قلم رونالد کوز در دهه 1960 میلادی را می‌توان نقطه عطفی در مطالعات بین رشته‌ای در حوزه اقتصاد و دانش‌های مرتبط با آن به شمار آورد. تا پیش از انتشار قضیه کوز اقتصاددانان – که عمدتاً در چارچوب نظریه نئوکلاسیک می‌اندیشیدند- نیازی نمی‌دیدند که گام‌های خود را از دایره مطالعات درون رشته‌ای ...  بیشتر

5. جهانی شدن،بین المللی شدن آموزش عالی و برنامه های درسی میان رشته ای

رضوان حکیم زاده

دوره 2، شماره 4 ، پاییز 1389، ، صفحه 1-17

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2010.08.001

چکیده
  توجه روز افزون به برنامه‌های درسی میان رشته‌ای در آموزش عالی بیانگر وجود چالش‌هایی است که کار آمدی برنامه‌های درسی با تکیه بر موضوعات مجزا را در معرض نقدی جدی قرار می‌دهد.یکی از مهم‌ترین پدیده‌هایی که باعث وجود این چالش‌ها است، روند جهانی شدن می‌باشد.جهانی شدن –صرف نظر از دیدگاهی که در مقابل آن اتخاذ می‌کنیم- دلالت‌هایی را ...  بیشتر

6. میان‌رشته‌ای به مثابه مسئولیت : نگاهی هنجاری

مرتضی بحرانی

دوره 3، شماره 1 ، زمستان 1390، ، صفحه 1-20

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2011.09.001

چکیده
  میان‌رشتگی‌، چه در مقام آموزش و چه در مقام پژوهش، در بسیاری از کشورهای جهان به‌عنوان روشی نوین در نهاد دانش، جای خود را باز کرده است. اینکه چه اقتضائاتی میان‌رشتگی را به منصۀ ظهور رسانده است، و چه عواملی آن را بسط و یا تعدیل می‌کنند، نیازمند یک بررسی همه‌جانبه است. در تحلیل بررسی‌های موجود، اگرچه به‌علل مختلف ظهور و بسط و تعدیل ...  بیشتر

7. بررسی عوامل بنیادی مدیریت دانش در محیط‌های دانشگاهی: مطالعه‌ای موردی

حمیدرضا آراسته؛ سعیده معماری

دوره 3، شماره 23 ، تابستان 1390، ، صفحه 1-13

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2011.1011.001

چکیده
  جمهوری اسلامی ایران بر آن است که با اجرای برنامه‌های توسعه و رسیدن به اهداف چشم‌انداز بیست‌ساله تا سال 1404، جامعه‌ای مبتنی بر دانایی و کشوری توسعه‌یافته ایجاد کند. دستیابی به این امر مهم نیازمند مدیریت دانش در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی است. هدف از این تحقیق، بررسی عوامل بنیادی مدیریت دانش در محیط‌های دانشگاهی بود. یکی از دانشگاه‌های ...  بیشتر

8. بررسی امکان رویکرد چندپاردایمی و فراپارادایمی در مطالعات میان‎رشته‎ای

امیرحسین خالقی؛ علی اصغر پورعزت

دوره 3، شماره 4 ، پاییز 1390، ، صفحه 1-20

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2011.12.001

چکیده
  اندیشه‎های کوهن و دیدگاه پارادایمی، انگاره‎های پیشرفت و انباشتی بودن علم را به چالشی ویرانگر کشید و پس از آن «پارادایم» بارها در علوم اجتماعی هم به کارگرفته شد و اقبالی گسترده یافت. نوشتار پیش رو در پی پاسخ به این پرسش است که آیا در مطالعات میان‎رشته‎ای می‎توان از رویکردهای چند/فرا پارادایمی بهره گرفت یا گفتگو و پل زدن ...  بیشتر

9. میان‌رشته‌گرایی و ظهور علم جلودارِ سرحدّی بررسی خاستنگاه، ظرفیت‌ها و بایسته‌های میان‌رشته‌ای شدن

مقصود فراستخواه

دوره 4، شماره 1 ، زمستان 1390، ، صفحه 1-24

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2012.13.001

چکیده
  میان‌رشته‌گرایی، علامتی از بحران رویکرد‌های سنتی به علم‌ورزی و مدل‌های متعارف برنامه‌ریزی آموزشی و درسی و ساختارهای معمول دپارتمان‌ها و تخصصهای دانشگاهی است. هدف از این مقاله شناخت زمینه‌های پیدایی و برآمدن میان‌رشته‌ای شدن، پیشران‌های آن، ظرفیت‌ها ومحدودیت‌ها و آسیب‌پذیری‌ها، و سرانجام الزامات وبایسته‌های آن است. روش ...  بیشتر

10. پیش‌نیازها و موانع تحقق توسعه علوم‌انسانی میان‌رشته‌ای

غلامحسین خورشیدی؛ شیوا پیشگاهی

دوره 4، شماره 2 ، بهار 1391، ، صفحه 1-16

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2012.14.001

چکیده
  توسعه علوم میان‌رشته‌ای، مساله‌ای چند بعدی است. از این رو، پرداختن به ساز و کارها، ظرفیت‌ها، و موانع تحقق توسعه این علوم در ایران کار پیچیده‌ای است. در این رابطه نمی‌توان به کلی گویی کرد و تنها به ذکر عناوینی بسنده نمود زیرا همه آنچه در این رابطه مطرح است برای همه حوزه‌های علم مشترک نمی‌باشد و حتی در یک حوزه خاص هم گرچه مشترکات ...  بیشتر

11. درآمدی بر ماهیت میان‌رشته‌ای جغرافیای شهری و برنامه‌ریزی شهری

کیومرث ایراندوست

دوره 4، شماره 3 ، تابستان 1391، ، صفحه 1-14

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2012.15.001

چکیده
  قرن بیستم دوره دگرگونی زندگی اجتماعی انسان و تسلط الگوی زندگی شهری بود. ظهور شهرهای بزرگ در سرتاسر جهان با مسائلی بس پیچیده و متنوع همراه بود، از این رو ایجاد علومی که بتوانند پدیده شهر و مسائل و مشکلات پیامده آن را در شکلی جامع و فراگیر مطالعه و بررسی کنند، بیش از پیش ضرورت یافت. در این میان جغرافیا از پیشتازان عرصه آموزش و پژوهش در ...  بیشتر

12. اعضای هیأت علمی و ساختار سازمانی: تعارضات میان‌رشته‌‏ای

حسن محجوب عشرت آبادی؛ عماد ملکی‌نیا؛ داود قرونه

دوره 4، شماره 4 ، پاییز 1391، ، صفحه 1-34

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2012.16.001

چکیده
  فعالیت‌های میان‏ رشته ‏ای به‌عنوان یک نوآوری در جهت مقابله با چالش‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی فراروی آموزش عالی در نظر گرفته شده است. فشارهای بیرونی و نیاز به ترکیب حوزه‌های مختلف دانش برای حل مسائل امروزی، اهمیت تحقیقات میان‏رشته‏ای را دو چندان کرده است و فعالیت‌های میان‏رشته‏ای نوشداروی مشکلات آموزش عالی امروزی ...  بیشتر

13. متدولوژی مفهوم‌شناسی: از فروکاستگی مفهومی تا فروکاستگی پدیدارشناسانه/بررسی موردی مفهوم سیاست در متن اندیشه مسلمانان

جلال درخشه؛ اباصالح تقی زاده

دوره 5، شماره 1 ، زمستان 1391، ، صفحه 1-16

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2014.17.001

چکیده
  یکی از مسایلمهم در فهم ساحت اجتماعی، سخن گفتن از روش است. تا تحولی در عرصه روش‌شناسی رخ ندهد، جهشی نیز در تولید و آفرینش جدید و متفاوت در حوزه علوم اجتماعی اتفاق نخواهد افتاد. پژوهش حاضر درآمدی است به معرفی روشی جدید در ساحتعلوماجتماعی، البته در سطح خردترِ مفهوم‌شناسی، تا گامی در جهت نیل به هدف مورد نظر برداشته شود. پرسش اصلی متن حاضر ...  بیشتر

14. اسلام گرایی؛ پدیده ای چندبعدی، مفهومی میان‌رشته‌ای

سید عبدالامیر نبوی

دوره 5، شماره 2 ، بهار 1392، ، صفحه 1-17

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2014.18.001

چکیده
  اسلام­ گرایی یکی از اثرگذارترین پدیده ­های معاصر به ­شمار می ­آید که برخی از مهمترین رویدادهای سیاسی و اجتماعی منطقه خاورمیانه را رقم زده و نقطه کانونی تحقیقات متعددی بوده است. استدلال مقاله حاضر آن است که درک عمیق ­تر این پدیده پیچیده و پویا مستلزم تلقی اسلام ­گرایی به عنوان مفهومی میان­رشته­ای است؛ یعنی مفهومی مهاجر ...  بیشتر

15. فرهنگ‌شناسی: میان‌رشتگی و علم انسان‌شناسی

جبار رحمانی

دوره 5، شماره 3 ، تابستان 1392، ، صفحه 1-19

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2014.19.001

چکیده
  یکی از مباحث مهم در مطالعات علم طی دو دهه اخیر، مبحث میان‌رشته‌ای بودن و چگونگی تلفیق علوم مختلف و دستاوردهای آنها برای ایجاد شناخت بهتر و کامل‌تر از پدیده‌های علمی است. میان‌رشتگی به عنوان راه حلی برای فرارفتن از مرزهای سرسخت دانش ها و نزدیک‌تر کردن هر چه بیشتر علوم مختلف است. رشته‌ای بودن نتیجه تقسیم کار تاریخی میان حوزه‌های ...  بیشتر

16. سبک زندگی آموزش‌گران علوم انسانی در محیط‌های دانشگاهی‌ایران: از آرمان‌های دینی تا واقعیت‌های سازمانی

نعمت الله موسی‌پور

دوره 5، شماره 4 ، پاییز 1392، ، صفحه 1-32

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2014.20.001

چکیده
  سبک زندگی پدیده‌ای است که باورها، ارزش‌ها، دانش‌ها و صلاحیت‌های فردی را در موقعیت‌های اجتماعی‌ـ‌فردی متبلور می‌کند. سبک زندگی، بخش حقیقی تمدن‌های بشری را می‌سازد و البته به شکل ساده و خطی حادث نمی‌شود. تبلور درونیات آدمیان، یعنی سبک زندگی، به طور جدی متأثر از موقعیتِ عمل آنان است و زمان و مکان آن گونه که در ادراک شخص ساخته می‌شود، ...  بیشتر

17. رشته‌های دانشگاهی: کارکردها، کارکردها و تحولات

نعمت‌الله فاضلی

دوره 6، شماره 1 ، زمستان 1392، ، صفحه 1-30

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2014.21.001

چکیده
  این نوشتار از دو بخش اصلی تشکیل شده است؛ بخش نخست، بررسی نظری رشته‌های دانشگاهی در جهان است. این بخش، به چیستی رشته‌های دانشگاهی، چگونگی پیدایی و تکوین آن‌ها، کارکردهای آغازین و سرانجام، و بحران‌های ناشی از تحول در کارکردهای رشته‌های دانشگاهی اختصاص دارد. بخش دوم، به بررسی وضعیت رشته‌های دانشگاهی در ایران می‌پردازد. به این منظور، ...  بیشتر

18. فلسفه کاربردی و میان رشتگی

محمدصادق زاهدی

دوره 6، شماره 2 ، بهار 1393، ، صفحه 1-17

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2014.22.001

چکیده
  امروزه کاربردی کردن دانش به رویکرد غالب در سیاست‌گذاری آموزش عالی تبدیل شده است. در این میان، کاربردی کردن علوم نظری از دشواری و پیچیدگی خاصی برخوردار است، زیرا تقسیم‌بندی علوم به نظری و کاربردی، این دو را در برابر یکدیگر قرار می‌دهد. با این حال مدت‌هاست علومی همچون فیزیک، شیمی و ریاضیات، که از علوم پایه محسوب می‌شوند، به ...  بیشتر

19. تفکر انتقادی به مثابه روشی عام برای پژوهش‌های میان‌رشته‌ای علوم انسانی

رضا اکبری نوری

دوره 6، شماره 3 ، تابستان 1393، ، صفحه 1-21

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2014.23.001

چکیده
  روش، عنصر اساسی و تعیین‌کننده در انجام موفقیت‌آمیز یک عمل، به ویژه پژوهش و مطالعه است. به این معنا که مطالعه یا پژوهش به خودی خود آن اندازه مهم نیست که چگونگی انجام آن. مقاله حاضر در صدد معرفی روشی عام با کاربردی بدون مرز برای انجام پژوهش‌ها و مطالعات میان‌رشته‌ای است، و با برشمردن، تحلیل، و چگونگی کاربست عناصر تفکر انتقادی می‌کوشد ...  بیشتر

20. یگانگی معرفت و علوم انسانی؛ رویکردی بین‌رشته‌ای

رحمان پاریاد؛ یحیی معروفی

دوره 6، شماره 4 ، پاییز 1394، ، صفحه 1-18

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2014.24.001

چکیده
  ضرورت‌های نوین زندگی بشر تخصص‌گرایی در علوم را پدید آورد. با وجود این، رده‌بندی دانش از آغاز تا کنون نتوانسته است مرزروشنی بین حوزه‌های علمی پدید آورد و هنوز در این خصوص، اجماعی بین دانشمندان حاصل نشده است. تخصص‌گرایی افراطیتوأم با درک پیچیدگی موضوعات مورد مطالعه، باعث شد که ضرورت توجه به نگرش‌های تلفیقی در حوزه تولید دانش گسترش یابد.مقاله حاضر تلاش می‌کند در بخش نخست وضع موجود معرفت و ضرورت نیاز به وحدت بین علوم را توضیح دهد. در بخش دوم،نویسندگان به اختصار الگوهای جدید تبیین دانش را مورد بحث قرار می‌دهند. در بخش پایانی با ارائه یک انگاره، وحدت رشته‌هایمختلف در حوزه علوم انسانی مورد توجه قرار می‌گیرد.  بیشتر

21. تکثر رشته‌ای؛ علیه فهم رایج از همکاری رشته‌ها

بختیار شعبانی ورکی؛ امین بابادی

دوره 7، شماره 1 ، زمستان 1393، ، صفحه 1-25

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2015.25.001

چکیده
  امروزه تعاریف و گونه‌شناسی­‌های متعددی از همکاری رشته‌ها ارائه شده است. بررسی منابع، از گفتمان‌­های متنوع، متمایز و بعضاً متضاد حکایت می‌کنند. در این مقاله به منظور ارائه تصویری روشن از همکاری رشته‌ای، ضمن ارائه و نقد فهم رایج از همکاری رشته­ها و گونه‌شناسی­‌های وابسته به آن، تکثر رشته‌­ای به عنوان بدیل فهم رایج ...  بیشتر

22. اندیشه سیاسی به‌مثابه دانشی میان‌رشته‌ای: روایتی دلالتی - پارادایمی

عباس منوچهری

دوره 7، شماره 2 ، بهار 1394، ، صفحه 1-22

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2015.26.001

چکیده
  اندیشه سیاسی، آن نوع نظرورزی است که در رشته‌های متعددی صورت‌بندی می‌شود. فلسفه سیاسی، ایدئولوژی سیاسی، الهیات سیاسی، و ادبیات سیاسی شاخص‌ترین انواع اندیشه سیاسی هستند. اگر چه در یک سیر تاریخی «علم سیاست» به «علم قدرت» تبدیل شد، ولی اکنون بار دیگر برای دست‌یافتن به «زندگی خوب»، «سیاست اندیشی» به سرآغازهای ...  بیشتر

23. ضرورت تعامل بین‏‌ رشته ‏‌ای معرفت‏‌شناسی و علم تاریخ در بررسی چالش‌‏ های شکاکانه درباره امکان و اعتبار شناخت تاریخی

زهیر صیامیان گرجی؛ سعید موسوی سیانی

دوره 7، شماره 3 ، تابستان 1394، ، صفحه 1-26

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2015.27.001

چکیده
  کارکردهای فردی و اجتماعی و فرهنگی تاریخ به‌ویژه نقش تاریخ در حمایت معرفتی از پارادایم‌های رقیب در نظام‏ های علمی در جوامع انسانی زمینه‏‌ساز اهمیت یافتن طرح پرسش از اعتبار گزاره‌هایی است که به‌عنوان «شناخت از گذشته» و «واقعیت گذشته» در علم تاریخ و عمل مورخانه تولید می‏شود. آگاهی از نقش مهم تاریخ به‌مثابه ...  بیشتر

میان رشته‌ای
24. نقش و جایگاه مطالعات میان رشته ای در رشد و توسعه علوم انسانی در کشور

علی‌اصغر قاسمی؛ راضیه امامی میبدی

دوره 7، شماره 4 ، پاییز 1394، ، صفحه 1-19

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2015.28.001

چکیده
  یکی از ابزارهایی که می‌تواند در رشد و توسعه تمامی علوم، به‌ویژه علوم انسانی نقش داشته باشد، توسعه مطالعات میان‌رشته‌ای است. در این مقاله تلاش شده است از طریق مصاحبه نیمه‌ساختمند با جمعی از صاحب‌نظران و اندیشمندان کشور و تحلیل محتوای آرای ایشان به این پرسش پاسخ داده شود که از نظر خبرگان، مهم‌ترین عوامل و موانع رشد علوم انسانی در ...  بیشتر

میان رشته‌ای
25. روایت‌شناسی ساختارگرا و مطالعات میان‌رشته‌ای

علیرضا محمدی کله‌سر

دوره 8، شماره 1 ، زمستان 1394، ، صفحه 1-20

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2016.29.001

چکیده
  مقاله حاضر با تحلیل نسبت روایت‌شناسی ساختارگرا و مطالعات میان‌رشته‌ای، در پی پاسخ دادن به این پرسش‌ها است که چه عواملی در روی‌آوری روایت‌شناسی به میان‌رشتگی مؤثر بوده است و اصولاً این چرخش را باید برآمده از امکانی در روایت دانست یا ضرورتی روش‌شناختی؟ حرکت به‌سوی میان‌رشتگی را نه‌تنها در گرایش‌های جدید روایت‌شناسی بلکه در ...  بیشتر