کسنوی, شادی. (1395). مبانی حمایت از علامت تجاری از زاویه مطالعات میان رشتهای حقوق و اقتصاد. فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی, 8(2), 75-98. doi: 10.22035/isih.2016.217
شادی کسنوی. "مبانی حمایت از علامت تجاری از زاویه مطالعات میان رشتهای حقوق و اقتصاد". فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی, 8, 2, 1395, 75-98. doi: 10.22035/isih.2016.217
کسنوی, شادی. (1395). 'مبانی حمایت از علامت تجاری از زاویه مطالعات میان رشتهای حقوق و اقتصاد', فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی, 8(2), pp. 75-98. doi: 10.22035/isih.2016.217
کسنوی, شادی. مبانی حمایت از علامت تجاری از زاویه مطالعات میان رشتهای حقوق و اقتصاد. فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی, 1395; 8(2): 75-98. doi: 10.22035/isih.2016.217
مبانی حمایت از علامت تجاری از زاویه مطالعات میان رشتهای حقوق و اقتصاد
کارشناس ارشد حقوق مالکیت فکری، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده
ارزیابی هر نظام حقوقی از جمله نظام حمایت از علامت تجاری، بینش و درک عمیقی از آن نظام حقوقی را میطلبد که این امر در گرو شناخت صحیحی از اهداف و مبانی تشکیلدهنده هر نظام حقوقی است که ضرورت این امر در نظام حمایت از علامت تجاری، بیش از هر چیز در مرحله تفسیر دامنه حمایت از علامت و در موارد خلاء قانونگذاری مشهود است. نظام حمایت از علامت تجاری در کنار مبانی اخلاقی و حقوقی، بهشدت تحت تأثیر مبانی اقتصادی در بازار است، زیرا علامت تجاری از ماهیتی کاملاًاقتصادی برخوردار بوده و فلسفه وجودی علامت تجاری تحقق کارایی در بازار است، که این امر ضرورت نگاه میان رشتهای را در راستای درک صحیحی از این نظام حمایتی روشن میسازد. دو تئوری حقوق طبیعی و تئوری قراردادگرایی، حمایت از علامت تجاری را از لحاظ حقوقی توجیه میکنند. در کنار این مبانی، دو منطق اقتصادیِ کاهش هزینه جستجوی مصرفکننده و انگیزه تولیدکننده نیز چه بسا با استدلالی قویتر، لزوم حمایت از علامت را توجیه میسازند. با این وجود نظام حمایت از علامت تجاری، فارغ از مبانی اخیر نبوده و هر یک از این مبانی به سهم خود در ساختار نظام حمایت از علامت تجاری موثر هستند.
کوتر، رابرت؛ یولن، تامسن (1392). حقوق و اقتصاد (مترجم: یدالله دادگر و حامد اخوان هزاوه، چاپ هشتم). تهران: انتشارات پژوهشکده اقتصاد تربیت مدرس و انتشارات نور علم.
منکیو؛ گریگوری (1392). مبانی علم اقتصاد (مترجم: حمیدرضا ارباب؛ چاپ هفتم). تهران: نشر نی.
Sakulin, W. (2010). Trademark protection and freedom Of expression: An inquiry into the conflict between trademark rights and freedom of expression under European, German, and Dutch Law (Doctoral dissertation). University of Amsterdam.