نوع مقاله : مقاله علمی ـ پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران، ایران
2 استاد گروه آموزش عالی دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران، ایران
3 استادیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ایران
4 دانشیار برنامهریزی درسی دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران، ایران
چکیده
پژوهشهای میانرشتهای در دو دهۀ اخیر از رشد کمسابقهای برخوردار شدهاند. مرور ادبیات علمی مربوط نشان میدهد که این دسته از پژوهشها اهمیت روششناختی و نیز گونهشناختی معتنابهای دارند. هدف این پژوهش این است که با استفاده از روش اسنادی و با توجه به روند تاریخی به مقایسه و توصیف و تبیین طبقهبندیهای مختلف از پژوهش میانرشتهای، فارغ از طبقهبندیهای که تاکنون انجام شده است، بپردازد. این مطالعه با رویکردی تبارشناسانه بر آن است که بهرغم بههمپیوستگیها، گسستگیها، و طبقهبندیهای گوناگون پژوهش میانرشتهای، به ریشهیابی این گونهها پرداخته و گفتمان جدیدی را در این قلمرو مطرح سازد. این مقاله نشان میدهد که طبقهبندیهای پژوهش در بسیاری از موارد با هم همپوشانی داشته و پژوهش میانرشتهای از اواخر قرن بیستم تا دهههای اخیر همراه با تحولات نقش دانشگاهها در جامعه، از تأکید بر طبقهبندی ساختاری بهسوی تأکید بر طبقهبندی ساختاریـکاربردی سوق یافته است و دانش از ماهیت آکادمیک بهسوی ماهیت پسا آکادمیک تغییر ماهیت داده است.
کلیدواژهها
موضوعات
Aram, J. D. (2004). Concepts of interdisciplinarity: Configurations of knowledge and action. Human Relations, 57(4), 379-412. doi: 10.1177/0018726704043893
Boix Mansilla, V. (2006). Assessing expert interdisciplinary work at the frontier: An empirical exploration. Research Evaluation, 15(1), 17-29. doi: 10.3152/147154406781776075
Boon, H., Verhoef, M., O’Hara, D., & Findlay, B. (2004). From parallel practice to integrative health care: A conceptual framework. BMC Health Services Research, 4(1), 4-15. doi:10.1186/1472-6963-4-15
Davidson, M. (Jan 27, 2004). Bones of contention: Using self and story in the quest to professionationalize higher education, an interdisciplinary approach, Teaching in Higher Education, 9(3), 299-310. doi:10.1080/1356251042000216624
Davies, P., & Dunnill, R. (2006 Summer). Disciplines and the outcomes of learning in social science education. Journal of Social Science Education, 5(2), 25-31. doi: 10.4119/jsse-348
Fuller, S. (2002). Social epistemology. Bloomington: Indiana University Press.