مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریفصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی2008-46417220150629Political Thought as Interdisciplinary Knowledge: A Paradigmatic-Implicative Narrationاندیشه سیاسی بهمثابه دانشی میانرشتهای: روایتی دلالتی - پارادایمی12218510.7508/isih.2015.26.001FAعباسمنوچهریدانشیار علوم سیاسی، دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس.Journal Article20150326<span>Political thought is the kind of thinking which is formulated in different disciplines; political philosophy, political ideology, political theology, and political literature are some of its important examples. Although in the course of history political science was transformed to the “science of power”, once again it has returned to its origins for articulating ways to achieve “good life” and “political thinking”. Considering this epistemic turn to ethics and the normative turn in the study of development and economics, benefiting from the practical implications of political thought seems to be a historical necessity. In the present article, first we discuss the main analyses and theories concerning the nature of political thought, and then a paradigmatic-implicative narrative is presented as an alternative for the interdisciplinary explanation of political thought.</span><span lang="FA">اندیشه سیاسی، آن نوع نظرورزی است که در رشته</span><span></span><span lang="FA">های متعددی صورت</span><span></span><span lang="FA">بندی می</span><span></span><span lang="FA">شود. فلسفه سیاسی، ایدئولوژی سیاسی، الهیات سیاسی، و ادبیات سیاسی شاخص</span><span></span><span lang="FA">ترین انواع اندیشه سیاسی هستند. </span><span lang="AR-YE">اگر چه در یک سیر تاریخی «علم سیاست» به «علم قدرت» تبدیل شد، ولی اکنون بار دیگر برای دست</span><span></span><span lang="AR-YE">یافتن به «زندگی خوب»، «سیاست اندیشی» به سرآغازهای خود باز گشته است. با توجه به چرخش معرفتی «علم سیاست» به اخلاق، از یک</span><span></span><span lang="AR-YE">سو، و چرخشی که در مطالعات توسعه و علم اقتصاد به اندیشه هنجاری صورت گرفته است، از سوی دیگر، بهره بردن از تضمنات عملی اندیشه سیاسی، ضرورتی تاریخی به</span><span></span><span lang="AR-YE">نظر می</span><span></span><span lang="AR-YE">رسد. در این مقاله، ابتدا به تحلیل</span><span></span><span lang="AR-YE">ها و نظریه</span><span></span><span lang="AR-YE">های شاخصی که درباره چیستی اندیشه سیاسی ارایه شده</span><span></span><span lang="AR-YE">اند رجوع می</span><span></span><span lang="AR-YE">شود، آنگاه روایت دلالتی</span><span lang="FA"> _ </span><span lang="AR-YE">پارادایمی به</span><span></span><span lang="AR-YE">عنوان شیوه</span><span></span><span lang="AR-YE">ای بدیل برای تبیین میان</span><span></span><span lang="AR-YE">رشته</span><span></span><span lang="AR-YE">ای اندیشه سیاسی ارایه می</span><span></span><span lang="AR-YE">شود. </span><br /><span> </span>http://www.isih.ir/article_185_51f0f5fa2f5ee4f29f19a7141342d763.pdfمؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریفصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی2008-46417220150629Communitarianism as a Method of Analysis: An Effort for Localization in Social Sciencesاجتماع گرایی بهمثابه روش تحلیل: تلاشی برای بومی نگری در علوم اجتماعی235618610.7508/isih.2015.26.002FAابراهیمعباسیاستادیار علوم سیاسی، دانشگاه شیرازJournal Article20150426<span>The present article tries to study communitarianism as one of the important normative approaches in social science, and present its methodological components in the explanation of political and social developments. However, the question is: what are the concepts and methodological principles of communitarianism in the views of Alasdair MacIntyre? Communitarians select tradition instead of discourse and study five steps of rise, rationality, dialog, crisis and revival of thinking traditions. They are the constructivists of methodological domain. Their analysis is not at macro or micro level, but at local level. Contextual rationality and locality are very important for them. In sociological area, they put emphasis on communities and seek politics in them. Their rise is the result of the gradual fall of mobilizing ideologies such as the left and liberal in the political area, the decline of proletarian movements, the process of depoliticization of Europeans countries and the decline of the Green Party, the supporters of the environment, and the feminist movements. It seems that using this methodology instead of positivistic and hermeneutic approaches can help us develop a local approach for our perception of policymaking in the plural society of Iran and it can be used as an interdisciplinary theory for the humanities.</span> <br /><span lang="FA">این مقاله سعی دارد ابعاد روش</span><span><span lang="FA">شناختی اجتماع</span><span lang="FA">گرایی را به</span><span lang="FA">عنوان یکی از رهیافت</span><span lang="FA">های هنجاری علوم اجتماعی در تبیین پدیده</span><span lang="FA">های سیاسی و اجتماعی بررسی کند. بدین</span><span lang="FA">سان در پی سؤال مؤلفه</span><span lang="FA">های روشی اجتماع</span><span lang="FA">گرایی چیست؟ اصول روش</span><span lang="FA">شناختی و مفاهیم اصلی آن را از دیدگاه السدیر مک</span><span lang="FA">اینتایر به بحث می</span><span lang="FA">گذارد. اجتماع</span><span lang="FA">گرایان سنت را به جای گفتمان قرار می</span><span lang="FA">دهند. پنج مرحله ظهور، عقلانیت، گفت</span><span lang="FA">و</span><span lang="FA">گو، افول و احیای مجدد سنت</span><span lang="FA">های فکری را بررسی می</span><span lang="FA">کنند. آنها سازه</span><span lang="FA">گرایان عرصه روش</span><span lang="FA">شناختی هستند. سطح تحلیل آنها نه خرد و کلان بلکه محلی است و مکان و عقلانیت محیطی برای آنها اهمیت فراوان دارد. در عرصه جامعه</span><span lang="FA">شناسی نیز بر اجتماعات تأکید دارند و سیاست را در این عرصه جستجو می</span><span lang="FA">کنند. از نظر جامعه</span><span lang="FA">شناسی رهیافت فوق ناشی از افول تدریجی ایدئولوژی</span><span lang="FA">های بسیج کننده، اعم از چپ و لیبرال در عرصه سیاسی، افول جنبش</span><span lang="FA">های پرولتری و فرایندهای غیر سیاسی شدن در کشورهای اروپایی و تحولاتی نظیر جنبش سبزها، حامیان محیط زیست، جنبش</span><span lang="FA">های فمینیستی و ... بوده است. کاربست این رهیافت به جای دیگر نظریات رویکردهای اثبات</span><span lang="FA">گرایی و هرمنوتیکی، به</span><span lang="FA">نظر می</span><span lang="FA">رسد بتواند رهیافتی بومی را برای فهم و سیاست</span><span lang="FA">گذاری در جامعه متکثر ایرانی به</span><span lang="FA">دست دهد و به</span><span lang="FA">عنوان نظریه</span><span lang="FA">ای میان</span><span lang="FA">رشته</span><span lang="FA">ای برای علوم انسانی به</span><span lang="FA">کار آید.</span></span>http://www.isih.ir/article_186_8ecd401f66520b8829758382e8750d98.pdfمؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریفصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی2008-46417220150629Challenges of Doing Cultural Studies and its Futureچالشهای انجام مطالعات فرهنگی در ایران و افقهای پیشرو577918710.7508/isih.2015.26.003FAعباسکاظمیاستادیار مطالعات فرهنگی، گروه مطالعات فرهنگی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوممحبوبهحاج حسینیکارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه، دانشگاه تهران.Journal Article20150404<span>In the present article the challenges of doing cultural studies, as an interdisciplinary field, have been discussed. We conducted this research through individual interviews and focused group interviews with university graduates and Iranian experts on cultural studies. First, we present the lived experiences of cultural studies students at three universities (University of Tehran, Allameh Tabatabai University, Science and Culture University) and then, we discuss challenges and shortages of cultural studies in Iran through individual interviews with experts in this field. Finally, we discuss the future of cultural studies and examine the viewpoints obtained from these interviews. </span><span lang="FA">در این مقاله چالش</span><span></span><span lang="FA">های انجام مطالعات فرهنگی به</span><span></span><span lang="FA">عنوان دانشی بین</span><span></span><span lang="FA">رشته</span><span></span><span lang="FA">ای نشان داده خواهد شد. در این تحقیق که از طریق مصاحبه گروهی با فارغ</span><span></span><span lang="FA">التحصیلان و مصاحبه فردی با متخصصان مطالعات فرهنگی انجام شده است، ابتدا تجربه زیسته ذیل دانشی بین</span><span></span><span lang="FA">رشته</span><span></span><span lang="FA">ای را بر اساس تجربه دانشجویان آن در سه دانشگاه «علامه طباطبایی»، «علم و فرهنگ» و «دانشگاه تهران» روایت می</span><span></span><span lang="FA">کند. سپس چالش</span><span></span><span lang="FA">ها و غفلت</span><span></span><span lang="FA">های مطالعات فرهنگی در ایران را بر اساس مصاحبه</span><span></span><span lang="FA">های فردی با متخصصان این رشته شرح می</span><span></span><span lang="FA">دهد و در نهایت در باب راه</span><span></span><span lang="FA">های برون رفت و آینده مطالعات فرهنگی بحث کرده و به داوری در باب دیدگاه</span><span></span><span lang="FA">های استخراج شده از مصاحبه</span><span></span><span lang="FA">ها می</span><span></span><span lang="FA">پردازد.</span>http://www.isih.ir/article_187_747c878f3b42472eceae55cf45a8c02b.pdfمؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریفصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی2008-46417220150629“Space” and its Role in Recreating Architectural Theory and Social Scienceنقش و مفهوم «فضا» در بازآفرینی نظریه معماری و علوم اجتماعی819918810.7508/isih.2015.26.004FAاسماعیلضرغامیدانشیار معماری، دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی تهرانسیدمحمدبهروزدانشجوی دکتری معماری، دانشکده شهرسازی و معماری، دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی تهران.Journal Article20150119<span>“Space” was architecture’s main keyword between the 1890s and 1960s, but it lost its significance in architecture gradually; this was mainly due to the prevalence of postmodern semiotics and theories of “place” in architecture. Social science however went through an inverse path. In the nineteenth century, in modern consciousness and through historicism, space became subordinate to time, time became linear, space became marginalized, and the temporal “stages” of development gained importance. Space in this period was a Cartesian/Newtonian abstract notion which was neutral in relation to society, history and context; and thus it was not in the domain of social sciences studies. In twentieth century, however, the social analyses adopted spatiality gradually, to the extent that the late twentieth century transformations in this field were called “the spatial turn”. Through investigating these two lines of evolution, it will be discussed in this article that with the adoption of a relational ontology concerning space and its enrichment through inter- and trans-disciplinary studies, “space”, as a keyword, can continue to be of importance in architectural theory and play a mediating role in its relation with social science.</span><span lang="AR-YE">«فضا» از اواخر قرن نوزدهم و تا پیش از دهۀ 1960 در معماری کلیدواژۀ اصلی بود </span><span lang="FA">اما </span><span lang="AR-YE">به</span><span></span><span lang="AR-YE">تدریج اهمیت نظری خود را در دانش معماری از کف داد. این تحول عمدتاً به</span><span></span><span lang="AR-YE">سبب فراگیرشدن نشانه</span><span></span><span lang="AR-YE">شناسی پسامدرن و نظریات «مکان» در معماری بود. دانش اجتماعی اما مسیر برعکسی را طی نمود، در قرن نوزدهم، در آگاهی مدرن و به</span><span></span><span lang="AR-YE">واسطه تاریخی</span><span></span><span lang="AR-YE">گری، فضا یک</span><span></span><span lang="AR-YE">سره در انقیاد زمان درآمد، «مراحل» زمانی توسعه موردتوجه قرار گرفت، زمان خطی بود و فضا حاشیه</span><span></span><span lang="AR-YE">ای. در تمام این دوره مراد از «فضا»، فضای انتزاعی دکارتی/نیوتنی بود که نسبت به تاریخ، زمینه و جامعه خنثی و بی</span><span></span><span lang="AR-YE">اثر بود و لذا در حیطه</span><span></span><span lang="AR-YE"> و بازۀ مطالعات علوم اجتماعی واقع نمی</span><span></span><span lang="AR-YE">شد. در قرن بیستم اما فضامندی به</span><span></span><span lang="AR-YE">تدریج راه خود را به تحلیل</span><span></span><span lang="AR-YE">های اجتماعی گشود تا آنجا که تحولات اواخر قرن بیستم در این زمینه را «چرخش فضاوار» علوم اجتماعی نامیدند. در این مقاله ضمن بررسی این تحولات در هر دو عرصه در نتیجه</span><span></span><span lang="AR-YE">گیری اشاره خواهدشد که با روی آوردن به یک هستی</span><span></span><span lang="AR-YE">شناسی رابطه</span><span></span><span lang="AR-YE">ای در باب فضا و غنا یافتن آن از مطالعات میان و ترارشته</span><span></span><span lang="AR-YE">ای، کلیدواژۀ فضا همچنان در نظریۀ معماری رهگشا خواهدبود و در رابطۀ آن با علوم اجتماعی نقشی میانجی</span><span></span><span lang="AR-YE">گرانه خواهد داشت.</span>http://www.isih.ir/article_188_a510f864c770a6d95fd08baee94410a0.pdfمؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریفصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی2008-46417220150629A Study of the Social Construction of Work-Related Accidents “A Case study: workers of the coal mines of Koohbanan in Kerman and Tabas”مطالعه ساخت اجتماعی حوادث ناشی از کار (مطالعه موردی کارگران معادن زغال سنگ منطقه کوهبنان کرمان و طبس)10112618910.7508/isih.2015.26.005FAمجیدموحد مجددانشیار جامعه شناسی، دانشگاه شیرازعباسگرگیدانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه شیرازJournal Article20150209<span>In safety sciences, accidents are unintended and non-scheduled events happening as one or more consecutive incidents as a result of unsafe acts or unsafe conditions, or both. Despite growing improvements in safety sciences in recent decades, the concept of accident, as a non-social phenomenon, is defined as neutral and meaningless, which occurs in an unintended and non-scheduled way through workers or machines. A significant amount of the research carried out in this field, following the tradition of epidemiology and behavioral psychology and by reducing the problem of safety and work health to a technical issue, emphasizes the role of individuals’ risk factors and human error in the occurrence of accidents. These studies neglect social, economic, cultural and institutional contexts in the analysis of accidents and take no advantage of interdisciplinary findings, as a result of which such reports only provide a list of risk factors and the statistical distribution of events in terms of quantitative and demographic variables; thus, they disregard the process of the social construction of accidents and the problematic nature of the concept of accidents. Therefore, the present study intends to expose the limitations of safety sciences and its conventional technical approaches in the unilateral and one-dimensional explanation of work-related accidents. For this purpose, in this research, qualitative methodology has been used as the dominant methodology, and critical ethnography has been utilized for the research process, and also thematic analysis has been employed for data analysis. The findings of the study include seven main categories which are shown in the form of the social construction cycle of accidents. Finally, the results show that work-related accidents are mainly due to the conditions governing the organization, unequal power relations and workers’ experiences of work environment than carelessness and the individual and psychological characteristics of workers.</span><span lang="AR-YE">در علوم ایمنی، حادثه </span><span lang="FA">رویدادی</span><span lang="AR-YE"> ناخواسته و غیر برنامه</span><span></span><span lang="AR-YE">ریزی شده</span><span lang="FA">است</span><span lang="AR-YE"> که به</span><span></span><span lang="AR-YE">صورت یک یا چند واقعه متوالی به</span><span></span><span lang="AR-YE">واسطه اعمال ناایمن شرایط نا</span><span lang="FA">ا</span><span lang="AR-YE">یمن یا هر دو به وجود می</span><span></span><span lang="AR-YE">آید. به</span><span></span><span lang="AR-YE">رغم رشد فزاینده علوم ایمنی در دهه</span><span></span><span lang="AR-YE">های اخیر،</span><span lang="FA"> مفهوم حادثه همچنان به</span><span></span><span lang="FA">عنوان پدیده</span><span></span><span lang="FA">ای غیراجتماعی، خنثی و فاقد معنا تعریف می</span><span></span><span lang="FA">گردد که به</span><span></span><span lang="FA">طور </span><span lang="AR-YE">ناخواسته و غیر برنامه</span><span></span><span lang="AR-YE">ریزی شده </span><span lang="FA">توسط کارگران یا ماشین</span><span></span><span lang="FA">آلات به وجود می</span><span></span><span lang="FA">آیند.</span><span lang="AR-YE"> بخش قابل</span><span></span><span lang="AR-YE">توجهی از تحقیقات انجام شده در</span><span lang="AR-YE">این زمینه، به پیروی از سنت همه</span><span></span><span lang="AR-YE">گیرشناسی و روان</span><span></span><span lang="AR-YE">شناسی رفتارگرا با تقلیل مسئله </span><span></span><span lang="AR-YE">ایمنی و بهداشت کار به موضوعی صرفاً فنی و تخصصی بر نقش عوامل فردی خطر و خطای انسانی در وقوع حوادث تأکید می</span><span></span><span lang="AR-YE">کنند. بی</span><span></span><span lang="AR-YE">توجهی این مطالعات به بسترهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و</span><span lang="AR-YE">سازمانی در تحلیل حوادث و عدم بهره</span><span></span><span lang="AR-YE">گیری از یافته</span><span></span><span lang="AR-YE">های میان</span><span></span><span lang="AR-YE">رشته</span><span></span><span lang="AR-YE">ای باعث گردیده تا گزارش</span><span></span><span lang="AR-YE">های مذکور صرفاً به ارایه فهرستی از عوامل خطر و توزیع آماری حوادث برحسب متغیرهای کمی و جمعیت</span><span></span><span lang="AR-YE">شناختی اکتفا نموده و در نتیجه نسبت به فرایند ساخت اجتماعی حوادث و ماهیت پرابلماتیک مفهوم حادثه اجتناب نمایند. از این رو، </span><span lang="FA">پژوهش حاضر درصدد است تا با استفاده از ظرفیت دیگر رشته</span><span></span><span lang="FA">های علمی، نظیر جامعه</span><span></span><span lang="FA">شناسی انتقادی و اقتصاد سیاسی محدویت</span><span></span><span lang="FA">های علوم ایمنی و رویکردهای متعارف فنی و تخصصی آن را در تبیین یک</span><span></span><span lang="FA">جانبه و تک</span><span></span><span lang="FA">بعدی حوادث ناشی از کار نشان دهد. به</span><span></span><span lang="FA">منظور دستیابی به این هدف، در پژوهش حاضر، از روش</span><span></span><span lang="FA">شناسی کیفی به</span><span></span><span lang="FA">عنوان </span><span lang="AR-YE">روش</span><span></span><span lang="AR-YE">شناسی غالب </span><span lang="FA">و از روش مردم</span><span></span><span lang="FA">نگاری انتقادی جهت انجام عملیات تحقیق و متعاقباً از روش تحلیل موضوعی جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده شده است. یافته</span><span></span><span lang="FA">های به</span><span></span><span lang="FA">دست آمده در این پژوهش شامل هفت مقولۀ عمده است که در قالب چرخه ساخت اجتماعی حوادث نشان داده شده است. درمجموع، نتایج این تحقیق نشان می</span><span></span><span lang="FA">دهد که حوادث ناشی از کار، بیش از آنکه به دلیل بی</span><span></span><span lang="FA">احتیاطی و ویژگی</span><span></span><span lang="FA">های فردی و روان</span><span></span><span lang="FA">شناختی کارگران باشد، از شرایط حاکم بر سازمان کار، روابط نابرابر قدرت و تجارب کارگران از محیط کار ناشی می</span><span></span><span lang="FA">شود.</span>http://www.isih.ir/article_189_c7d6a9a5449080b3076ae3a4d7289a78.pdfمؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریفصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی2008-46417220150629Pattern of Internet Usage in Planning after-School Programsالگوی استفاده از اینترنت در طراحی برنامه های پس از مدرسه12714719010.7508/isih.2015.26.006FAطاهرهشاه جعفریدانشجوی دکترای برنامه ریزی آموزش از راه دور، دانشکده علوم تربیتی دانشگاه پیام نورحسینابراهیمآبادیاستادیار آموزش الکترونیکی و روان شناسی تربیتی، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوممحمدهاشمرضائیدانشیار روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی دانشگاه پیام نورعیسیابراهیمزادهدانشیار روان شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی دانشگاه پیام نورJournal Article20150222<span>The present research studies the pattern of the Internet usage by the third grade students of middle schools in the school year 2012-13 in Tehran. For this purpose, the needs of Iranian teenagers in virtual and cyber space have been identified and studied through an interdisciplinary approach. A researcher-made questionnaire and interviews with specialists and scholars in the fields of curriculum planning, educational technology, educational planning, information technology and communication were used based on an interdisciplinary approach. Finally, the needs of the students were divided and categorized into two factors of knowledge and skill, and individual and social characteristics on the basis of factor analysis method; the pattern of the Internet usage, including leisure factors and accessibility to information and sources, was designed and presented. Also, the results indicate that these factors have no direct effect on the network features and this effect occurs in relation to leisure factors through the location of the programs. Students’ interest in the Internet was mainly for the purposes of downloading videos and music and also playing online games and entertainment programs. This implies the necessity of attention on the part of planners to preparing and providing videos, games and educational, scientific and entertaining programs.</span><span lang="FA">این پژوهش چگونگی استفاده از اینترنت را توسط دانش</span><span></span><span lang="FA">آموزان سال سوم راهنمایی تحصیلی شهر تهران در سال92-1391مورد بررسی قرار داده است. در این چهار چوب با انجام نیاز سنجی، نیازهای نوجوانان ایرانی در محیط</span><span></span><span lang="FA">های مجازی و فضای اینترنت شناسایی و مورد بررسی قرار گرفت. </span><span lang="AR-YE">بدین</span><span></span><span lang="AR-YE">منظور از پرسشنامه محقق ساخته و نیز مصاحبه با متخصصان و صاحب</span><span></span><span lang="AR-YE">نظران در حوزه</span><span></span><span lang="AR-YE">های برنامه</span><span></span><span lang="AR-YE">ریزی درسی، تکنولوژی آموزشی، برنامه</span><span></span><span lang="AR-YE">ریزی آموزشی و فناوری اطلاعات و ارتباطات بر اساس رویکرد میان</span><span></span><span lang="AR-YE">رشته</span><span></span><span lang="AR-YE">ای استفاده گردید</span><span lang="FA">. در نهایت نیازهای دانش</span><span></span><span lang="FA">آموزان بر اساس روش تحلیل عاملی به دو عامل دانش و مهارت و ویژگی</span><span></span><span lang="FA">های فردی _ اجتماعی تفکیک شده است و</span><span lang="FA">الگوی استفاده از اینترنت شامل عوامل فراغتی و دسترسی به اطلاعات و منابع طراحی و ارایه شد. همچنین بر اساس نتایج مشخص شد این عوامل اثر مستقیمی بر ویژگی</span><span></span><span lang="FA">های شبکه ندارد و این تأثیر در رابطه با عوامل فراغتی از طریق محل برنامه</span><span></span><span lang="FA">ها صورت می</span><span></span><span lang="FA">پذیرد.</span><span lang="AR-YE">بیشترین علاقه</span><span></span><span lang="AR-YE">مندی دانش</span><span></span><span lang="AR-YE">آموزان در اینترنت به دانلود فیلم و آهنگ و سپس بازی</span><span></span><span lang="AR-YE">های بر خط و برنامه</span><span></span><span lang="AR-YE">های تفریحی اشاره دارد که لزوم توجه برنامه</span><span></span><span lang="AR-YE">ریزان را به تهیه و ارایه فیلم و بازی</span><span></span><span lang="AR-YE">ها و برنامه</span><span></span><span lang="AR-YE">های آموزنده، علمی و تفریحی _ آموزشی مشخص می</span><span></span><span lang="AR-YE">نماید.</span>http://www.isih.ir/article_190_cf9f36431b55d427db3470027492f514.pdfمؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریفصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی2008-46417220150629A Study of the Psychological Views of Attar on the Basis of Humanismبررسی دیدگاههای روانشناختی عطار براساس مکتب انسانگرایی با رویکرد میانرشتهای14916819110.7508/isih.2015.26.007FAزهرهنجفیاستادیار زبان و ادبیات فارسی، گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهانمهنوشمانیدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهانمهردادکلانتریدانشیار روانشناسی، گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان.Journal Article20141208<span>Humanism was introduced to psychologists through Maslow and Rogers’s views in the twentieth century. This school deals with the human needs and his innate tendencies. Utopia, exalted experiences, religious experiences, high motivations and human nature are among Maslow and Rogers’s ideas. </span><br /> <br /><span>Attar, one of the greatest Muslim mystics of the 6<sup>th</sup> and 7<sup>th</sup> centuries has also considered these subjects in his poems and has tried to explain and interpret them. Many of Attar’s ideas can be explained using ideas and principles in humanism and it can be highlighted that he has tried to advance some theories in this field. In fact, it is obvious that, like many other mystics, Attar has utilized psychological concepts in his teachings, and his ideas and theories in this regard can be unraveled through scholarly research on his writings on the part of experts in psychology. On the other hand, to interpret many of the mystical ideas, it is necessary to be familiar with some theories in psychology. The present research, as a descriptive-analytical research, tries to explain Attar’s ideas about human needs, perfect man, exalted experiences and high motivation using the ideas and principles in humanism.</span><span lang="FA">مکتب انسان</span><span></span><span lang="FA">گرایی در قرن بیستم با دیدگاه</span><span></span><span lang="FA">های راجرز و مزلو به روان</span><span><span lang="FA">شناسان معرفی شد. این مکتب به بررسی نیازهای آدمی و گرایش</span></span><span></span><span lang="FA">های فطری او پرداخته است. آرمان شهر، تجربیات اوج و والا، تجربیات دینی، انگیزه</span><span><span lang="FA">های متعالی و طبیعت انسان از جمله نظریات مزلو و راجرز است. عطار یکی از</span></span><span lang="FA">بزرگ</span><span><span lang="FA">ترین عرفای مسلمان قرن 6 و 7 نیز در غزلیات خود بر اساس آموزه</span></span><span></span><span lang="FA">های اسلام به بررسی این امور پرداخته و ضمن بیان آنها به تحلیل و تبیین این موضوعات همت گمارده است. با کاربرد نظریات انسان</span><span><span lang="FA">گرایان می</span></span><span></span><span lang="FA">توان بسیاری از اندیشه</span><span></span><span lang="FA">های عطار را تبیین کرد و دریافت که وی نیز به</span><span><span lang="FA">نظریه</span><span lang="FA">پردازی در این زمینه پرداخته است. در واقع آشکار می</span><span lang="FA">شود عطار مانند بسیاری دیگر از عارفان در تعلیمات خویش به مباحث روان</span><span lang="FA">شناختی روی آورده که دریافت و استخراج این نظریات نیازمند پژوهش</span><span lang="FA">های جدی متخصصان علم روان</span><span lang="FA">شناسی بر روی متون ادبی است. از طرف دیگر برای تفسیر بسیاری از اندیشه</span><span lang="FA">های عرفانی آشنایی با نظریات گوناگون روان</span><span lang="FA">شناسی ضرورت دارد. در این پژوهش که به شیوه توصیفی _ تحلیلی انجام گردیده است کوشش می</span><span lang="FA">شود با به</span><span lang="FA">کارگیری نظریات انسان</span><span lang="FA">گرایان درباره نیازهای انسان، انسان کامل، تجربیات اوج و انگیزه</span><span lang="FA">های متعالی نظریات عطار تبیین گردد.</span></span>http://www.isih.ir/article_191_0e981fa893ad1e5a65d7f7fd384f6964.pdf