• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اعضای مشورتی هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 9 (1395-1396)
دوره دوره 8 (1395-1394)
دوره دوره 7 (1394-1393)
دوره دوره 6 (1393-1392)
دوره دوره 5 (1392-1391)
شماره شماره 4
شماره شماره 3
شماره شماره 2
شماره شماره 1
دوره دوره 4 (1391-1390)
دوره دوره 3 (1390-1389)
دوره دوره 2 (1389-1388)
دوره دوره 1 (1388-1387)
موسی‌پور, نعمت الله. (1392). سبک زندگی آموزش‌گران علوم انسانی در محیط‌های دانشگاهی‌ایران: از آرمان‌های دینی تا واقعیت‌های سازمانی. مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی, 5(4), 1-32. doi: 10.7508/isih.2014.20.001
نعمت الله موسی‌پور. "سبک زندگی آموزش‌گران علوم انسانی در محیط‌های دانشگاهی‌ایران: از آرمان‌های دینی تا واقعیت‌های سازمانی". مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی, 5, 4, 1392, 1-32. doi: 10.7508/isih.2014.20.001
موسی‌پور, نعمت الله. (1392). 'سبک زندگی آموزش‌گران علوم انسانی در محیط‌های دانشگاهی‌ایران: از آرمان‌های دینی تا واقعیت‌های سازمانی', مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی, 5(4), pp. 1-32. doi: 10.7508/isih.2014.20.001
موسی‌پور, نعمت الله. سبک زندگی آموزش‌گران علوم انسانی در محیط‌های دانشگاهی‌ایران: از آرمان‌های دینی تا واقعیت‌های سازمانی. مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی, 1392; 5(4): 1-32. doi: 10.7508/isih.2014.20.001

سبک زندگی آموزش‌گران علوم انسانی در محیط‌های دانشگاهی‌ایران: از آرمان‌های دینی تا واقعیت‌های سازمانی

مقاله 1، دوره 5، شماره 4، پاییز 1392، صفحه 1-32  XML اصل مقاله (624 K)
نوع مقاله: مقاله علمی ـ پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.7508/isih.2014.20.001
نویسنده
نعمت الله موسی‌پور
عضو هیأت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی
چکیده
سبک زندگی پدیده‌ای است که باورها، ارزش‌ها، دانش‌ها و صلاحیت‌های فردی را در موقعیت‌های اجتماعی‌ـ‌فردی متبلور می‌کند. سبک زندگی، بخش حقیقی تمدن‌های بشری را می‌سازد و البته به شکل ساده و خطی حادث نمی‌شود. تبلور درونیات آدمیان، یعنی سبک زندگی، به طور جدی متأثر از موقعیتِ عمل آنان است و زمان و مکان آن گونه که در ادراک شخص ساخته می‌شود، بستر عمل او را شکل می‌دهد. با آن‌که بنیاد اصلی سازنده سبک زندگی شخص دیندار، دین است، اما تحقق آن برای اشخاص فعال در سازمان‌ها، متأثر از واقعیت جاری حیات سازمانی است؛ که در قالب قوانین و مقررات عمل می‌کند و به انواعی از سبک زندگی منجر می‌شود. سه شکل مواجهه بین باورها و ارزش‌ها دینی با واقعیت‌های سازمانی قابل تصور است: انطباق کامل؛ انطباق نسبی و عدم انطباق. در هر یک از اشکال مذکور، گونه‌ای از سبک زندگی در موقعیت‌های دانشگاهی جلوه می‌نماید، که سبک زندگی آموزش‌گران دانشگاهی نامیده می‌شود. آنچه توجه به‌این گونه‌ها را واجد اهمیت می‌کند، بازتاب آن در تأثیرگذاری تربیتی فعالیت‌های آموزشی‌این گروه است. آموزش‌گر، فقط یک شخص دارای سبک زندگی نیست؛ بلکه بیش از آن، «آموزنده سبک زندگی» است که به شیوه غیرمستقیم و پنهان عمل می‌کند. اگر تحقق «تمدن نوین اسلامی» مورد نظر است و «بخش حقیقی» آن را متن زندگی مردم تشکیل می‌دهد و اگر متن زندگی مردم به شکل آشکار و پنهان متأثر از رفتارهای تحصیل‌کردگان جامعه است، پس تبیین چگونگی عمل آموزش‌گران دانشگاهی در شرایط کنونی به عنوان الگوهای مستقیم و غیرمستقیم جوانان حائز اهمیت است.
کلیدواژه ها
سبک زندگی؛ سبک زندگی آموزش‌گر دانشگاهی؛ دانشگاه؛ فرهنگ دانشگاهی؛ دانشگاهی‌بودن
عنوان مقاله [English]
Humanities Educators’ Lifestyle in Iranian Academic Environments: From Religious Ideals to Institutional Realities
نویسندگان [English]
Nematollah Mosapour
Institute for Social and Cultural Studies, Tehran, Iran.
چکیده [English]
Lifestyle is a phenomenon which provides beliefs, values,knowledge and interpersonal competencies in social-personal situations. Lifestyle makes the real part of human civilization; however it does not occur as a simple and linear. Crystallization of the inner human, means lifestyle, is seriously affected by the action’s position; time and location based on personal perception, which together form the context of the action. While religion makes the main basis of a religious person’s lifestyle, but the institutional actor is affected by the current realities of organization’s life and acts in terms of laws and requirements which resulted in different lifestyles. In confrontation between religious beliefs and institutional realities, three situations may consider including full conformity, partial conformity and non-conformity. In each of these forms a particular lifestyle based on the university condition may emerge, which is known as academic educators’ lifestyle. The importance of these forms is due to the effect of them on educational effectiveness of academic activities. The educator is not only a person with a personal lifestyle, but also is a “lifestyle learner” which it acts with a latent and indirect manner. If the implementation of “Modern Islamic Civilization” is important, and the “real part” of it, is made by people’s life context and visibly and invisibly is affected by educators’ manners in each society, therefore the explanation of academic educators’ practice is important since they are the main reference of lifestyle model for young.
کلیدواژه ها [English]
lifestyle, Academic Educators’ Lifestyle, university, Academic Culture
مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 8,182
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,990
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

 

Interdisciplinary Studies in the Humanities is licensed under a

Creative Commons Attribution 4.0 International CC-BY 4.0

 

web traffic analysis
Journal Management System. Designed by sinaweb.