مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریفصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی2008-464110220180321Metaphor and interdisciplinarity: Explaining the metaphors application in the interdisciplinary researchاستعاره و میانرشتگی؛ بیان موارد کاربستِ استعارهها در پژوهش میانرشتهای12627710.22035/isih.2018.277FAقاسمدرزیعضو هیئت علمی/دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20180110Analogy and metaphor are among figures of speech and play an important role in explaining the complexity. Even though metaphors often are considered among figures of speech but in recent modern years have been used in Scientific discoveries. So we could consider metaphors as a key instrument for removing ambiguity of complex Phenomena. Complexity is a fundamental Criterion in interdisciplinary studies. So metaphors are very efficient in resolving complexity of interdisciplinary problems. We found six metaphors, as follows, with specific functions in interdisciplinary process: Crossing boundaries, Bridge building, Restructuring, Mapping, Archipelago, and Bilingualism. The four main applications of these metaphors are: 1) Explaining the general meaning of interdisciplinarity; 2) Defining the quality of interaction of disciplines; 3) Determining how to set up a dialogue between disciplines; And 4) Supporting to extract interdisciplinary issues and problems and Research program. With this four applicants we could claim that metaphors are useful instruments throughout the interdisciplinary process.تشبیه و استعاره، از صنایعِ مهم ادبی محسوب میشوند که در تبیین و رفع ابهام از مفاهیم مبهم و پیچیده نقشی مهمی دارد. گرچه استعارهها بیشتر در زمرۀ صنایع ادبی بهحساب میآیند و ابعادِ زیباییشناختیِ آنها شناختهشدهتر است، اما در دورۀ مدرن توانستهاند راه خود را به دنیای علم نیز باز نمایند و نقشی تأثیرگذار در اکتشافاتِ برجستۀ علمی در دوران معاصر داشته باشند. با توجه به اهمیتِ مقولۀ «پیچیدگی» در مطالعاتِ میانرشتهای و نقشِ بسزایِ استعارهها در تبیین و پرده برداشتن از پیچیدگیِ امور، میتوان از استعارهها در مواضع مختلفی در پژوهش میانرشتهای استفاده کرد. چهار کاربستِ اصلیِ استعارهها در مطالعاتِ میانرشتهای عبارتاند از: 1) تبیین معنای عمومی و کلّی از میانرشتگی؛ 2) تعیین کیفیتِ تعاملِ رشتهها با یکدیگر؛ 3) تعیین نحوۀ برقراری دیالوگ و گفتوگو میانِ رشتههای مختلف؛ و 4) کمک به استخراج مسائل میانرشتهای و برنامۀ تحقیقاتی. بر این اساس و در قالبِ این چهار کاربستِ اصلی به بیان و توضیح 6 استعارۀ رایج در میانرشتهای خواهیم پرداخت. این 6 استعاره عبارتاند از: مرزگذری، پُلسازی، بازسازی، مجمعالجزایر، دوزبانگی، و نگاشت.مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریفصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی2008-464110220180321Investigating and Analyzing the Motivations, Amount and Affecting Factors of Postgraduate Students of Scientific Social Networks: University of Tabriz Case Studyبررسی و تحلیل انگیزهها، میزان، و عوامل تأثیرگذار بر استفادۀ دانشجویان تحصیلات تکمیلی از شبکههای اجتماعی علمی در دانشگاه تبریز275327810.22035/isih.2018.278FAرسولزوارقیدانشیار علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، آذربایجان شرقی، ایران.افشینحمدیپوراستادیار علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، آذربایجان شرقی، ایران.0000-0002-5671-995Xفیروزهقاسمی زادهکارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، آذربایجان شرقی، ایرانJournal Article20171008The aim of the research is investigating the motives, amount, and affecting factors of University of Tabriz postgraduate students of scientific social networks. The method of this applied research is a descriptive survey. The gathering data tool was the researcher constructed questionnaire, and the data analyzed by descriptive and inferential tests such as chi-square. The findings showed that 67 percent of the students are familiar with scientific social networks and use them. The primary motivation of the students was being informed about news in science and knowledge, being in contact with other researchers, and tracking the activities of the other researchers. Other findings of the research showed that there is a significant correlation between grade and age with the amount and motivation of the use of scientific social networks. The results also showed that there is a statistically significant correlation between the gender and important educational groups and the amount of use of scientific social networks. The student's familiarity with scientific social networks is not satisfactory, and most of them do not use them, or their use is shallow.هدف از این مقاله، بررسی انگیزهها، میزان، و عوامل تأثیرگذار بر استفادۀ دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز از شبکههای اجتماعی علمی است. این مطالعه به روش توصیفی پیمایشی انجام شده است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محققساخته بوده و دادهها با استفاده از آزمونهای آماری توصیفی و استنباطی و آزمون خی2 مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفتهاند.یافتهها نشان داد که 67 درصد از دانشجویان با شبکههای اجتماعی علمی آشنایی داشته و از آن استفاده میکنند. اصلیترین انگیزههای دانشجویان برای استفاده از این شبکهها بهترتیب عبارت است از: اطلاع یافتن از تازههای علم و دانش، در تماس بودن با دیگر محققان و نیز دنبال کردن فعالیت دیگر پژوهشگران. همچنین نتایج نشان داد میان مقطع تحصیلی و سن دانشجویان با میزان استفاده از شبکههای اجتماعی علمی و انگیزههای استفاده از این شبکهها ارتباط مستقیم و معنیداری وجود دارد. میان جنسیت و گروههای عمده آموزشی دانشجویان، و میزان استفاده از شبکههای اجتماعی علمی ارتباط مستقیم و معنیداری وجود دارد. طبق نتایج مقاله حاضر، وضعیت آشنایی دانشجویان با این شبکهها مطلوب نیست و دانشجویان یا بهطور کل از این شبکهها استفاده نمیکنند و یا استفاده بسیار کمی از این ظرفیتهای نوین علمی دارند.مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریفصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی2008-464110220180321The Need to Concentrate on Interdisciplinary in Science Classification Systems and Library-Bibliographical Classification Schemas: A Switch from Classical Logic to Fuzzy Logicضرورت توجه به «بین رشتهایها» در نظامهای ردهبندی علم و منابع کتابخانهای: گذر از منطق کلاسیک به سوی منطق فازی557927910.22035/isih.2018.279FAمظفرچشمه سهرابیدانشیار علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانفاطمهزرمهردانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانJournal Article20171028Classical classification with two-value logic is the basis of most of the classification schemes, while with the emergence of interdisciplinary sciences, this has become challenging in properly determining their stance in the classification of science. The method adopted in this study is analytic consisting of document analysis and content analysis. In the first, applying the targeted sampling method, the texts and documents related to the subject are assessed and in second, 125 methods (75 science and 50 library-bibliographic classification). The information related to categories, subcategories, indicators, etc. are identified and registered in the checklists. Here, the census method is adopted. As to the 75 classification systems of science, the oldest is the Vedic classification. In relation to Bibliographic Classification Systems, 50 classification systems, they are of four categories of ancient, medieval, new and modern centuries. The study of main categories, and subcategories of classification of science systems and library-bibliographic classification systems indicate that basis of “division of science” or “division of written sources” in these systems are subject or field and interdisciplinary sciences are not considered in an independent manner. Therefore, we are faced with binary, triple, quaternary etc. in most library-bibliographic classification systems and in the classification systems of sciences, which are in fact derived from classical logic. The results of the research indicate that the interdisciplinary science fields lack an independent position in 125 classification systems. In brief, the fuzzy logic is proposed as a substitute methodology and logic in the classification of sciences and library references.طبقهبندی کلاسیک با منطق دو ارزشی بنیان غالب طرحهای طبقهبندی موجود است، اما با تحولات اخیر و ظهور علوم میانرشتهای، تعیین درست جایگاه آنها در طبقهبندی علم با چالش مواجه شده است. در این مقاله از روشهای تحلیل اسنادی و تحلیل محتوا استفاده شد. در بخش تحلیل اسنادی، با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و با کمک فیشبرگه، اسناد مربوط به موضوع بررسی شد. در بخش تحلیل محتوا، 125 طرح (شامل 75طرح طبقهبندی علم و 50 طرح ردهبندی کتابخانهایـکتابشناختی) شناسایی و اطلاعات مربوط به شاخهها، زیرشاخهها، واضعان و غیره این طرحها در چک لیستهای تهیهشده، ثبت شد. بنابراین، از روش سرشماری استفاده شد. نتایج بهدست آمده حاکی از شناسایی 75 نظام طبقهبندی علم است که قدیمیترین آن ردهبندی ودایی (حدود 600 ق.م) است. در رابطه با نظامهای ردهبندی کتابخانهایـکتابشناختی، 50 نظام ردهبندی در چهار دستهبندی نظامهای ردهبندی عهد باستان، قرون وسطی، قرون جدید و قرون معاصر شناسایی شدند. بررسی شاخههای اصلی و زیرشاخههای نظامهای «طبقهبندی علم» و همینطور «نظامهای ردهبندی کتابخانهایـکتابشناسی» نشان داد که مبنای «تقسیمبندی علوم» یا «تقسیمبندی منابع مکتوب» در این نظامها، موضوع یا رشته بوده است و بهطور مستقل به میانرشتهها توجه نشده است. بنابراین، ما با سرشاخههای موضوعی دوتایی، سهتایی، چهارتایی، پنجتایی و غیره هم در اکثر نظامهای ردهبندی کتابخانهایـکتابشناختی و هم در نظامهای طبقهبندی علوم مواجه هستیم که درواقع برگرفته از منطق کلاسیک است. همچنین، نتایج نشان داد که میان رشتهها فاقد جایگاه بهطور مستقل در 125 نظام ردهبندی هستند. درمجموع، منطق فازی بهعنوان روش و منطق جایگزین در طبقهبندیهای علوم و ردهبندیهای منابع کتابخانهای پیشنهاد میشود.مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریفصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی2008-464110220180321Field of Education as an Irreducible Functional Affair: Analysis of the Field of Education Position in the Field of Power in Iranمیدان آموزش بهمثابه وابسته کارکردی غیرقابل اعتنا: مورد مطالعه، تحلیل جایگاه میدان آموزش ایران در میدان قدرت8111628110.22035/isih.2018.281FAفردینمحمدیدانشجوی دکتری جامعهشناسی اقتصادی و توسعه، گروه جامعهشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانمحسننوغانیدانشیار جامعهشناسی، گروه جامعهشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران0000-0002-6065-0502مهدیکرمانیاستادیار جامعهشناسی، گروه جامعهشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایرانکمالخالقپناهاستادیار جامعهشناسی، گروه جامعهشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه کردستان، کردستان، ایرانJournal Article20171025Organizations, community groups, elites, and government policies in many ways influence the process of future construction, while they are heavily influenced by various scholars. Based on the theories of social status and socialization, and the policy model for the elite of the masses, the future is continually being influenced by the individual and organizational elements that are active in the society, and these individuals and organizations, usually they formulate their actions with scientific justifications, which are taught in interaction with scientists and elites. Moreover, the scientific findings from the efforts of various scholars may be influenced by a set of theories focused on the implementation of the future world. Because these interdisciplinary sciences are the theoretical outcomes of various sciences and technologies, they affect theories and strategies of change and future transformation programs; the effect of the influence of knowledge in the general language, the logic of government agents, and the procedures Behavioral and constructive structure in the process of development of organizations and social institutions. This article discusses how the future is made. The process of constructing the future introduces the ultimate social components, linguistic facts, decision-making and active actors of actors (organizations, people, and elites). These components shape the future reality by influencing interdisciplinary sciences and their mutual influence on it.مقاله حاضر درصدد تبیین این مسئله است که میدان آموزش در میدان قدرت از چه جایگاهی برخوردار است؟ چارچوب مفهومی مقاله براساس نظریات بوردیو تدوین گردید. بهمنظور گردآوری و تحلیل دادهها از روش تحلیل اسنادی و تحلیل موضوعی استفاده شده است. جامعه مورد مطالعه در روش اسنادی عبارت بود از اسناد فرادستی که با استفاده از نمونهگیری هدفمند، اسناد توسعه و بودجه بهعنوان نمونه انتخاب شدند. در روش تحلیل موضوعی، با استفاده از نمونهگیری هدفمند و معیار اشباع نظری با 31نفر از معلمان مصاحبه شد؛ سپس دادههای گردآوریشده با استفاده از نرمافزاز Maxqda و تکنیکهای کدگذاری باز و محوری موردتحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بهرغم وابستگی مالی میدان آموزش به میدان قدرت، بهلحاظ اهداف میدانی تحت سیطره آن قرار دارد. البته بهلحاظ مالی در سالهای اخیر از سوی میدان قدرت تا حدی نیز مورد طرد و بیاعتنایی واقع شده است. این امر بدانمعناست که میدان آموزش نزد میدان قدرت «وابسته کارکردی غیرقابل اعتنا» است. این امر موجب شده است که میدان آموزش از کارکرد تخصصی خود فاصله گرفته و با چالشهای متعددی مواجه شود. بهطورکلی، نتایج بهدست آمده حاکی از آن است که میدان آموزش نزد این میدان قدرت از جایگاه والایی برخوردار نیست.مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریفصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی2008-464110220180321Evaluation of Hard/Soft Sciences and Disciplinary/Interdisciplinary Divides in Light of Titles in Persian and English Research Articlesارزیابی دوگانههای علوم سخت/نرم و رشته/میانرشتهای براساس عنوان مقالات علمیـپژوهشی فارسی و آیاسآی انگلیسی11713928010.22035/isih.2018.280FAعلیرضاقلیفامیاندانشیار زبانشناسی همگانی، گروه زبانشناسی و زبانهای خارجی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایرانJournal Article-00011130The hard/soft as well as disciplinary/interdisciplinary divides have been interesting topics in the history and philosophy of science. In this study, these two divides will be revisited in the light of the sub-genre, "article title". The article title is the initial section of any article that readers encounter and decide whether they continue to follow the text. To conduct the study, 6000 article titles (3000 Persian and 3000 English titles) published in peer-reviewed and ISI journals in 12 disciplines and interdisciplinaries have been collected and their length as well as the frequency of three punctuation marks, i.e. colon (:), comma (,) and question mark (?) are counted. It is revealed that 72281 words make the whole corpus with 12 words as average for each title. The Persian titles are reported longer than English ones, whereas the frequency of three punctuation marks is higher in English corpus. The results indicate that the research article titles have become longer during years and decades both in Persian and English. In sum, the findings confirm that the previous scholars' position on the rigidness of hard/soft as well as disciplinary/interdisciplinary divides are also acceptable in sub-genres such as article titles.در چارچوب تاریخ و فلسفه علم، دوگانههای علوم سخت/نرم و نیز علوم رشتهای/میانرشتهای از اهمیت ویژهای برخوردار بوده است. در این مقاله، نگارنده میکوشد تفاوتها و شباهتهای احتمالی دوگانههای فوقالذکر را در خردهژانر «عنوان مقاله» مطالعه کند. همانطور که میدانیم، عنوان هر مقاله پژوهشی، نخستین بخش از هر مقاله است که خواننده با آن مواجه میشود، بر اساس آن، ارتباط مقاله با موضوع تحقیق خود را میسنجد و درخصوص مطالعه کامل مقاله تصمیم میگیرد. بهمنظور انجام پژوهش، 6000 عنوان مقاله (3000 عنوان فارسی و 3000 عنوان انگلیسی) منتشرشده در نشریات علمیـپژوهشی و آی.اس.آی مربوط به 12 رشته و میانرشتهای علوم سخت (علوم پایه و تجربی) و علوم انسانی بهعنوان دادۀ تحقیق مدنظر قرار گرفت و طول عنوان و نیز سه نشانۀ نقطهگذاری شامل دونقطه (:)، ویرگول (،) و نشانۀ پرسشی (؟) بهعنوان متغیرهای تحقیق انتخاب شد. براساس یافتهها، در کل پیکره 72281 واژه بهکاررفته و میانگین طول عنوان برای هر مقاله 12 واژه است. عنوان مقالات فارسی نسبت به عنوان مقالات انگلیسی طولانیتر است، اما میزان استفاده از نشانههای نقطهگذاری در عنوانهای انگلیسی بیشتر است. بررسی دادهها با توجه به محور زمان نیز نشان میدهد که عنوان مقالات به مرور زمان افزایش یافتهاند. در مجموع، یافتههای مقاله حاکی از آن است که دیدگاههای محققان پیشین در تأکید بر ملاحظات کلان دوگانههای علوم سخت/نرم و همچنین علوم رشتهای/میانرشتهای، در زمینه خردهژانرهایی مانند عنوان مقاله نیز قابلتأمل و پذیرفتنی است.مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریفصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی2008-464110220180321Teachers' Perceptions of their Knowledge and Skills in General and Specific Purposes English Courses at Distance- and Regular Universitiesمقایسه طرز تلقی استادان دوره های زبان انگلیسی تخصصی و عمومی از دانش و مهارت های خود در دو سیستم آموزشی از راه دور و حضوری14116329110.22035/isih.2018.291FAراضیهربانی یکتااستادیار زبان انگلیسی، دانشکده ادبیات و زبانهای خارجه، دانشگاه پیامنور، تهران، ایرانJournal Article20171023The purpose of the this article was to explore if there were any differences between EGP and ESP teachers in terms of the way they perceived their pedagogical knowledge and teaching skills in teaching English when they were teaching in distance and regular education systems. To this aim, 84 novice teachers from a regular University and 50 teachers from a distance-study universitywere selected to participate in the survey. The survey instrument used in this study was a questionnaire developed by Choy, Lim, Chong, and Wong . (2012). It consists of 37 items, each with two Likert rating scales of 5 points which assess the self-perceived pedagogical knowledge and skills of the teachers. To compare the mean scores obtained from EGP and ESP teachers' perceptions of their knowledge and skills in distance and regular systems, MANOVA statistical technique was run on SPSS. The results showed that there was not any significant difference between distance and regular teachers of EGP in terms of their perceptions of their knowledge level and teaching skills. But, distance and regular teachers' perceptions of their pedagogical knowledge level in ESP courses were significantly different. A significant difference was also observed in the perceptions of pedagogical skills level between ESP teachers in two university systems with ESP teachers in the distance-study university perceiving their knowledge and skills at a higher level than their counterparts in regular education system. The results of this study have some implications for teacher training programs and pave the way for future studies on teachers' and learners' perceptions.هدف از مقاله حاضر فهم این مسئله است که آیا تفاوتی بین تلقی استادان زبان عمومی و تخصصی از اطلاعات آموزشی و مهارتهای تدریسشان در سیستمهای آموزشی از راه دور و حضوری وجود دارد؟ 84 نفر از استادان تازهکار در دورههای درسی زبان عمومی و زبان تخصصی از یکی از دانشگاههای دارای سیستم آموزشی حضوری و 50 نفر دیگر از دانشگاهی با سیستم آموزشی از راه دور برای شرکت در نظرسنجی انتخاب شدند. پرسشنامه استفادهشده در این مقاله، برگرفته از مطالعه چای و همکارانش (2012) است که 37 سؤال دارد. هر سؤال سطح اطلاعات آموزشی و مهارتهای تدریس استادان را بر اساس خودادراکیشان و بر اساس دو مقیاس لیکرت با 5 نمره میسنجد. بهمنظور مقایسه میانگین نمرات بهدستآمده از تلقی استادان زبان عمومی و زبان تخصصی از سطح اطلاعات و مهارتشان در دو سیستم دانشگاهی، تکنیک آماری MANOVA اجرا شد. نتایج نشان داد که در هر دو سیستم آموزشی، در تلقی استادان زبان عمومی از سطح اطلاعات آموزشی و مهارتهای تدریسشان تفاوت معناداری وجود ندارد. اما، در دروس زبان تخصصی، تلقی استادان از سطح اطلاعات آموزشی خودشان در این دو سیستم بسیار متفاوت است. از نظر سطح مهارتهای تدریس نیز، استادان زبان تخصصی در هر دو سیستم طرز تلقی متفاوتی دارند؛ بهاینترتیبکه، استادان زبان تخصصی در دانشگاه از راه دور سطح اطلاعات آموزشی و مهارتهای تدریس خود را از استادان زبان تخصصی در دانشگاه حضوری بالاتر میدانند.مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوریفصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی2008-464110220180321The Framework of Cultural Policy for the Internationalization of Higher Education in Iran: Mixed Research Methodچارچوب سیاست فرهنگی بینالمللیشدن آموزش عالی در ایران؛ پژوهشی آمیخته16519828210.22035/isih.2018.282FAمحمدنیک بیندانشجوی دکتری سیاستگذاری فرهنگی، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، تهران، ایرانغلامرضاذاکرصالحیدانشیار گروه مطالعات تطبیقی و نوآوری در آموزش عالی، مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، تهران، ایرانرضاماحوزیدانشیار گروه مطالعات فرهنگی، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، تهران، ایرانJournal Article20170730Internationalization has become a major issue and a widespread phenomenon in higher education area.. One of the aspects of policy making in this area is paying attention to the cultural dimensions of internationalization of higher education, which provides the terms of acceptance of this phenomenon and prevents conflicts. Considering the importance of cultural issues and the role of reproduction of culture in higher education, this article seeks to answer the question of what cultural requirements for internationalization of higher education are required. To answer this question, a mixed research method (qualitative and quantitative) was used. The findings showed that in order to promote the internationalization of higher education in Iran, it was necessary to consider the adoption of cultural policy at the levels of governance, the international environment, the domestic environment (national culture), and universities and higher education institutions simultaneously, and in each case it is necessary to adopt proper policies. The main suggestion of this paper is presented in the form of a comprehensive and universal model based on all levels and the far and near environment of higher education.بینالمللیشدن بهعنوان موضوعی اصلی و پدیده<sub></sub>ای گسترده در آموزش عالی تبدیل شده است. یکی از جنبههای سیاستگذاری در این حوزه توجه به ابعاد فرهنگی بینالمللیشدن آموزش عالی است که شرایط را برای پذیرش این پدیده آماده و از برخورد تضادها جلوگیری میکند. با توجه به اهمیت مباحث فرهنگی و نقش بازتولیدی فرهنگ در آموزش عالی این مقاله بهدنبال پاسخ به این پرسش است که از منظر فرهنگی برای بینالمللیشدن آموزش عالی چه الزاماتی مورد نیازاست؟ برای پاسخ به این پرسش از روش تحقیق آمیخته (کیفی و کمّی) استفاده شد. در مرحله کیفی با 13نفر از خبرگان و مدیران بینالملل دانشگاه مصاحبه نیمهساختاریافته صورت گرفت و سپس دادههای آن توسط روش تحلیل محتوای استقرایی، بررسی شد. در مرحله کمّی نیز پس از تحلیل دادههای کیفی و مشخصشدن مؤلفههای اصلی،یک پرسشنامه محققساخته بین مدیران بینالملل، کارشناسان و خبرگان آموزش عالی توزیع شد و دادههای آن با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی موردتحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که برای ارتقاء بینالمللیشدن آموزش عالی ایران باید به اتخاذ سیاست فرهنگی در سطوح حکمرانی، محیط بینالملل، محیط داخلی (فرهنگ ملی) و دانشگاه و مراکز آموزش عالی بهصورت توأمان اقدام و در هر مورد میبایست سیاستهای مناسبی اتخاذ کرد. پیشنهاد اصلی این مقاله در قالب یک الگوی جامع و کلگرا مبتنی بر همه سطوح و محیط دور و نزدیک آموزش عالی ارائه شده است.