علوم اجتماعی
علیرضا زرگر؛ رضا عبدالرحمانی؛ حجت متقی؛ ناهید حسینی
چکیده
ماهیت صنعت بیمه و انباشت داراییهایی سیال در قالب صندوقهای ذخیره امکان وقوع کلاهبرداری و تقلب از شرکتهای بیمه را فراهم میکند. کلاهبرداری از نوع تصادفات ساختگی با ترفندهای مختلف بهقصد کسب منفعت مالی و سوءاستفاده از بیمه شخص ثالث، خسارتهای زیادی به شرکتهای بیمه وارد کرده است. این تحقیق با هدف کشف و چگونگی الگوهای تقلب از ...
بیشتر
ماهیت صنعت بیمه و انباشت داراییهایی سیال در قالب صندوقهای ذخیره امکان وقوع کلاهبرداری و تقلب از شرکتهای بیمه را فراهم میکند. کلاهبرداری از نوع تصادفات ساختگی با ترفندهای مختلف بهقصد کسب منفعت مالی و سوءاستفاده از بیمه شخص ثالث، خسارتهای زیادی به شرکتهای بیمه وارد کرده است. این تحقیق با هدف کشف و چگونگی الگوهای تقلب از بیمه شخص ثالث درصدد واکاوی و دستیابی به شگردهای کلاهبرداران است. گردآوری دادهها بر اساس اسناد و پروندهها، مصاحبه با تعدادی از زنان کلاهبردار و همدست با باندها ، کارشناسان و مأموران راهنمایی و رانندگی میباشد. عوامل فردی، خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی از عوامل اثرگذار و انگیزشی برای مجرمان است، اما مهمترین عامل را میتوان عامل اقتصادی و فقر برشمرد. همچنین کلاهبرداران با آشنایی و سوءاستفاده از ضعفها و خلأهای قانونی و گاه استفاده از افراد غیر ایرانی (افغانها)، خانوادههای بیبضاعت، به جعل و تهیه شناسنامه با هویت جعلی پرداخته و از طریق افراد مسئول و نفوذ در دستگاههای دولتی و شرکتهای بیمه اقدام به اخذ مبالغ هنگفت دیه از شرکتهای بیمه میکنند.
جامعهشناسی
زینب شفیعی
چکیده
پاسخ به این پرسش که چرا یک نفر کارآفرین میشود و دیگران نه به هیچ عنوان ساده نیست. اکثر پژوهشگران این معما را پذیرفته و تعریف خاص خود را از مفهوم کارآفرینی ارائه دادهاند. از این رو کارآفرینی واژه بسیار مناقشهبرانگیزی است که تجمیع نظریههای مربوط به این حوزه را مشکل کرده است. در این میان نظریات گوناگون و بعضا متناقض حوزه کارآفرینی، ...
بیشتر
پاسخ به این پرسش که چرا یک نفر کارآفرین میشود و دیگران نه به هیچ عنوان ساده نیست. اکثر پژوهشگران این معما را پذیرفته و تعریف خاص خود را از مفهوم کارآفرینی ارائه دادهاند. از این رو کارآفرینی واژه بسیار مناقشهبرانگیزی است که تجمیع نظریههای مربوط به این حوزه را مشکل کرده است. در این میان نظریات گوناگون و بعضا متناقض حوزه کارآفرینی، سهم رشتههای علوماجتماعی مانند جامعهشناسی و تاریخ اقتصادی قابل توجه است. اما منظرهای این دو علم به مسئله کارآفرینی متفاوت است. این تفاوتها دوگانه ادراکی کمتر از حد اجتماعی و بیشتر از حد اجتماعی را شکل داده که بسیاری معتقدند هر دو این ادارکات ناقص است. جامعهشناسی مبتنی بر فهمی است که عاملیتهای فردی را بیش از حد اجتماعی میبیند، اقتصاد از فهمی استفاده میکند که انسانها کمتر از حد اجتماعیاند. بنابراین دوگانه ادراک کمتر از حد اجتماعی شده و ادراک بیشتر از حد اجتماعی شده، مترادف است با مجادله بر سر توصیف کوران از فیلی که در تاریکی قرار گرفته، از زوایای مختلف توسط آنها لمس شده و هر کس دیدگاه خود را برای رد نظر دیگری ارائه میکند. بنابراین تبیین این دوگانه و متعاقب آن مقایسه رویکرد جامعهشناسی و علم اقتصاد به مسئله کارآفرینی هدف مقاله حاضر است. این مقاله، اساساً ماهیت نظری دارد و در جوهر این تأملات میگنجد. نقطه عزیمت مقاله حاضر بهره بردن از پارادایم جامعهشناسی اقتصادی جدید است تا بتوان کارآفرینی را به صورت حک شده در یک بستر اجتماعی و تاریخی درک کرد.