مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریفصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی2008-46414420120714Faculty and Institutional Structure: The Conflict of Interdisciplinarityاعضای هیأت علمی و ساختار سازمانی: تعارضات میانرشتهای13411810.7508/isih.2012.16.001FAحسنمحجوب عشرت آبادیعضو هیأت علمی دانشگاه هوایی شهید ستاریعمادملکینیاپژوهشگر مدیریت آموزش عالی، دانشگاه تهرانداودقرونهپژوهشگر مدیریت آموزش عالی، دانشگاه تهرانJournal Article20120714Interdisciplinary activities are frequently heralded as innovative and groundbreaking, a necessity for confronting the numerous social ,cultural and economic challenges facing higher education. This article considers the inherent conflict between the professoriate and the university structure related to interdisciplinary. It concentrates on strategies that cultivate the sort of change necessary for interdisciplinary advancement. The article addresses the engagement of faculty with interdisciplinary efforts and the institutional support of such work as requiring a cultural change in institutional behavior. Cultivating interdisciplinary change requires attention to the multiple cultural layers the university comprises. One emphasis must be placed on the basic structure of academic work, the departments and colleges, where faculty members spend a majority of their time and intellectual resources. Another emphasis occurs at the institutional level, when the campus fosters a culture where interdisciplinary work is valued, encouraged, and supported. This article focuses on these facets of change and offer guidelines for engaging faculty in interdisciplinary endeavors.فعالیتهای میان رشته ای بهعنوان یک نوآوری در جهت مقابله با چالشهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی فراروی آموزش عالی در نظر گرفته شده است. فشارهای بیرونی و نیاز به ترکیب حوزههای مختلف دانش برای حل مسائل امروزی، اهمیت تحقیقات میانرشتهای را دو چندان کرده است و فعالیتهای میانرشتهای نوشداروی مشکلات آموزش عالی امروزی شناخته شده است.هیچ سازمانی به اندازه دانشگاه تخصصی نیست در نتیجه حل چالشهای فراروی آموزش عالی میانرشتهای بستگی به اصلاح ساختارهای فرهنگی دارد تا این تخصصها رشد یابند. اعضای هیأت علمی نقش اساسی در تغییرات سازمانی موردنیاز برای توسعه فعالیتهای میان رشته ای ایفاء مینمایند و در واقع اساتید نقش اصلی را در ابتکارات میانرشتهای بازی میکنند در این مقاله مواردی از قبیل: رشتههای دانشگاهی، نیاز به آموزشهای میانرشتهای، چالشهای فراروی تحقیقات میانرشتهای، نقش مدیران و اعضای هیأت علمی در تسهیل ابتکارات میانرشتهای و استراتژیهای مورد استفاده در فعالیتهای میانرشتهای بحث و بررسی قرار گرفتهاند. میتوان نتیجه گرفت که، موانع اصلی فعالیتهای میانرشتهای، موانع ساختاری رشتهها است. این موانع عبارتند از: قرار دادن اعضای هیات علمی و محققان در دپارتمانهای جداگانه و غیر قابل نفوذ، سازماندهی دانش به صورت حوزههای مجزا، حاکم کردن دیدگاهها و نظریات محدود و خاص بر رفتارهای علمی و قالبی کردن رفتارها. دانشگاه و موسسات آموزش عالی جهت تسهیل آموزشها و تحقیقات میانرشتهای بایستی بر استراتژیهایی در زمینه ساختارهای سازمانی، اعضای هیأت علمی و سیاستهای تغییر تاکید داشته باشند.مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریفصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی2008-46414420120714Enhancing Quality of Interdisciplinary Science by Faculty Developmentنقش توسعه اعضای هیات علمی در ارتقاء مطالعات میانرشتهای355211910.7508/isih.2012.16.002FAثناصفریدکترای مدیریت آموزش عالی و مدرس دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20120714Higher education as a human resource development and production of knowledge system play an important role in economic development, social and cultural rights in any country. The role of human development, particularly in developing countries and experienced professionals, especially faculty is undeniable. In this twenty-year perspective can be considered for future community development. In this document, the need to develop human resources with advanced knowledge, enabling the production of science and technology, human resources and social capital rests on top of emphasis. Hence the importance of higher education can be realized in the future development of the country. <br /> Thus, the nature and quality of an institution of higher education depends on the quality of its faculty member. Respond to the emerging needs of the scientific communities interdisciplinary studies are needed. The article focus on the concept of the faculty development and different aspect of it then new approaches to the role of faculty in promoting interdisciplinary research located at the end of the analysis and new strategies is presented to improve the quality of interdisciplinary science.آموزش عالی بهعنوان نظام پرورش نیروی انسانی متخصص و تولیدکننده دانش نقش مهمی در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هر کشور دارد. این نقش به ویژه در توسعه انسانی کارآزموده کشورها و پرورش افراد متخصص به ویژه اعضای هیات علمی انکارناپذیر است. در این راستا میتوان سند چشم انداز بیست سال آینده توسعه جامعه ایرانی را مورد نظر قرار داد. در این سند بر ضرورت توجه به پرورش نیروی انسانی، برخوردار از دانش پیشرفته، توانا در تولید علم و فناوری، متکی بر سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی تاکید شده است. از این رو میتوان به نقش و اهمیت آموزش عالی در توسعه آینده این کشور پی برد. بنابراین ماهیت و کیفیت یک موسسه آموزش عالی در گرو کیفیت توان علمی اعضای هیات علمی آن میباشد. به عبارتی دیگر ارتقای دانشگاهها از طریق ارتقای توانمندیهای اعضای هیات علمی و ارتباط آنها با تغییرات تکنولوژیکی وتاثیرات آنها بر تدریس ویادگیری تسریع میگردد. از سوی دیگر پاسخ گویی به نیازهای نوظهور جوامع علمی مستلزم بهره مندی از مطالعات میانرشتهای است. در این مقاله ابتدا به مفهوم و ماهیت توسعه اعضای هیات علمی پرداخته میشود وسپس حیطههای مطالعاتی مربوط به این حوزه مطالعاتی با تاکید بر علوم میانرشتهای مورد بررسی قرار میگیرد. همچنین رویکردهای جدید ونقش اعضای هیات علمی در ارتقاء مطالعات میانرشتهای مورد بررسی وتحلیل واقع شده ودر پایان راهکارهای مناسب برای ارتقا کیفیت علوم میانرشتهای ارائه میشود. مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریفصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی2008-46414420120714Analysis and Ranking Factors Affecting the Improving Educational Quality with a Case Study in the University of Isfahanتحلیل و رتبهبندی عوامل موثر بر بهبود کیفیت آموزشی (مطالعه موردی: دانشگاه اصفهان)537412010.7508/isih.2012.16.003FAغلامعلیطبرسادانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه شهید بهشتیمهدیحسنوند مفردکارشناسی ارشد مدیریت دولتی دانشگاه شهید بهشتیمحسنعارف نژادکارشناسی ارشد مدیریت رفتار دانشگاه لرستانJournal Article20120714Abstract Quality education and research, including the major concerns of higher education systems in most countries of the world.Surveys show that despite its role in human resource development and universities have always been the efforts of this is that they can train students to solve community problems, and failures of education is still lacking. University as an organization that plays an essential role in the development of scientific, cultural and professional training should keep pace with scientific developments, and educational needs of national and global scale, continuous process to improve their educational quality. This study examines some of the factors affecting educational quality has been improved. These include supporting students and professors, faculty, administrative services, library services, educational programs and locations, are infrastructure and facilities. To identify and ranking factors that influence the improving educational quality using the AHP approach is used to the opinions of130people of Professors and Students of the University. According to information obtained by using expert choice software provided training program with a weight 0.338 has the greatest impact on improving the quality of education. Then faculty members with weight 0.246, Supporting students and teachers with weight0.122, Location, infrastructure and facilities with weight0.103, Library Services with weight0.102, Administrative Services with weight0.089, The are next prioritiesکیفیت آموزشی و پژوهشی از جمله دغدغههای اصلی نظامهای آموزش عالی در اغلب کشورهای جهان است. بررسیها نشان میدهد بهرغم نقشی که دانشگاهها در توسعه منابع انسانی داشته و دارند و همواره کوشش بر این بوده است که دانشجویان را تربیت کنند که بتوانند مشکلات جامعه را حل کنند، موضوع آموزش هنوز دچار کمبودها و نارساییهای فراوانی بوده است. دانشگاهها بهعنوان سازمانهایی که نقش اساسی در رشد و توسعه علمی، فرهنگی و تربیت نیروی انسانی متخصص دارند باید همگام با تحولات علمی، آموزشی و متناسب با نیازها و مقیاسهای ملی و جهانی، فرایند کیفیت آموزشی خود را به طور مستمر بهبود بخشند. در این پژوهش به بررسی برخی از عوامل موثر بر بهبود کیفیت آموزشی پرداخته شده است. این عوامل شامل حمایت از دانشجویان و اساتید، اعضای هیئت علمی، خدمات اداری، خدمات کتابخانهای، تهیه برنامه آموزشی و مکان، زیرساختها و امکانات هستند. برای رتبهبندی عوامل موثر بر اجرای بهبود کیفیت آموزشی با استفاده از رویکرد AHP گروهی از نظرات 130 نفر از اساتید و دانشجویان دانشگاه اصفهان استفاده شده است.با توجه به اطلاعات بدست آمده و تجزیه وتحلیل آنها با استفاده از نرم افزار expert choice تهیه برنامه آموزشی با وزن 0.338 دارای بیشترین تاثیر بر بهبود کیفیت آموزشی است و بعد از آن اعضای هیئت علمی با وزن0.246، حمایت از دانشجویان و اساتید با وزن0.122، مکان، زیرساختها و امکانات با وزن 0.103، خدمات کتابخانهای با وزن 0.102، و خدمات اداری با وزن 0.089در اولویتهای بعدی میباشند.مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریفصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی2008-46414420120714Analytical and Comparative Study of Characteristics Curriculum Higher Education for Distance Studies in Iran and England and Indiaبررسی تطبیقی ویژگیهای برنامه درسی موسسات آموزش عالی از راهدور کشورهای ایران، انگلستان و هند7510612110.7508/isih.2012.16.004FAاحمدآقازادهاستاد دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.قدسیاحقردانشیار پژوهشکده تعلیم و تربیت، تهران، ایران.رضافضلعلی زادهپژوهشگر و مدرس دانشگاه، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.Journal Article20120714The goal of the research Analytical and Comparative study of characteristics curriculum higher education for Distance studies in Iran and England and India In this study the similarities and differences of curriculum characteristics of higher education institutions in these countries from a distance in order to improve the Iranian education system of comparison. Comparative cultural research study by type-descriptive Anatomy descriptive and its methods based on comparative analysis, in accordance with the method and procedures shall be such as brodi Required information for responsiveness to questions through a library of documents and search the global network of original articles and reports on related and Internet sites of the Ministry of higher education and research in developing countries is gathering case study The most important results obtained have shown that the use of successful experiences in the developing countries and its localization and drawing the landscape of higher education from a distance due to raise the power of selecting students, promotion of innovation and action fronts and be remote education system accordingly to the necessity of integrated approach on Integrated and methods of distance learning and paying attention to the fundamentals, and This system students individual differences in axial and educational emphasis on design.هدف این پژوهش شناسایی و مقایسه ویژگیهای برنامه درسی آموزش عالی از راه دور در کشورهای انگلستان هند و ایران بوده است در این پژوهش شباهتها و تفاوتهای ویژگیهای برنامه درسی موسسات آموزش عالی از راه دور در کشورهای مذکور به منظور بهبود بخشیدن نظام آموزش از راهدور در ایران بررسی و مقایسه شده است. براین اساس نوع مطالعه این پژوهش تطبیقی- توصیفی و روش آن توصیفی تشریحی مبتنی بر تجزیه و تحلیل مقایسهای، مطابق روش و مراحل چهارگانه بردی میباشد. اطلاعات مورد نیاز آن برای پاسخگویی به پرسشها ازطریق اسناد و مدارک کتابخانه ای و گزارشهای تحقیقی و جستجو در شبکه جهانی اینترنت مرتبط و سایتهای وزارت تحقیقات و آموزش عالی کشورهای مورد مطالعه گردآوری شده است مهمترین نتایج بدست آمده نشان داده است که استفاده از تجربیات کشورهای موفق و بومی سازی آن و ترسیم چشم انداز آموزش عالی از راه دور به دلیل بالا بردن قدرت انتخاب فراگیران، ارتقای جامعیت و ابتکار عمل و توان اثرگذاری نظام آموزش از راه دور در کشورمان به ضرورت رویکرد تلفیقی در تکنیکها و روشهای آموزش از راه دور و همچنین توجه به اصول و رویکردهای اساسی این نظام که دانشجو محوری و تأکید بر تفاوتهای فردی در طراحی آموزشی دارد مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریفصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی2008-46414420120714Interdisciplinary Education of Public Administration in Iran: Curriculum Planning Requirementsآموزش میانرشتهای مدیریت دولتی در ایران: الزامات برنامهریزی درسی10714412210.7508/isih.2012.16.005FAسید مجتبیامامیاستادیار گروه مدیریت دولتی و سیاستگذاری عمومی دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق (ع)محمد مهدیذوالفقار زادهاستادیار دانشگاه تهران دانشکده علوم و فنون نوینحسینخصاف مفرددانشجوی دکتری رشته مدیریت استراتژیک دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20120714By going through different definitions of public administration, we can generally consider it as: the implementing of managerial, political, and legal theories to fulfill legislative, executive, and judicial mandates for the provision of governmental regulatory and service functions. By reviewing these definitions of public administration, this article states that interdisciplinarity is an inevitable concept of public administration's education and research in each government. Scanning and analysing pioneer courses of public administration in the world, shows that scholars of this area constantly were using different ways to achieve an interdisciplinary education in this field. For achieving it's real role of governing the Islamic state, the field of public administration in Iran should pay more attention and effort to interdisciplinary education. In this regard, by looking into current situation and style of curriculum planning of this field in Iran, the requirements of interdisciplinary curriculum planning are proposed in 7 different themes as: 1) team of curriculum planning, 2) goals of curriculum planning, 3) content and combination of curriculum, 4) integration approaches, 5) learning-teaching requirements, 6) evaluation methods of academic achievement and 7) curriculum evaluating methods. Also by considering recent innovative experience of Imam Sadiq university in Iran in this area, some implications are drawn to improve this important field in the country.از بررسی مجموعه تعاریف مدیریت دولتی به نظر میرسد که بتوان آن را بهکارگیری نظریههای مدیریتی، سیاسی و حقوقی برای اعمال اختیارات و انجام وظایف حکومتی در حوزههای قانونگذاری، اجرا و قضا دانست. این مقاله با بررسی تعاریف مختلف مدیریت دولتی مطرح مینماید که میانرشتگی رکن جداییناپذیر آموزش و پژوهش اداره امور عمومی در هر حکومت است. بررسی دورههای آموزش مدیریت دولتی برتر جهان نیز نشان میدهد که اندیشمندان این حوزه همواره در پی راههایی برای تحقق بخشیدن به نوعی آموزش میانرشتهای در این حوزه بودهاند. رشته مدیریت دولتی در ایران نیز برای ایفای رسالت خود در اداره نظام اسلامی لازم است بیش از پیش به آموزش میانرشتهای اهمیت داده و برای تحقق آن تلاش نماید. به همین منظور در این نوشتار، با نگاهی اجمالی به سبک برنامهریزی درسی موجود برای این رشته در کشور، بایستههای برنامهریزی درسی میانرشتهای آن در قالب هفت محور: (1)تیم برنامهریزی درسی؛ (2)اهداف برنامه درسی؛ (3)محتوا و ترکیب دروس؛ (4)رویکردهای تلفیق؛ (5)الزامات یاددهی-یادگیری؛ (6)روشهای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و (7)روشهای ارزشیابی برنامه درسی مطرح میگردد و با توجه به تجربه اخیر و نوآورانه دانشگاه امام صادق (ع) در این زمینه، پیشنهادهایی برای ارتقای آموزش این حوزه-رشته خطیر در کشور ارائه میشود.مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریفصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی2008-46414420120714Interdisciplinary Study of the Relationship of Organizational Climate (open and closed) on Mental Health Status and Personality among School Artمطالعه میانرشتهای رابطه جو سازمانی (باز و بسته) مدارس بر وضعیت سلامتروان و شخصیت هنرآموزان هنرستانها14516212310.7508/isih.2012.16.006FAمژگاناحمدپور اردهجانیعضو هیأت علمی دانشگاه پیام نورلیلافلاحتیعضو هیأت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعیJournal Article20120714The main aim of present study was to determine the the relationship between organizational climate (open and closed) and mental health and personality among students in public art schools in the city of Karaj. Using a cluster random sampling method, 80 students were selected out of 8 public art schools. The Mental Health Questionnaire (GHQ) and the Personality Test Aizeng phenomenon were employed to collected data among respondents. Statistical analysis of the correlation test, correlation coefficient and test validity coefficient of determination (v) were employed to determine the assumed relationships. Results indicated that there is significant relationship between public health and personality of the students. In addition findings showed a significant relationship between general health and personality of the students while the organizational climate was open. However there was no relationship in a closed climate. Based on the research findings and review of the previous researches, it could be concluded that there is significant relationship between general health and personality. هدف اصلی پژوهش تعیین رابطه جو سازمانی (باز و بسته) مدارس بر سلامت روان و شخصیت هنرآموزان هنرستانهای دولتی شهر کرج بود. بدین منظور تعداد 80 نفر از هنرآموزان هنرستانها در شهر کرج با روش نمونه گیری خوشهای تصادفی از بین 8 هنرستان فعال انتخاب شدند و پرسشنامه سلامت روانی (GHQ) و تست شخصیت آیزنگ اجراگردید. جهت تجزیه و تحلیل آماری دادهها از ضریب همبستگی، آزمون اعتبار آماری ضریب همبستگی و آزمون ضریب تعیین (v). نتایج نشان داد: بطور کلی بین سلامت روان و شخصیت هنرآموزان رابطه معنادار وجود دارد. همچنین در جو سازمانی باز، بین سلامت روان و شخصیت هنرآموزان رابطه معنادار وجود دارد. ولی در جو سازمانی بسته، بین سلامت روان و شخصیت هنرآموزان رابطه وجود ندارد. نتیجه گیری: مطابق با پیشینه پژوهش که از وجود رابطه میان سلامت روان و شخصیت حمایت میکند، در این پژوهش نیز ارتباط میان سلامت روان و شخصیت نشان داده شد.