نوع مقاله : مقاله علمی ـ پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری کارآفرینی، دانشکدۀ کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2 دانشیار کارآفرینی، دانشکدۀ کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3 دانشیار مدیریت، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
4 استادیار کارآفرینی، دانشکدۀ کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده
پژوهش حاضر در پی طرح سنخبندی انتقادی هویت کارآفرینانه است. اتکا بر رهیافت انتقادی بهویژه تعریف عقلانیت از منظر یورگن هابرماس و ابعاد مربوط به چارچوب مفهومیِ ناظر بر سنخبندی هویت کارآفرینانه، از یکسو به شکلگیری قطبیتِ عقلانیت رهاییبخش در برابر عقلانیت ابزاری، و از سوی دیگر به قطبیتِ فردمداری در برابر جامعهمداری میانجامد که در نتیجۀ آن چهار سنخ هویت کارآفرینانه شامل آزادیخواهی، استقلالطلبی، نظمطلبی و سودجویی معرفی شدهاند. در ادامه، جایگاه هر یک از این سنخهای هویتی در شناخت اقسام گوناگون کارآفرینی، بررسی و ضمن مقایسۀ این هویتها، چهار نوع کارآفرینی شامل کارآفرینی عمومی، کارآفرینی سبک زندگی، کارآفرینی بوروکراتیک و کارآفرینی تجاری معرفی و دلالتهای مفهومی این نوع سنخشناسی طرح میگردند. پاین پژوهش علاوهبر غنای مطالعات هویت کارآفرینانه از طریق به پیش کشیدن نقش عقلانیت و قضاوت دربارهٔ جامعه، به تفاوت و تعارض این هویتها نیز اشاره دارد . اتکا به مواضع نظریهٔ انتقادی در مطالعهٔ هویت کارآفرینانه، گامی است در راستای تعمیق سرشت میانرشتهایِ پژوهش کارآفرینی.
کلیدواژهها
نوذری، حسینعلی (1381). بازخوانی هابرماس. تهران: نشر مرکز.
هولاب، رابرت (1393). یورگن هابرماس: نقد در حوزه عمومی (مترجم: حسین بشیریه). تهران: نشر نی.
Alvesson, M., & Willmott, H. (Eds.), (1992). Critical management studies. London: Sage.
Alvesson, M., & Willmott, H. (Eds.), (2003). Studying mangement critically. London: Sage.
Bernth, K. H. (2012, March). In search of bureaucratic entrepreneurship. Thesis for The Degree of Master of Social Science. Retrieved from http://studenttheses.cbs.dk/handle/10417/3269
Bohman, J. (2016). Critical theory. Retrieved from https://plato.stanford.edu/archives/fall2016/entries/critical-theory
Bohman, J., & Rehg, W. (2014, Aug, 4). Jürgen Habermas. Retrieved from https://plato.stanford.edu/archives/fall2017/entries/habermas
Burke, P. J., & Stets, J. E. (2009). Identity theory. Oxford: Oxford University Press.
Cohen, S. (1988). The effective public manager. San Francisco: Jossey-Bass.
Constable, K. (2015, October, 19). Lifestyle entrepreneurship is the ultimate in work-life balance. Retrieved from https://www.entrepreneur.com/article/251604
Erikson, E. H. (1950). Childhood and society. New York: W.W.Norton.
Horkheimer, M. (1972). Critical theory. New York: Seabury Press; Reprenited Continuum, New York
Jenkins, R. (2008). Social identity. New York: Routledge.
Jones, C., & Spicer, A. (2009). Unmasking the entrepreneur. London: Edward Elgar.
Matustik, M. B. (2018). Jürgen Habermas. Retrieved from Encyclopædia Britannica: https://www.britannica.com/biography/Jurgen-Habermas
Mead, G. H. (1934). Mind, self and society. Chicago: University of Chicago Press.
Parker, M. (2002). Against management. Oxford: Polity.
Steyaert, C., & Hjorth, D. (2006). Entrepreneurship as social change. Cheltenham: Edward Elgar.