مقالات ذیل در حال آماده سازی جهت نشر در شماره‌های آتی می‌باشند:
326. سیر تطور مدیریت منابع آب در تهران و ‏تغییر ذهنیت ایرانیان در مورد آب در گذر زمان‏: تبیین رابطه

زینب تمسکی

دوره 9، شماره 4 ، پاییز 1396، ، صفحه 113-133

http://dx.doi.org/10.22631/isih.2017.2007.2539

چکیده
  برای تحقق مصرف بهینۀ آب، این موهبت هم‌زمان زمینی و آسمانی، نخستین گام پیش از جست‌وجوی هرگونه راهکاری، توجه به ذهنیت مصرف‌کننده است؛ ذهنیتی که در ‌ارتباط با عالم واقع و نحوۀ سازماندهی منابع آب شکل گرفته است. این مقاله درصدد است با رویکردی میان‌رشته‌ای، در چارچوب بررسی تاریخ شهر تهران و با دیدی مبتنی‌بر معماری، نحوۀ سازماندهی منابع ...  بیشتر

327. تلفیق، راهبردى مناسب براى تدوین برنامه درسى چندفرهنگى

علیرضا عراقیه؛ کورش فتحی واجارگاه؛ احمد علی فروغی ابری؛ نعمت الله فاضلى

دوره 2، شماره 1 ، زمستان 1388، ، صفحه 149-165

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2010.05.006

چکیده
  براساس نتایج این پژوهش، مشخص شد که برنامه درسى آموزش عالى کشور به ‌سبب مغفول بودن سیاست قومى و چندفرهنگى در ایران، الگو و راهکارى در زمینه برنامه درسى چندفرهنگى ندارد. ازطرفى، به کاربستن نتایج پژوهش‌ها درباره الگوى پیشنهادى چندفرهنگى و سیاست قومى مناسب ایران نیز در هاله‌اى از ابهام و عدم قطعیت، گزارش شده است. این موضوعات، ضمن محروم‌کردن ...  بیشتر

زبان‌شناسی
328. خوانشی بر استعاره‌های تصویریِ روزنامۀ همشهری در بحران‌های زیستمحیطیِ کلانشهر تهران

مریم سادات غیاثیان؛ مینا وندحسینی؛ بهمن زندی؛ محمدرضا احمدخانی

دوره 10، شماره 4 ، پاییز 1397، ، صفحه 169-195

http://dx.doi.org/10.22035/isih.2018.293

چکیده
  «کمبود آب» و «آلودگی هوا» دو بحران زیست‌محیطی هستند که کلان‌شهر تهران را تهدید می‌کنند. سؤال این است که مسئولیت پژوهش در این زمینه به عهدۀ کدام‌ سازمان یا نهاد است؟ آیا محیط‌زیست باید این وظیفه را به عهده بگیرد یا رسانه‌های جمعی یا زبان‌شناسان شناختی؟ به نظر می‌رسد راه‌حل این معضل از توان هر یک از آن‌ها به تنهایی خارج ...  بیشتر

329. تحلیل محیط زیست گرایانه سناریوی بحران آب و خشکسالی بر مبنای تئوری رفتار برنامه ریزی شده آجزن از دیدگاه کشاورزان شهرستان ایلام

محمد باقر آرایش

دوره 9، شماره 4 ، پاییز 1396، ، صفحه 135-170

http://dx.doi.org/10.22631/isih.2017.2127.2628

چکیده
  هدف اصلی این مقالۀ کیفی که به شیوۀ پدیدارشناسی انجام شده است، تحلیل محیط‌زیست‌گرایانۀ بحران آب و خشکسالی برمبنای نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده آجزن، از دیدگاه کشاورزان شهرستان ایلام است. الگوی به‌کاررفته برای تحلیل نگرش رفتاری در این پژوهش، رفتار برنامه‌ریزی‌شدۀ آجزن بوده است. در این مطالعه از تلفیق دانش روان‌شناسی، مردم‌شناسی ...  بیشتر

330. درآمدى بر ضرورت، جایگاه و انواع مطالعات میان‌رشته‌اى در آموزش عالى

ذبیح الله خنجرخانى؛ حسنعلى بختیار نصرآبادى نصرآبادى؛ آرزو ابراهیمى دینانى

دوره 2، شماره 1 ، زمستان 1388، ، صفحه 167-186

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2010.05.007

چکیده
  در دنیاى پیچیده امروز، بشر براى حل مشکلات پیش رو، نیازمند دیدگاه‌هاى جامع است. در این میان، فقط مطالعات بین‌رشته‌اى است که موجب مى‌شود محیط پیرامون افراد، به‌خصوص محیط دانشگاهى و مطالعات متخصصان انسجامى خاص پیدا کند و باعث پویایى نظام آموزشى و در نتیجه، رشد و اصلاح فرهنگ شود. علاوه‌برآن، تداخل در محتوا، روش‌هاى پژوهش، اصول و ...  بیشتر

مدیریت
331. کاربرد بازاریابی اجتماعی در مدیریت بهینۀ مصرف آب

مهرداد ملک محمدی؛ محمد مهدی مظفری

دوره 10، شماره 4 ، پاییز 1397، ، صفحه 197-218

http://dx.doi.org/10.22035/isih.2018.298

چکیده
  مدیریت درست الگوی مصرف منابع آب یکی از زیرساخت‌های اصلی توسعۀ پایدار در بخش انرژی است. خشکسالی، افزایش جمعیت، صنعتی‌شدن جامعه و گسترش شهرنشینی از عواملی است که منجر به بحران منابع آب در کشور شده است. در این راستا، بازاریابی اجتماعی نقش مؤثری در اصلاح الگوی مصرف در بخش انرژی، به‌ویژه مصرف منابع آب، دارد. در این مقاله، به‌منظور تعیین ...  بیشتر

332. نقد و تحلیل کتاب ساختاربندی اثر «جان پارکر»

محمد عاملی

دوره 1، شماره 2 ، بهار 1388

http://dx.doi.org/10.24200/isih.2009.8

چکیده
  نظریه ساختاربندی به جهت ماهیت تلفیقی و نیز پیوستاری آن مستلزم درنظر گرفتن دوگانگی‌های دیرپایی است که جامعه‌شناسی از دیرباز درگیر آن بوده. دوگانگی‌هایی چون عین (object)، ذهن (subject)، ساختار (structure)، عاملیت (agency) از جمله مهمترین تقابل‌های این دانش نظری می‌باشند. اما هدف نظریه ساختاربندی (خاصه در آراء مقدماتی چون گیدنز و بوردیو) فهم پیوستاری ...  بیشتر

مدیریت آموزشی
333. ارزیابی نظریه‌پردازی در مطالعات مدیریت آموزشی بر اساس معیارهای بین‌رشته‌ای

محمد رضا آهنچیان؛ سمیه ابراهیمی کوشک مهدی؛ رضوان حسینقلی زاده

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 مهر 1400

http://dx.doi.org/10.22035/isih.2021.374

چکیده
  مناقشه درباره نظریه و نظریه‌پردازی در مدیریت آموزشی چالشی قدیمی‌و پابرجاست. با وجود ادعای بسیاری از متخصصان مبنی بر بین‌رشته‌ای و تلفیقی بودن حوزه مدیریت آموزشی کار بر روی مبانی معرفتی و شناسایی نوع و گونه بین‌رشته‌ای در مدیریت آموزشی که منجر به نظریه معتبر در این حوزه شود، بسیار تنک مایه بوده است. با در نظر گرفتن دو رویکرد کلان ...  بیشتر

میان رشته‌ای
334. تدوین الگوی دانشگاه نسل چهارم (دانشگاه اجتماعی) برای دانشگاه‌های ایران

آرش یدالهی ده چشمه؛ سعید رجائی پور؛ سیدعلی سیادت

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 مهر 1400

http://dx.doi.org/10.22035/isih.2021.375

چکیده
  با توجه به تأثیر دانشگاه‌ها نسل چهارم در تحولات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و رشد و توسعه‌ی جوامع محلی و منطقه‌ای، هدف اصلی این مقاله بررسی ابعاد و تدوین الگوی دانشگاه نسل چهارم برای دانشگاه‌های ایران است. مقاله حاضر در چارچوب رویکرد کیفی و با به‌کارگیری راهبرد نظریه داده بنیاد انجام‌گرفته است. جامعه آماری شامل متخصصان و صاحب‌نظران ...  بیشتر

335. برنامه ‌ریزی توسعه دانشگاهی؛ حوزه‌ای میان ‌رشته‌ای

محمد یمنی دوزی سرخابی

دوره 1، شماره 2 ، بهار 1388، ، صفحه 1-24

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2009.02.001

چکیده
  امروزه برنامه‌ریزی دانشگاهی با توجه به پیچیدگی موقعیت‌های دانشگاهی با بحران مواجه است؛ بطوریکه رویکرد خطی در برنامه‌ریزی دانشگاهی نمی‌تواند به درک و اصلاح سیستم‌های دانشگاهی کمک کند. رویکرد اقتباس از کشورهای صنعتی پیشرفته، بر اساس شاخص‌های از قبل تعریف شده و برخاسته از موقعیت‌های خاص آنها، سبب به حاشیه رانده شدن وضعیت خاص و ...  بیشتر

336. ملاحظات اساسی در باب سیاستگذاری توسعه علوم میان‌رشته‌ای در آموزش عالی از منظر فرایند تکوین

محمود مهر محمدی

دوره 1، شماره 3 ، تابستان 1388، ، صفحه 1-18

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2009.03.001

چکیده
  در این مقاله ابتدا، با اشاره به ضرورت ورود به عرصه علوم میان‌رشته‌ای و نیاز به ارائه تبیین دقیق نظری از آن، هدف مقاله در همین راستا ارزیابی میشود. سپس موقعیت مسئله‌ای علوم میان‌رشته‌ای، در آموزش عالی ایران و جهان توضیح داده میشود. از آنجا که تبار و پیشینه مباحث تلفیق در برنامه‌های درسی مقطع پیش از دانشگاه، یعنی حوزه آموزش و پرورش، ...  بیشتر

337. نگاهی کلی به برنامه درسی میان‌رشته‌ای

هدایت الله اعتمادی زاده؛ احمدرضا نصر؛ محمد جواد لیاقت دار

دوره 1، شماره 3 ، تابستان 1388، ، صفحه 19-53

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2009.03.002

چکیده
  اصطلاح‌های میان‌رشته‌ای، آموزش میان‌رشته‌ای، و برنامه‌های میان‌رشته‌ای به‌ طور روزافزون، در حوزه آموزش ‌عالی به‌ کار می‌رود. این اصطلاح‌ها اغلب، با مسامحه زیاد به ‌کار می‌رود و معمولاً، همراه با واژه‌های مشابه، از جمله چندرشته‌ای و فرارشته‌ای، استفاده یا جایگزین آنها می‌شود. در دهه‌های پیش، رویکرد میان‌رشته‌ای به ...  بیشتر

338. میان‌رشته‌ای‌‌ها در آموزش عالی

حمیدرضا آراسته

دوره 1، شماره 2 ، بهار 1388، ، صفحه 25-40

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2009.02.002

چکیده
  مسائل و مشکلات اجتماعی، گسترش دانش‌ها و پیشرفت فناوری‌‌های جدید نیاز برای راه‌اندازی رشته‌‌های میان‌رشته‌ای را مضاعف کرده است. در چهل سال گذشته، این گونه رشته‌‌ها دستاوردهای چشمگیری را برای جوامع به ارمغان آورده‌ است و پژوهشگران نیز روش‌‌هایی را برای ترکیب علاقه‌مندی‌‌های علمی، بینش‌‌ها، و مهارت‌‌های گسترده طراحی کرده‌اند. ...  بیشتر

339. میان‌ رشتگی در علوم سیاسی در دانشگاه‌های کانادا: مفهوم و اجرا

امیر محمد حاجی یوسفی

دوره 1، شماره 2 ، بهار 1388، ، صفحه 41-46

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2009.02.003

چکیده
  بسیاری از اندیشمندان علوم سیاسی در حال حاضر، بر این باورند که مطالعه سیاست صرفاً، با استفاده از یک رشته ممکن نیست و مطالعات درون‌رشته‌ای (استفاده از مجموعه‌ای از حوزه‌های تخصصی علوم سیاسی، مانند سیاست مقایسه‌ای، نظریه سیاسی، روابط بین‌الملل و ...) و میان‌رشته‌ای (نه تنها علوم سیاسی، بلکه مساعدت از رشته‌هایی دیگر مانند اقتصاد، ...  بیشتر

340. چگونگی ارزشیابی برنامه‌های درسی میان‌رشته‌ای

عباس بازرگان

دوره 1، شماره 3 ، تابستان 1388، ، صفحه 55-66

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2009.03.003

چکیده
  در گذشته، در دسترس بودن سرمایه، نیروی کار و مواد اولیه از جمله عوامل اصلی پیشرفت کشورها محسوب می‌شد. اما در آغاز هزاره سوم، دستیابی به دانش، اشاعه و کاربرد آن جایگاه بسیار تعیین‌کننده‌ای در سرنوشت کشورها پیدا کرده است. لذا، جایگاه آموزش عالی در این زمینه انکارناپذیر است. همچنین، نیاز به تدوین و اجرای برنامه‌های آموزشی و درسی که ...  بیشتر

341. علوم بین رشته‌ای در آموزش عالی

علی افتخاری

دوره 1، شماره 2 ، بهار 1388، ، صفحه 65-83

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2009.02.004

چکیده
  باتوجه به پیشرفت سریع علم و فناوری در سالهای اخیر، شاخه‌های مختلف علم بیش از پیش از یکدیگر جدا شده‌اند. در نتیجه، ارتباط کمتری بین آنها وجود دارد. از طرف دیگر، حل مسائل پیچیده در قلمرو علم و فناوری نیاز به دیدگاه‌های جامع‌ تری دارد. در سالهای اخیر توجه زیادی به مطالعات بین-رشته‌ای شده است، و با توجه به نیازهای مربوطه توسعه آموزش بی ...  بیشتر

342. دانشگاه‌های مجازی بین‌المللی رویکردی بین‌المللی/ بین‌ رشته‌ای در آموزش عالی

کوروش فتحی واجارگاه؛ طلعت دیبا واجاری

دوره 1، شماره 3 ، تابستان 1388، ، صفحه 67-96

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2009.03.004

چکیده
  دانشگاه‌ مجازی بین‌المللی یکی از مفاهیم نسبتاً جدیدی است که در مباحث آموزش عالی، به آن توجه شده است. اساساً، دانشگاه مجازی بین‌المللی برای پاسخ به نیازها و مسائل جامعه جهانی تشکیل شده و توسعه ‌یافته است. به عبارت روشن‌تر، سه وجه یا جنبه عمده در این برنامه جدید نهفته است: وجه اول، رویکرد بین‌المللی است که در آن، دانشگاه مجازی بین‌المللی ...  بیشتر

343. میان رشتگی و مسائل آن در آموزش عالی

علی خورسندی طاسکوه

دوره 1، شماره 2 ، بهار 1388، ، صفحه 85-101

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2009.02.005

چکیده
  فعالیت‌های میان‌رشته‌ای، مطلوبیت عام یافته‌ است و در حوزه‌های نهادی «دانش» و اجتماعات سازمانی «آموزش»، گسترش یافته است و به مثابه مشخصه نوین شیوه تولید دانش و سیاست‌گذاری عرضه آموزش، از ارزش و اعتبار سیاست‌گذاری برخوردار شده است. به اعتباری، به‌ رغم واکنش‌ها و مقاومت‌های پراکنده، «فعالیت‌های میان‌رشته‌ای» ...  بیشتر

344. برنامه درسی میان رشته‌ای

پروین احمدی

دوره 1، شماره 3 ، تابستان 1388، ، صفحه 97-126

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2009.03.005

چکیده
  در این مقاله، مطالبی درباره مفهوم برنامه درسی میان رشته‌ای، برنامه درسی میان رشته‌ای در سطوح مختلف تحصیلی، برنامه درسی میان ‌رشته‌ای و فلسفه ساختن گرایی، محاسن و معایب و مشکلات و دشواری‌های این نوع برنامه، برنامه درسی میان رشته‌ای مبتنی بر مضامین دانشی و فرایندی، برنامه درسی میان رشته‌ای مبتنی بر مضمون، و مثالی از برنامه درسی ...  بیشتر

345. پرورش تفکر میان‌رشته‌ای، پیش‌نیاز میان‌رشتگی در آموزش عالی با تأکید بر یادگیری مسئله‌محور

کیانوش محمدی روزبهانی

دوره 1، شماره 2 ، بهار 1388، ، صفحه 103-125

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2009.02.006

چکیده
  تحولات مختلف، از جمله رشد فناوری و افزایش معضلات پیچیده بشری، همکاری‌های میان‌رشته‌ای را در عصر حاضر اجتناب ناپذیر کرده است. از سوی دیگر، تلقی سنتی از رشته‌های دانشگاهی و تخصص‌ گرایی موجب شده است که آموزش عالی از ایجاد ظرفیت‌‌های لازم برای مواجهه با تحولات مذکور بازبماند و با چالش‌های تازه‌ای روبرو شود. بر این اساس، یکی از ضرورت‌های ...  بیشتر

346. بررسی مبانی فلسفی برنامه‌های درسی میان‌رشته‌ای در آموزش عالی «دیدگاه اشکال دانش» در نزد فیلسوفان تحلیلی

محمدحسن میرزا محمدی؛ علی صحبت لو

دوره 1، شماره 2 ، بهار 1388، ، صفحه 127-150

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2009.02.007

چکیده
  یکی از زمینه‌هایی که فیلسوفان تحلیلی به آن پرداخته‌اند، برنامه‌ درسی در دانشگاه است. فیلسوفان تحلیلی معتقدند که برنامه‌ریزی درسی و آموزشی غالباً، بسیار سطحی و بد انجام می‌گیرد و باید به جنبه‌های فلسفی توجه بیشتری مبذول داشت و افراد را به تلاش بیشتر در این زمینه واداشت. این موضوع در فلسفه تربیتی مکتب لندن و نزد فیلسوفان بزرگ این ...  بیشتر

347. توسعه رویکرد مسئله ‎محوری در مطالعات میان رشته‎ای

علی اصغر پور عزت؛ آرین قلی پور

دوره 1، شماره 3 ، تابستان 1388، ، صفحه 127-140

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2009.03.006

چکیده
  به طور کلی، به نظر می‎رسد که عامه مردم بیشتر از نظام‎های پژوهشی به عملکرد نظام‎های آموزشی اعتماد دارند. یکی از دلایل این اعتماد، اثربخشی و کارآمدی بیشتر نظام‎های آموزشی، از حیث تأثیر صریح بر زندگی عامه است. با توسعه پژوهش‎های مسئله‎محور، این احتمال وجود دارد که نهادهای پژوهشی نیز به سطح مشابهی از اعتبار نظام‎های آموزشی ...  بیشتر

348. مطالعه میان‌رشته‌ای بحران جامعه مدرن

سید محسن علوی پور؛ علی نعمت پور

دوره 1، شماره 3 ، تابستان 1388، ، صفحه 141-167

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2009.03.007

چکیده
  مفهوم میان‌رشته‌ای سابقه چندانی در حیطه علوم بشری ندارد. با این حال، این بدان معنا نیست که پژوهش میان‌رشته‌ای نیز کاری نوظهور است. سابقه پژوهش میان‌رشته‌ای به قرن‌ها پیش بازمی‌گردد و در واقع، به خاستگاه‌های اندیشه و تفکر قاعده‌مند انسان دربارۀ هستی و رابطه‌ای که با آن دارد. بررسی و تحلیل این سابقه فکری میان‌رشته‌ای می‌تواند ...  بیشتر