نوع مقاله : مقاله علمی ـ پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، آذربایجان شرقی، ایران.
2 استادیار علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، آذربایجان شرقی، ایران.
3 کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، آذربایجان شرقی، ایران
چکیده
هدف از این مقاله، بررسی انگیزهها، میزان، و عوامل تأثیرگذار بر استفادۀ دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز از شبکههای اجتماعی علمی است. این مطالعه به روش توصیفی پیمایشی انجام شده است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محققساخته بوده و دادهها با استفاده از آزمونهای آماری توصیفی و استنباطی و آزمون خی2 مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفتهاند.یافتهها نشان داد که 67 درصد از دانشجویان با شبکههای اجتماعی علمی آشنایی داشته و از آن استفاده میکنند. اصلیترین انگیزههای دانشجویان برای استفاده از این شبکهها بهترتیب عبارت است از: اطلاع یافتن از تازههای علم و دانش، در تماس بودن با دیگر محققان و نیز دنبال کردن فعالیت دیگر پژوهشگران. همچنین نتایج نشان داد میان مقطع تحصیلی و سن دانشجویان با میزان استفاده از شبکههای اجتماعی علمی و انگیزههای استفاده از این شبکهها ارتباط مستقیم و معنیداری وجود دارد. میان جنسیت و گروههای عمده آموزشی دانشجویان، و میزان استفاده از شبکههای اجتماعی علمی ارتباط مستقیم و معنیداری وجود دارد. طبق نتایج مقاله حاضر، وضعیت آشنایی دانشجویان با این شبکهها مطلوب نیست و دانشجویان یا بهطور کل از این شبکهها استفاده نمیکنند و یا استفاده بسیار کمی از این ظرفیتهای نوین علمی دارند.
کلیدواژهها
- شبکههای اجتماعی علمی
- انگیزههای استفاده از شبکههای اجتماعی علمی
- استفاده دانشجویان دانشگاه تبریز از شبکههای اجتماعی علمی
موضوعات
ابراهیمی، قربانعلی (1372). اجتماع علمی، ساختار و هنجارهای آن. فصلنامه رهیافت، 3(5)، 40-30.
پاول، رونالد. آر. (1385). روشهای اساسی پژوهش برای کتابداران (مترجم: نجلا حریری). قم: آثار نفیس.
خلقتی، مرضیه (1389). شبکههای اجتماعی: پیدایش و تحولات. فصلنامه کتاب مهر، 1(1).
علیدوستی، سیروس؛ خسروجردی، محمود و دوران، بهزاد (1388). مدیریت ارتباطات علمی، تهران: چاپار.
قانع، محمدرضا (1388). ارتباط علمی از مجله چاپی تا مجله دسترسی آزاد. کتاب ماه کلیات، 144، 79-70.
Boyd, D. M., & Ellison, N. B. (2007). Social network sites: Definition, history, and scholarship. Journal of Computer‐mediated Communication, 13(1), 210-230. doi: 10.1111/j.1083-6101.2007.00393.x
Nández, G., & Borrego, Á. (2013). Use of social networks for academic purposes: a case study. The electronic library, 31(6), 781-791. doi: 10.1108/EL-03-2012-0031
Wang, J. L., Jackson, L. A., Wang, H. Z., & Gaskin, J. (2015). Predicting social networking site (SNS) use: Personality, attitudes, motivation and internet self-efficacy. Personality and Individual Differences, 80, 119-124. doi: 10.1016/j.paid.2015.02.016