نوع مقاله : مقاله علمی ـ پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
2 استادیار علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
چکیده
هدف پژوهش حاضر، تبیین پیشنیازها و سازوکار برنامه درسی میانرشتهای دانشگاهی بهمنظور تحقق معرفت جامع است. روش پژوهش این مقاله، توصیفیـتحلیلی و استنتاجی بوده و در پی پاسخ به دو پرسش است؛ 1. پیشنیازهای برنامه درسی میانرشتهای دانشگاهی چیست؟ 2. سازوکار تحقق معرفت جامع حاصل از برنامه درسی میانرشتهای در آموزش عالی، چگونه است؟ یافتهها نشان داد که «عمدهترین پیشنیاز برنامه درسی میانرشتهای دانشگاهی، درک اهمیت میانرشتهای در راستای خودرهبرسازی یادگیرنده است». لازم است دستاندرکاران این حوزه دریابند که تقسیم موضوعها به مواد درسی مجزا، برقراری ارتباط میان مفاهیم را دشوار میکند. رویکرد موضوعمحور کنونی، سبب پرورش نیافتن مهارتهای فکری سطح بالا و نیز بیتوجهی به ابعاد بینشی و مهارتی یادگیری میشود. همچنین ازآنجاکه منظور از معرفت جامع، نوعی یادگیری است که دربردارندۀ همزمان شناخت، بینش و مهارت باشد، بنابراین، برنامه درسی دانشگاهی باید بهگونهای باشد که فراگیران بتوانند به همۀ ابعاد معرفت جامع دست یابند. سازوکار میانرشتهای، درصدد فراهم کردن فرصت بحث و تفکر، آشنا کردن استادان با رویکردهای نوین تدریس، سنجش نیازهای محلی و ملی و مشاهده نتایج در محتوای برنامه درسی، و بهکارگیری روش مناسب ارزشیابی از برنامههای درسی است. با بهرهمندی از برنامه درسی میانرشتهای میتوان به تحقق معرفت جامع که هدف والای دانشگاه است، کمک کرد.
کلیدواژهها
موضوعات
پیغامی، عادل؛ تورانی، حیدر (1388). گونهشناسى رهیافتهاى تلفیقى در طراحى برنامههاى درسى و دلالتهاى کاربردى آن براى رشتة اقتصاد. فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی، 2(1)، 85-57. doi: 10.7508/isih.2010.05.003
خنجرخانی، ذبیحالله؛ نصرآبادی، حسنعلی بختیار و ابراهیمی دینانی، آرزو (1388). درآمدى بر ضرورت، جایگاه و انواع مطالعات میانرشتهای در آموزش عالى. فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی، 2 (1)، 186-167. doi: 10.7508/isih.2010.05.007
مطهری، مرتضی (1390). مجموعه آثار (جلد 3). تهران: صدرا.
شورت، ادموند (1387). روششناسی مطالعات برنامه درسی (مترجم: محمود مهرمحمدی و همکاران). تهران: سمت.
میلر، جی. پی. (1383). نظریههای برنامه درسی (مترجم: محمود مهرمحمدی؛ چاپ سوم). تهران : سمت.
Bean, J.A (1997). Curriculum integration. New York and London: Teachers College.
Weters, J. (2008). A pathway to achievement. T.H.E journal. 35 (9), 32-36.