مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریفصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی2008-46415220130621Islamism as a Multi-facet Phenomena: an Interdisciplinary Conceptاسلام گرایی؛ پدیده ای چندبعدی، مفهومی میانرشتهای11713110.7508/isih.2014.18.001FAسید عبدالامیرنبویاستادیار پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، تهران، ایران.Journal Article20130226<span>As a determinant factor in several socio-political events, Islamism has been considered as the focal point in variety of explorations. The present study suggests that to understand this complex and dynamic phenomena properly, it should be studied as an interdisciplinary concept; a motional one which moves throughout different social and human sciences’ boundaries and thus is not totally accessible within a special discipline. However, providing an opportunity to study the subject matter from various angels, the interdisciplinary approach to the subject helps to avoid reductionism and simplification. In order to obviate critiques emphasising on the methodological weakness of the interdisciplinary studies, it is possible to make critical discourse and debates from the point of view of different disciplines over the subject. This procedural understanding of the matter is a kind of hybridization in which not only all the participating disciplines save their own properties, but also the restrictions of their introspective approach might be overcome. The present study attempts to show that regardless of this interdisciplinary approach, any study on Islamism is improper, and even impossible.</span><span lang="AR-SA">اسلام</span><span lang="AR-SA"><span> </span></span><span lang="AR-SA">گرایی یکی از اثرگذارترین پدیده های معاصر به شمار می آید که برخی از مهمترین رویدادهای سیاسی و اجتماعی منطقه خاورمیانه را رقم زده و نقطه کانونی تحقیقات متعددی بوده است. استدلال مقاله حاضر آن است که درک عمیق تر این پدیده پیچیده و پویا مستلزم تلقی اسلام گرایی به عنوان مفهومی میان</span><span lang="AR-SA">رشته</span><span lang="AR-SA">ای است؛ یعنی مفهومی مهاجر که در مرز رشته های گوناگون علوم انسانی و اجتماعی میایستد و امکان بررسی آن در چارچوب یک رشته یا رهیافت خاص ممکن نیست. این تلقی سبب می شود فهمی میان رشته ای از این پدیده به</span><span lang="AR-SA">دست آید؛ چه آنکه ابعاد مختلف این پدیده از زوایای گوناگون مورد بررسی قرار می گیرد و از ساده سازی یا تقلیل گرایی در تحلیل اجتناب می شود. برای دوری از انتقاداتی که در زمینه نفی روش یا رد تخصص</span><span lang="AR-SA">گرایی برآمده از رشته ها بر مطالعات میان</span><span lang="AR-SA">رشته</span><span lang="AR-SA">ای وارد شده است و همچنین عدم انجام مطالعه ای چندرشته</span><span lang="AR-SA">ای، سازماندهی و کامیابی پژوهشی با این رویکرد در گرو تعامل و گفتگوی انتقادی میان حوزه های گوناگون علوم انسانی و اجتماعی است. از اینرو مطالعه اسلام گرایی در تلاقی یافته</span><span lang="AR-SA">ها و تجارب دانش</span><span lang="AR-SA">ها و رهیافت</span><span lang="AR-SA">های گوناگون قرار می گیرد و اختلافات و تناقضات میان آنها نیز، نه نفی، که از طریق گفتگوی انتقادی مقایسه می</span><span lang="AR-SA">شود. از این امر که می</span><span lang="AR-SA">توان با عنوان پیوند از آن نام برد و نگاه فرایندی بر آن حاکم است، حدود و ویژگی های رشته</span><span lang="AR-SA">ها و رهیافت های مختلف حفظ می شود، اما محدودیت های ناشی از وضعیت درون</span><span lang="AR-SA">نگر آنها جای خود را به انعطاف پذیری می دهد. هدف نهایی مقاله آن است که نشان دهد بررسی پدیده اسلام</span><span lang="AR-SA">گرایی بدون توجه به اینگونه تلقی، به لحاظ علمی، نه ممکن است و نه مطلوب.</span><span> </span>مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریفصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی2008-46415220130621Dr. Shariati’s Thoughts; From Multi-disciplinary to Inter-disciplinaryتفکر دکتر علی شریعتی؛ از چندرشتهای تا میانرشتهای193613210.7508/isih.2014.18.002FAسید رضاشاکریاستادیار پژوهشگاه علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهیJournal Article20130407<span>Interdisciplinary can be considered as an advantage when it has a certain relation with scientific and epistemic facilities in a society. In contemporary Iran, some of these facilities are the heritage of our religious intellectualism, and considering interdisciplinary phenomenon, they may be used in scientific and methodological fields, and somehow in academic policy-making. The heritage of Ali Shariati’s intellectualism -- as a thing that cannot be rejected in terms of language, theoretical value, and attraction to students in our thought framework -- contains the basis for multi-disciplinary and inter-disciplinary thought. Therefore, having multi-disciplinary knowledge, Shariati discuses subjects such as human, history, land, and identity -- which cannot be explained properly using a mere field of study -- in an inter-disciplinary method. The canon of Shariti’s inter-disciplinary thought can be discussed in the concept of “fixed-variable”. This paper conducts a hermeneutical analysis of the interdisciplinary facilities in Shariati’s intellectualism base on “fixed-variable” challenge. The result indicates that interdisciplinary can be a base for making human sciences indigenous in Iran. If we take into account the interdisciplinary based on historical and social facts, the real epistemic and thinking challenges will be revealed and interdisciplinary can be expanded.</span><span lang="AR-SA">میانرشتهای زمانی میتواند یک مزیت نسبی محسوب گردد که نسبت تعینیافتهای با امکانات معرفتی و علمی در یک جامعه برقرار کند. بخشی از این امکانات در ایران معاصر میراث روشنفکری دینی ماست که با نظر به پدیده میان رشتهای میتواند مورد بهرهبرداری علمی، روششناسی و تا حدودی سیاستگذاری دانشگاهی قرار بگیرد. میراث روشنفکری علی شریعتی به مثابه موردی که از حیث زبان، قدرت نظری و اقبال دانشجویان در فضای فکری ما غیرقابل انکار است، واجد زمینههای تفکر چندرشتهای و میانرشتهای است. از این نظر، شریعتی با احاطه علمی چندرشتهای موضوعاتی چون انسان، تاریخ، سرزمین و هویت را که صرفا با یک رشته، تبیین بسندهای از آنها به دست نمیآید، به بحث و تفکر میانرشتهای میگذارد. کانون تفکر میانرشتهای شریعتی را میتوان در مفهوم «ثابت ـ متغیر» به بحث گذاشت. در این مقاله بر محور چالش ثابت </span><span lang="AR-SA">–</span><span lang="AR-SA"> متغیر به تحلیل هرمنوتیکی امکانات میان رشتهای در روشنفکری شریعتی میپردازیم. نتیجه به دست آمده از این بررسی نشان میدهد که میانرشتهای میتواند زمینه بومیگرایی در علوم انسانی در ایران را فراهم نماید. اگر با روش میانرشتهای مبتنی بر واقعیتهای تاریخی و اجتماعی نگاه کنیم، چالشهای واقعی معرفتی و فکری بر ما آشکار شده، امکان بسط میانرشتهای بر ما گشوده خواهد شد. </span>مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریفصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی2008-46415220130621Discipline, Interdiscipline and Classification of Knowledgeرشته، میانرشته و تقسیمبندی علوم375913310.7508/isih.2014.18.003FAمرتضیبحرانیعضو هیأت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعیJournal Article20130219<span>It seems that the focus and emphasis on discipline and interdiscipline in the area of knowledge and episteme has a link to the knowledge classification and social and cultural relations of knowledge. The history of knowledge classification shows that the classification criteria are either ontological and moral or methodological and epistemological. The ontological basis is on the fact that existence is hierarchical; moral basis also depends on the amount of effectiveness and usefulness of the knowledge in providing the needs of practical life in individual or social dimensions. Contrarily, methodological basis is formed on the fact that methods for discovering the truth and proving the correct viewpoint are very various. Therefore, method of episteme acquisition in some knowledge is considered different and more complete than others. Similarly, any field of knowledge based on epistemologyhas emphasized on the truth system. The fact that which criterion should be used for knowledge classification also determines the knowledge owners’ trend towards discipline or interdiscipline. Considering this differentiation, “interdisciplinary” in the first instance has been brought up according to the moral and methodological basis and, contrarily, “discipline” has been obtained according to the methodological and epistemological basis. In the modern age, “discipline” has become the base of education and research due to the domination of the classification resulted from the method and truth criteria. But because of the shortcomings found in these criteria, once again ontological and moral criteria and consequently interdisciplinary came into consideration. Fluidity in the “method” criterion – as a means of classifying the knowledge -- has challenged the current boundaries, and taking into account the usefulness of knowledge for problem solving promises interdisciplinary collaborations in the future. Thus, this research studies this issue.</span><span lang="AR-SA">به نظر میرسد تمرکز و تاکید بر رشته و میانرشته در حوزه علوم و معارف، با تقسیمبندی علوم و روابط اجتماعی و فرهنگی دانش پیوند داشته باشد. تاریخ طبقهبندی علوم حکایت از آن دارد که معیار تقسیمبندی یا هستیشناختی و اخلاقی بوده است یا روششناختی و </span><span lang="AR-SA">معرفتشناختی</span><span lang="AR-SA">. مبنای وجودشناختی بر پایه این امر شکل گرفته است که وجود دارای سلسلهمراتب است؛ مبنای اخلاقی نیز به میزان اثربخشی و</span><span lang="AR-SA">فایده علوم در رفع احتیاجات زندگی عملی فردی یا اجتماعی مربوط است. در مقابل، مبنای روششناختی بر این واقعیت مبتنی است که روشهای کشف حقیقت و اثبات دیدگاه درست، بسیار متنوعند. بنابراین، روش کسب معرفت در</span><span lang="AR-SA">برخی از علوم از بقیه متفاوت و کاملتر تلقی شده است. بر همین قیاس، هر شاخه و رشته از علم بر مبنای معرفتشناختی، بر نظام حقیقت تاکید داشته است. اینکه کدام معیار، معیار اصلی طبقهبندی علوم باشد، گرایش دارندگان علوم به سمت رشته یا میانرشته را نیز تعیین میکند. حسب این تمایز، «میانرشتهای»، در وهله اول، با عطف توجه به معیار هستیشناختی و اخلاقی، مطرح شده است و در مقابل، «رشته» با عطف توجه به معیار روششناختی و معرفتشناختی به دست آمده است. در دوران مدرن، به دلیل غلبه تقسیمبندی ناشی از معیارهای روش و صدق، «رشته» مبنای آموزش و پژوهش قرار گرفت، اما به دلیل خدشه در این معیار، بار دیگر به معیارهای هستیشناختی و اخلاقی توجه شده و میانرشتهای در کانون توجه قرار گرفت. سیالیت معیار «روش» در مقام مقسّم علوم، مرزبندیهای موجود را دچار چالش کرده است و توجه به فایدهمندی علوم از جنبه حلالمسائلی، افق همکاریهای میانرشتهای را نوید داده است. از این نظر، این مطالعه به بررسی این نسبتسنجی میپردازد.</span>مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریفصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی2008-46415220130621Political Tendency as a Methodجریانشناسی سیاسی به مثابه روش619013410.7508/isih.2014.18.004FAمحمد باقرخرمشاددانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطباییسید ابراهیمسرپرست ساداتدانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20130122<span>The consequence of political life of any society is the result of how its political tendencies interact and change (Internal and External). Therefore, understanding political life of any society in possible providing that one has a profound ability to know, understand and analyze them.While due to epistemological and evolutional change of political sociology, current theories and methodologies experience some crises and shortcomings to explain political and social changes, this paper presents a second-hand and methodological question on political tendency. It was attempted to theoretically discuss both the content and form of political tendency. It was concluded that Political tendency is a coherent, analytical and conceptually mobile discipline consisted of understanding to reiteration (from specific to general). Going beyond mere description, understanding or reiteration or even propositional recreation or existing relationships among various tendencies, this study offers a more effective methodological, interdisciplinary and instrumental framework for understanding of the society and political life.</span><span>برایند حیات سیاسی هر جامعهای محصول چگونگی تعامل و تحول جریانهای سیاسی آن (درونزا و برونزا) است. از این رو، فهم حیات سیاسی هر جامعهای در گرو شناخت، درک و تحلیل جریانهای سیاسی آن است. در شرایطی که به خاطر تحولات معرفتی و تکاملی جامعهشناسی سیاسی نظریهها و روشهای موجود بعضاً دچار بحران و نارساییهایی جهت توضیح تحولات سیاسی و اجتماعی جوامع است، در این مقاله از جریانشناسی سیاسی، پرسشی درجه دوم و روششناسانه ارائه شده و تلاش شده است ابعاد محتوایی و شکلی آن پردازش نظری گردد. نتیجهای که به دست آمد این است که جریانشناسی سیاسی رشته منسجم، تحلیلی و مفهومی سیال است که از فهم تا تبیین (جزء تا کل) را شامل میشود و با فراروی از توصیف محض، تببین یا فهم یا حتی بازسازی موضوعی یا مناسبات موجود بین جریانها چارچوبی روششناسانه، میانرشتهای و ابزاری به مراتب کاراتر را برای فهم جامعه و حیات سیاسی پیشنهاد میدهد.</span>مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریفصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی2008-46415220130621Formation & Development of Interdisciplinary in Higher Education: the Key Factors and Requirementsشکلگیری و توسعه میانرشتهایها در آموزش عالی: عوامل و الزامات9111713510.7508/isih.2014.18.005FAرضامهدیاستادیار پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی0000-0002-4665-3248Journal Article20130121<span>Knowledge-oriented social life, society needs and problems complexity, expectation from universities for social services, innovation and academic entrepreneurship, problem-solving, and enriching education and research activities have transformed interdisciplinary activities development to strategic necessity in higher education. In recently half-century, interdisciplinary activities have had suitable outcomes and results for higher education system, industry and society. One of the most important interdisciplinary activities outcomes is inclination for designing and carrying out interdisciplinary activities by universities, industries, government, faculties, researchers and students. Iran's higher education and university system, the development of academic interdisciplinary towards defined goals and plan, so much success has not. With due consideration to importance and necessity of the interdisciplinary activities and existing challenges, by mixed qualitative research method, were investigated and analyzed why, what and how of interdisciplinary activities and its success factors and development requirements in universities. Finally, based on the study, six main factors and twelve key requirements for formation, growth and development of the interdisciplinary in higher education is derived and explained.</span><span lang="AR-SA">محوریت دانش در حیات اجتماعی، پیچیدگی مسائل و نیازهای جامعه، انتظار خدمات اجتماعی و نوآوری و کارآفرینی علمی از دانشگاهها، مساله گشایی و غنی سازی وظایف آموزشی و پژوهشی، توسعه و گسترش فعالیتها و رشتههای میانرشتهای را به یک ضرورت راهبردی در آموزش عالی و نظام دانشگاهی تبدیل کرده است. در نیم قرن اخیر، گسترش و توسعه فعالیتهای آموزشی و پژوهشی میانرشتهای دستاوردها و نتایج مناسبی برای نظام آموزش عالی، دانشگاهها، صنعت و جامعه در کشورهای توسعه یافته داشته است. علاقهمندی و تمایل دانشگاه</span><span lang="FA"></span><span lang="AR-SA">ها، صنایع، دولت، استادان، محققان و دانشجویان به طراحی و اجرای فعالیتها و رشتههای میانرشتهای یکی از مهمترین دستاوردهای فعالیتهای میانرشتهای در نظام دانشگاهی و آموزش عالی است. در آموزش عالی و نظام دانشگاهی ایران، شکلگیری و توسعه فعالیتها و رشتههای دانشگاهی میانرشتهای نسبت به اهداف و برنامه، توفیق چندانی نداشته است. در راستای جبران عقب ماندگیهای گذشته و فراهم کردن شرایط مطلوب برای شکلگیری و توسعه میانرشتهایها، هدف اصلی این مقاله شناسایی عوامل و الزامات کلیدی برای شکلگیری و توسعه فعالیتهای دانشگاهی میانرشتهای، است. برای انجام این پژوهش، از روش تحقیق کیفی ترکیبی شامل مرور اسناد، فراتحلیل یافتههای پژوهشهای دیگر و پیمایش محدود، استفاده شده است. در نهایت، با جمعبندی تحقیقات انجام شده، شش عامل عمده و دوازده الزام کلیدی برای شکلگیری و توسعه فعالیتها و رشتههای دانشگاهی میانرشتهای، استخراج و ارائه شده است.</span>مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریفصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی2008-46415220130621Politics as Mechanics:
The Possibility of Explaining and Analyzing Social Issus on the Basis of Statics and Dynamics Criteriaسیاست به مثابه مکانیک؛ درآمدی بر امکان تحلیل شرایط اجتماعی بر اساس معیارهای استاتیک و دینامیک11913413610.7508/isih.2014.18.006FAجوادحیدریاستادیار دانشگاه شاهدسید حمیدزارعدانشجوی دکتری مهندس مکانیک، دانشگاه صنعتی شریفسید مالکحسینیکارشناس ارشد علوم سیاسی و پژوهشگر مسایل اجتماعیJournal Article20130220<span>The study of social phenomena dominating the society, due to its unique conditions, needs improving and pondering. Although, in the first view, simulating the social phenomena with the mechanical phenomena may be considered illogical due to the complication of social issues, the authors of this paper intend to simulate them through simplicity so that they will demonstrate a more vivid analysis via simpler and more tangible manifestation of social problems and their consequences. To achieve proper and authentic results, the concepts and the definitions of mechanics are borrowed and exerted for the strategy of the investigation, which is conformable with social concepts. It has been tried, based upon the hints of this paper, to review and investigate the country`s social problems by challenging the terms such as stress, fatigue, etc. from two points of view. The first step is to hint the static concepts and their negative consequences and damages, and next, while reviewing dynamic concepts, the dynamic difficulties and awkwardness of the society are explained.</span><span lang="FA">بررسی و مطالعه </span><span lang="AR-SA">پدیدههای اجتماعی حاکم بر جامعه، بدلیل شرایط خاص آن نیاز به توسعه و تعمیق دارد. اگرچه شبیهسازی پدیدههای اجتماعی با پدیدههای مکانیکی در نگاه اول درست به نظر نیاید و این امر هم به خاطر پیچیدگیهای مسایل اجتماعی است، ولی نویسندگان این نوشتار قصد دارند با </span><span lang="FA">سادهسازی</span><span lang="AR-SA">این شبیهسازی را انجام داده تا با سادهتر و ملموستر جلوهدادن مشکلات اجتماعی و عواقب آن، تحلیل روشنتری از آینده ارائه ده</span><span lang="FA">ن</span><span lang="AR-SA">د. برای رسیدن به نتایجی مناسب و متقن، روش انجام بررسی و مطالعه، وامگیری و استفاده از مفاهیم و تعاریف علم مکانیک است که قابل تطبیق با مفاهیم اجتماعی است. یعنی در این نوشتار با در انداختن مباحثی مانند تنش، خستگی و غیره تلاش شده است در حدّ اشارتهای این مقاله مشکلات اجتماعی کشور از دو جهت مورد بازبینی و واکاوی قرار گیرد. در رویکرد نخست بیان مفاهیم استاتیکی و تبعات منفی و خسارات ناشی از آن اشاره خواهد شد و در ادامه با بازبینی و بازخوانی مفاهیم دینامیک به تبیین اعوجاجات و مشکلات دینامیکی اجتماع پرداخته شده است.</span>