مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریفصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی2008-464110120171222Growing Interdisciplinarity: An Overview of the Evolution of the Field of Science, Technology, and Innovation Policy Researchجستاری در پویایی میانرشتگی در روند تکاملی سیاستپژوهی علم، فناوری، و نوآوری12527210.22631/isih.2018.2373.2818FAطاهرهمیرعمادیدانشیار سیاستگذاری علم، فناوری و نوآوری، سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران، تهران، ایرانJournal Article20170322Here we present an overview of the theoretical evolution of the field of Science, Technology, and Innovation Policy (STIP) research and its implications on the progressive evolution from a single discipline of Neo-classical economics to an interdisciplinary research field with critical and reflective capacity. Research field can be more empowering to offer relevant policy if the integration among the involved disciplines is higher. This overview will help in determining if different paradigmatic turns this field has gone through, during the last 60 years, has prepared the field to offer more salient policy advice to the policymakers for the complex problems. The research unit is "research program" that each theoretical paradigm developed around the notion of "Failure" which justifies the public intervention in STIP space. Drawing on Klein–Welsh classification, the conceptual model was constructed on Fritsch technological instrumentalism-McCarthy's technological essentialism. The findings of this study are: First, this research field has gone through two significant paradigmatic shifts; from instrumentalism to technological essentialism of evolutionary economics and now to interactionism of multi-level perspective approach. Second, these two turns have increased the complexity of the level of analysis, the integrated disciplines and the level of integration within the field. Based on the conceptual framework, the study concludes that the field of STIP is emerging more integrated at the level of its foundations and by being more reflective and critical. It has increased its power to provide more relevant policy prescriptions for wicked problems.این مقاله به کنکاش در نظریهها و چارچوبهای مفهومی در حوزه بینرشتهای سیاستپژوهی علم، فناوری، و نوآوری میپردازد تا با بررسی میزان بینرشتگی، درجه توانمندی این نظریهها را در رویارویی با چالشهای اصلی سیاستگذاری بسنجد. پرسش این مقاله این است که چه تغییری در طبیعت میانرشتگی این قلمرو دانشی درنتیجۀ چرخشهای نظری در انگارههای مفهومی آن پدیدار شده است. واحد تحلیل، برنامههای پژوهشی حاکم بر حوزه مطالعاتی است که حول محور «شکست»، تکوین یافتهاند. ابزار سنجش میانرشتگی این قلمرو دانشی، بنیانهای فلسفی این انگارههای نظری است. مقاله حاضر با استفاده از آموزههای کلاین و ولش در بعد هستیشناختی و معرفتشناختی درمییابد که با توجه به چندرشتهای بودن جامعه علمی این حوزه، اولاً سطح تحلیل از خرد به سطح کلان سیستمی و اکنون به نگرش چندسطحی تحول یافته است؛ ثانیاً بهتدریج سهم نگرشهای کیفیگرا و تفسیری علوم اجتماعی و انسانی در توسعۀ نظریه و روشها بیشتر شده و در پایان، صبغه انتقادی این نگرشها نسبت به صبغۀ ابزاری آنها پررنگتر شده است. این سه ویژگی، نشاندهندۀ این است که انگارههای مفهومی نوین در این رشته، قابلیت این حوزه را در رویارویی با معضلات پیچیدۀ سیاستگذاری افزایش دادهاند.مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریفصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی2008-464110120171222Exploring the Evolution of the Empowerment Construct in Iran with an Interdisciplinary Approachواکاوی تطورسازه توانمندسازی در ایران با رویکرد میانرشتهای275625710.22631/isih.2017.2365.2813FAعلیشیریندانشجوی دکترای مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانلطف الهفروزندهدانشیار مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانحسندانایی فرداستاد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایراناحمد علیخائف الهیدانشیار مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانJournal Article20170314The empowerment construct, which means “to empower” and “to enable”, has been discussed as an interdisciplinary construct at multiple times and in different fields. At the beginning of transformation, in the fields of religion and sociology the construct referred to power sharing. During the following years, when the empowerment construct was discussed in the fields of education, psychology, and social work, the promotion of human welfare was identified as its ultimate goal. The main connection between productivity and empowerment has been considered in the field of management. This article aims to analyze the evolution of the empowerment construct in natural science, social sciences, and humanities in Iran. Thus, the required data was collected from 250 articles published in Iranian journals based on the qualitative content analysis method. The data was then analyzed according to the cluster analysis method using SPSS 23 and the Kruskal-Wallis statistical methods. The results indicate that the construct focused more on improving human resource productivity in the field of management while in other disciplines, the construct is focused on power sharing and promoting human welfare. Moreover, Iran has tried to model the subject of human excellence on an Iranian-Islamic approach. The authors recommend adopting an interdisciplinary perspective along with a psychological, structural, or combined approach for a proper understanding of the empowerment construct and designing a comprehensive model. This empowers researchers to design a comprehensive understanding of construct with multiple approaches. More extensive studies need to be conducted for the localization of these structures.برساخت یا سازه توانمندسازی بهمعنای «قدرت دادن» و «تواناسازی» بارها در رشتههای مختلف بهعنوان یک سازه میانرشتهای بررسی شده است. معنای این سازه در ابتدای رخداد تحول در دو رشته دینشناسی و جامعهشناسی به سهمبندی یا بهاشتراکگذاری قدرت مربوط میشد. در سالهای بعد که سازه توانمندسازی در رشتههای آموزش و پرورش، روانشناسی، و مددکاری اجتماعی مطرح شد، هدف غایی از طرح آن، افزایش رفاه انسان بود و در حوزه مدیریت، به پیوند توانمندسازی با بهرهوری توجه شد. هدف این مقاله، واکاوی تطور سازه توانمندسازی بین رشتههای حوزه علوم تجربی، انسانی، و اجتماعی در ایران است؛ بنابراین، با استفاده از روش پژوهش کیفی تحلیل محتوا، دادههای موردنیاز از 250 مقاله در سامانه مجلههای علمی کشور در رشتههای مختلف جمعآوری و با استفاده از نرمافزار اسپیاساس23 و تکنیکهای آماری کروسکال والیس، تحلیل خوشهای و کایدو تحلیل شد. نتایج بهدستآمده نشان میدهد که این سازه در رشتههای مدیریت بیشتر بر ارتقای بهرهوری نیروی انسانی، و در رشتههای دیگر، بر ارتقای رفاه انسان و سهمبندی قدرت متمرکز بوده است. علاوهبر این، در ایران سعی شده است، مقوله تعالی انسان با رویکرد اسلامی ایرانی الگوسازی شود. پیشنهاد میشود برای درک درست سازه توانمندسازی و طراحی الگوی جامع، با نگاه میانرشتهای به رویکرد روانشناختی یا رویکرد ساختاری و یا ترکیبی از آنها توجه شود.مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریفصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی2008-464110120171222Lifestyle; The Neglected Element of Islamic Architectureسبک زندگی؛ عنصر مغفول معماری اسلامی578027310.22631/isih.2018.2587.2987FAسیدمحیالدینفاضلیانکارشناس ارشد معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایرانسید رحماناقبالیدانشیار معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایرانJournal Article20170728<span lang="X-NONE">Islamic architecture is considered as an important and significant historical tradition. For Iranians, this tradition is more than historical and is mentioned as a part of the identity of architecture in Islamic Iran. Many theories have tried to explain Islamic architecture but could only determine a part of its coordination possibly due to their adopted methods. These theories have lost their capability of effective application because they have neglected the practical and concrete aspects (which all can be named under the title of “lifestyle”). The goal of this article is to include the concept of lifestyle in the definition of Islamic architecture, after presenting and criticizing theories mentioned in the research literature. This article emphasizes that lifestyle is the missing element of theories on Islamic architecture and that Islamic architecture can be applicable in the social life of the Iranians by including lifestyle in its definition.</span>در ادبیات معماری جهان، معماری اسلامی بهعنوان یک سنت تاریخی مهم و قابلاعتنا مطرح شده است. این سنت برای ایرانیان، جایگاه بهمراتب بالاتری از صِرف یک سنت تاریخی دارد و بهعنوان بخشی از هویت معماری در ایران اسلامی شناخته میشود. نظریههای مختلفی بهمنظور تبیین معماری اسلامی مطرح شدهاند که هرکدام، به پیروی از روشی که اتخاذ کردهاند، بخشی از مختصات معماری اسلامی را مشخص کردهاند، ولی بهطورکلی، این نظریهها بهدلیل غفلت از مؤلفههای عملی و انضمامیای که بهطور مشخص میتوان آن را در واژۀ «سبک زندگی»خلاصه کرد، قابلیت کاربست درست و کارآمد خود را در زیست امروزین مسلمانان از دست دادهاند. هدف این مقاله، پس از طرح و نقد نظریههای مختلف دربارۀ معماری اسلامیِ مطرح در ادبیات پژوهش، بازگرداندن عنصر «سبک زندگی» به معماری اسلامی است؛ عنصری که بهنظر میرسد حلقۀ گمشدۀ نظریههای معماری اسلامی است و امکان بازگشت معماری اسلامی به متن زندگی اجتماعی ایرانیان را فراهم میکند. «سبک زندگی» بهعنوان یکی از اصطلاحات معتبر و رایج در حوزۀ روانشناسی و علوم اجتماعی، دارای این قابلیت است که بهعنوان عنصری کارآمد به تعریفهای معماری اسلامی بازگشته و وجوه کارکردی معماری اسلامی را به آن بازگرداند.مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریفصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی2008-464110120171222Studies in Recognition of the Ecological Aspect of Iranian Religious Beliefsجستاری در شناخت ابعاد بومشناختی آموزههای مذهبی ظهوریافته در فلات ایران8110227410.22631/isih.2018.2812.3170FAاحسانلشگریاستادیار جغرافیای سیاسی، گروه جغرافیا، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه مراغه، مراغه، ایرانعلیولیقلی زادهاستادیار جغرافیای سیاسی، گروه جغرافیا، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه یزد، یزد، ایرانJournal Article20170802One of the most important topics have been studied in Cultural geography field, is investigating the relationship between environment conditions and its effects on culture and how their mutual influence on each other. In this regard, some cultural elements are raised by natural geography condition and is related by natural dimensions and characteristics of geographic space. These ecological characteristics lead formation of the unique cultural landscape of space. In other word, the reasons for the emergence of this symbol culture were related to natural features. For example, many part of the religion function include provide solutions for problems that there are in the place. This trend is terminated to the formation of religious thoughts that particularly is led by natural space. Obviously, Religion in Iran is certainly not the exception in this category, and there is some part of fundamental causes of characteristics Religions in Iran were affected by natural foundations of Iran’s plateau. In this regard, in this paper this question has been proposed, how had been affected natural geographical indexes on religious thoughts before Islam rise and after it? In this research for responding to this question, have been struggled with explanting and analytical approaches, was checked natural fundamental causes of religious thoughts in Iran. Finding research reveals that, natural conditions of Iran plateau or even in the Middle East such as climatologic characteristics or geomorphologic conditions, hydro issues, have been very effective roles on religious thoughts before entering of Islam to Iran and after it.یکی از موضوعات مهم مورد مطالعه در جغرافیای فرهنگی، بررسی رابطۀ متقابل محیط و فرهنگ و چگونگی تأثیرگذاری متقابل آنها بر یکدیگر است. در این راستا، بخشی از عناصر فرهنگی، ازجمله دین و مذهب در سرزمینهای مختلف، علاوهبر ریشههای تاریخی و اجتماعی، برآمده از ابعاد و ویژگیهای طبیعی فضای جغرافیایی خاستگاه و محیط انتشارشان هستند که بهشکل آموزههای دینی خاص در آن فضا، تجلی مییابند. اصولاً بخشی از کارکرد دین، ارائه راهحل برای مشکلات مکانیـفضایی است. بدیهی است که ادیان در ایران نیز از این مقوله مستثنا نیستند و بخشی از سرچشمه ظهور آموزههای ادیان موجود در فلات ایران نیز متأثر از بنیادهای طبیعی این فضای جغرافیایی است. در این راستا در این مقاله این پرسش مطرح شده است که شاخصهای جغرافیایی طبیعی فلات ایران، چگونه پیش از ظهور اسلام و پس از آن، بر ویژگیها و نوع آموزههای دینی در این حوزه تأثیرگذار بودهاند؟ در این مقاله کوشش شده است که با رویکردی توصیفیـتحلیلی، بنیادها و دلایل بومپایۀ ظهور آموزههای دینی در ایران بررسی شوند. یافتههای پژوهش، نمایانگر این است که شرایط و ویژگیهای طبیعی فلات ایران، ازجمله ویژگیهای اقلیمی، هیدرولوژیک، و طبیعی، نقش بسزایی در ظهور ویژگیها و آموزههای ادیان در ایران داشتهاند. بهعبارت روشنتر، آموزهها و اعتقادات ادیان ایرانی، ازجمله مذهب تشیع، تحت تأثیر مستقیم بُعد طبیعی فضای جغرافیایی ایران بودهاند.مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریفصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی2008-464110120171222Developmental State; Prerequisite for Realization of Good Governanceدولت توسعهگرا؛ پیشنیاز تحقق حکمرانی خوب10312427510.22631/isih.2018.2604.3000FAمسعودغفاریاستادیار علوم سیاسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانافسانهایگدرکارشناس ارشد علوم سیاسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانJournal Article20170807<span lang="X-NONE">Considering widespread implication of development projects, it seems that development is the only solution for elimination of problems such as poverty, starvation, insecurity and eventually justice. Developmental state and good governance theory are two major development theories which formulate the attainment of the mentioned goals. Developmental state theorists argue that development achievement requires a powerful state while supporters of the good governance idea, believe that development depends on elevating the governances quality and creation of trust between state and citizens. These two theories have many theoretical tensions. In this article we investigate such tensions and have come to the conclusion that developmental state and good governance theory have no discrepancies. Actually implementation and dissemination of good governance needs developmental state, in the other words, it is prerequisite for good governance.</span>با درنظر گرفتن طیف معنایی گستردۀ مفهوم «توسعه»، چنین بهنظر میرسد که رفع معضلاتی مانند فقر، گرسنگی، ناامنی، و درنهایت، برقراری عدالت، در گرو دستیابی به توسعه است. دو دسته از نظریههای توسعهای که چگونگی دستیابی به اهداف پیشگفته را صورتبندی کردهاند عبارتند از: «نظریه دولت توسعهگرا» و «ایده حکمرانی خوب». درحالیکه طرفداران دولت توسعهگرا دستیابی به توسعه را مستلزم وجود دولتی قدرتمند و دارای قدرت اجرایی فراوان میدانند، طرفداران ایدۀ حکمرانی خوب، توسعه را در گرو ارتقای کیفیت حکمرانی و ایجاد فضای اعتماد میان دولت و شهروندان درنظر میگیرند. این دو دسته از نظریهها، چالشهای تئوریک عمدهای با یکدیگر داشتهاند. این مقاله، با بررسی این چالشها به این نتیجه رسیده است که نظریۀ دولت توسعهگرا و ایده حکمرانی خوب، هیچگونه منافاتی با یکدیگر ندارند، بلکه دولت توسعهگرا پیشنیاز حکمرانی خوب است.مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریفصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی2008-464110120171222Sociology of Body and its Implications in Human Rightsجامعهشناسی بدن و دلالتهای آن در حقوق بشر12515327610.22631/isih.2018.2161.2659FAعباسگرگیدانشآموخته دکترای جامعهشناسی، رئیس مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تهران، ایرانعلی اصغرمقدسدانشیار، رشته جامعهشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانجوادگرگیکارشناس مطالعات حقوقی، دانشکده حقوق، دانشگاه کنگاور، تهران، ایرانJournal Article20170314The purpose of this article is to study the Turner's works in the field of sociology of body and its relationship with human rights. Although the study of citizenship has been an important development in contemporary sociology, the nature of rights has been largely ignored. Only in the 1990s the works of Bryan Turner led to the development of a new sociology of human rights. This article defends the claim that human rights is a legitimate subject of inquiry for sociologists. Method of recent article is documentary. Turner sociological studies in the field of medical, body, human rights and religion can be an example of multidisciplinary and interdisciplinary studies in humanities. Turner, in his works has tried to take advantage of concepts and findings of sociology of body, politics and philosophical anthropology, as well as embodiment and vulnerability and find materialist basis for defending human rights universal claims. He knows sociology of body as a basis for the defense of human rights universal concepts and alternative discourse to the natural law tradition. According to him, human rights as an institution beyond citizenship, is a substitute for citizenship and its challenges. In summary, The article argues that a sociology of human rights is very important, because, there are obvious limitations to the idea of citizenship which is based on membership of a nation state. Therefore, human rights as a sociological concept is an important supplement to the existing idea of citizenship.هدف این مقاله مطالعۀ آثار ترنر دربارۀ جامعهشناسی بدن و نسبت آن با حقوق بشر است. اگرچه مطالعه شهروندی در جامعهشناسی معاصر رشد قابلتوجهی داشته است، اما از ماهیت حقوق در این رشته بهطور گسترده غفلت شده است. تنها در دهه 1990 آثار برایان ترنر، سبب توسعه جامعهشناسی نوین حقوق بشر شد. این مقاله از این مدعا که حقوق بشر موضوعی مشروع و قابلقبول برای پژوهش جامعهشناسان است، دفاع میکند. روش گردآوری دادهها در این مقاله، اسنادی است. مطالعات جامعهشناختی ترنر در حوزههای پزشکی، بدن، حقوق بشر و دین را میتوان نمونهای از مطالعات چندرشتهای و میانرشتهای در قلمرو علوم انسانی دانست. ترنر، در آثار خود تلاش کرده است با بهرهگیری از مفاهیم و یافتههای جامعهشناسی بدن، سیاست، و انسانشناسی فلسفی، مانند جسمانیت و آسیبپذیری، مبنایی ماتریالیستی برای دفاع از دعاوی عام حقوق بشر بیابد. او جامعهشناسی بدن را پایهای برای دفاع از مفاهیم جهانشمول حقوق بشر، و گفتمانی جایگزین برای سنت حقوق طبیعی میداند. بهزعم وی، حقوق بشر بهعنوان نهادی فراتر از شهروندی، جایگزین مناسبی برای شهروندی و چالشهای مرتبط با آن است. رویهمرفته، براساس استدلال این مقاله، جامعهشناسی حقوق بشر، اهمیت فراوانی دارد، زیرا مفهوم شهروندی که خود بر عضویت در یک دولتـملت مبتنی است، دارای محدودیتهای آشکاری است؛ بنابراین،حقوق بشر بهعنوان یک مفهوم جامعهشناختی، مکمل مهمی برای اندیشه موجود شهروندی است.مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریفصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی2008-464110120171222The Impact of Macroeconomic Indicates on Social Responsibility of Companiesتأثیر شاخصهای کلان اقتصادی بر مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتها15517322910.22631/isih.2017.229FAحسینشفیعیدانشجوی دکترای حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحــد خوراسگــان، اصفهان، ایراناحمدخدامی پوردانشیار حسابداری، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایرانمحسندستگیراستاد حسابداری، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، اصفهان، ایرانJournal Article20170314In recent years, the social and environmental responsibility of businesses and the influencing variables were considered by environmental activists and different groups using financial reports of the businesses. Social responsibility of companies is of “business ethics”, which deals with the role of companies in social domain. Business social responsibility is a set of tasks and commitments, which the firm should fulfill them in order to maintain, take care, and help the community operating in which. In addition, the impact of macroeconomic aspects, such as Gross Domestic Products (GDP), inflation, and rate of return without risk, on social and environmental responsibility of companies is of great concern to environmental activists. The current study aimed at evaluating the association between macroeconomics indices and changes in the level of social and environmental disclosure noted in financial reports and notes. The current quasi-experimental interdisciplinary study, covering accounting and economics, was conducted on 79 companies from 2001 to 2014. The multivariate regression and table data analysis were used for theory testing using the fixed effect method. To assess the social and environmental responsibility, the KLD index was employed. Results of data analysis and theory testing showed no significant association between macroeconomics indices- such as inflation and GDP- and changes in the level of social and environmental responsibility of the firms.<span lang="FA">در سالهای اخیر همواره مسئولیت اجتماعی و زیستمحیطی شرکتها و ابعاد تأثیرگذار بر آن، از دیدگاه حافظان محیط زیست و اقشار مختلف استفادهکننده از گزارشها و صورتهای مالی شرکتها مورد توجه بوده است. مسئولیت اجتماعی سازمانها از جستارهای «اخلاق کسبوکار» است که به بررسی نقش </span><span lang="X-NONE"><span lang="FA">شرکتها</span></span><span lang="FA"> در حوزه اجتماع میپردازد. مسئولیت اجتماعی شرکتی، مجموعه وظایف و تعهداتی است که شرکت باید در راستای حفظ، مراقبت و کمک به جامعهای که در آن فعالیت میکند، انجام دهد. همچنین همواره تأثیر ابعاد مختلف اقتصاد کلان، همچون تولید ناخالص داخلی، نرخ تورم و نرخ بازده بدونریسک بر مسئولیت اجتماعی و زیستمحیطی شرکتها، برای طرفداران محیط زیست موضوعی مهم تلقی شده است. مقاله حاضر با هدف بررسی رابطه بین شاخصهای کلان اقتصادی با تغییرات سطح افشای موارد مرتبط با اجتماعی و زیستمحیطی که در صورتهای مالی و یادداشتهای همراه این صورتها، انجام شده است. این مقاله به روش شبهتجربی با بررسی 79 شرکت، در سالهای 1380 تا 1393 بهصورت میانرشتهای بین حسابداری و اقتصاد انجام شده است. برای آزمون فرضیهها از رگرسیون چندگانه و دادههای تابلویی با روش اثرات ثابت استفاده شده و برای سنجش مسئولیت اجتماعی و زیستمحیطی، شاخص کیالدی بهکار گرفته شده است. نتایج تحلیلی دادههای پژوهش و آزمون فرضیهها نشان داد، بین شاخصهای کلان اقتصادی همانند نرخ تورم و تولید ناخالص داخلی و نمره تغییرات افشای مسئولیت اجتماعی و زیستمحیطی شرکتها، رابطه معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد بین نرخ بازده بدونریسک و مسئولیت اجتماعی و زیستمحیطی شرکتها، رابطه معناداری وجود ندارد.</span>