نوع مقاله : مقاله علمی ـ پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانیـبازاریابی، گروه مدیریت، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران
2 استادیار مدیریت صنعتی، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
3 استادیار آمار، گروه مدیریت، واحد علیآباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علیآباد کتول، ایران
4 استادیار مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت، دانشگاه پیامنور، علیآباد کتول، ایران
چکیده
مقالۀ حاضر تلاش میکند تأثیر ابعاد زنجیرۀ تأمین سبز را بر رضایت مشتریان محصولات لبنی با توجه به نقش تعدیلکنندۀ رقابتپذیری شرکت بررسی کند. روش بهکارگرفتهشده، بهلحاظ نحوۀ گردآوری دادهها، توصیفیـهمبستگی با برپایۀ شیوه پیمایشی، و بهلحاظ هدف یا ماهیت، کاربردی است. برای تبدیل دادههای کیفی به کمی، از طیف طبقهبندیشده پنجگزینهای لیکرت استفاده کردهایم و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه است. آزمون فرضیهها نیز بهکمک نرمافزار SmartPLS3 انجام شده است. جامعه آماری موردمطالعه، 695 نشان شرکتی مشغول به فعالیت در زمینۀ تولید محصولات لبنی است که 484 شرکت از وزارت صنعت، معدن، و تجارت و 211 شرکت نیز از وزارت جهاد کشاورزی، مجوز فعالیت دریافت کردهاند و رویهمرفته دارای 2352 شعبه در سطح کشور هستند. برای تعیین حجم بهینۀ نمونه، از نرمافزار نمونهگیری SPSS Sample Power استفاده کردهایم. حداقل حجم نمونه، 298 شرکت برآورد شد که بهمنظور اطمینانیابی بیشتر، تعداد 305 شرکت بررسی شدند. نتایج بهدستآمده نشان میدهند که اقدامات سبز داخلی و مشارکت سبز بیرونی، از بیشترین میزان تأثیرگذاری بر نوآوری سبز برخوردار بودهاند و همچنین، نوآوری، عملکرد، و کارآفرینی سبز، بر رضایت مشتری تأثیرگذار هستند، اما اثر تعدیلی رقابتپذیری شرکت تأیید نشد.
کلیدواژهها
موضوعات
Aguwa, C. C., Monplaisir, L., & Turgut, O. (2012). Voice of the customer: Customer satisfaction ratio based analysis. Expert Systems with Applications, 39(11), 10112–10119. doi: 10.1016/j.eswa.2012.02.071
Chen, Y. S., & Chang, K. C. (2013). The nonlinear effect of green innovation on the corporate competitive advantage. Quality & Quantity, 47(1), 271-286. doi: 10.1007/s11135-011-9518-x
Ebrahimi, P., Hajmohammadi, A., & Khajeheian, D. (2019b). Place branding and moderating role of social media. Current Issues in Tourism. doi: 10.1080/13683500.2019.1658725
El-Adly, M. I. (2018). Modelling the relationship between hotel perceived value, customer satisfaction, and customer loyalty. Journal of Retailing and Consumer Services, 50, 322-332. doi: 10.1016/j.jretconser.2018.07.007
Fahimnia, B., Sarkis, J., & Davarzani, H. (2015). Green supply chain management: A review and bibliometric analysis. International Journal of Production Economics, 162, 101-114. doi: 10.1016/j.ijpe.2015.01.003
Govindan, K., Azevedo, S.G., Carvalho, H., & Cruz-Machado, V. (2015a). Lean, green and resilient practices influence on supply chain performance: interpretive structural modeling approach. International Journal of Environmental Science and Technology, 12(1), 15-34. doi: 10.1007/s13762-013-0409-7
Govindan, K., Khodaverdi, R., & Vafadarnikjoo, A. (2015a). Intuitionistic fuzzy based DEMATEL method for developing green practices and performances in a green supply chain. Expert Systems with Applications, 42, 7207-7220. doi: 10.1016/j.eswa.2015.04.030
Jones, P., Hillier, D., & Comfort, D. (2014). Sustainability in the global hotel industry. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 26(1), 5-17. doi: 10.1108/IJCHM-10-2012-0180
Liu, A., Shu, C., & Liu, J. (2018, July). International venturing, green entrepreneurship, and firm performance. In Academy of Management Proceedings. 2018(1), 13865. doi: 10.5465/AMBPP.2018.13865abstract
Sanchez, G. (2013). PLS Path Modeling with R, Trowchez Editions. Berkeley.
Sarkis, J., Zhu, Q., & Lai, K. H. (2011). An organizational theoretic review of green supply chain management literature. International journal of production economics, 130(1), 1-15. doi: 10.1016/j.ijpe.2010.11.010
Srivastava, S. K. (2007). Green supplychain management: a state of the art literature review. International journal of management reviews, 9(1), 53-80. doi: 10.1111/j.1468-2370.2007.00202.x
Tipu, S. A. A., & Fantazy, K. (2018). Exploring the relationships of strategic entrepreneurship and social capital to sustainable supply chain management and organizational performanc. International Journal of Productivity and Performance Management, 67(9), 2046-2070. doi: 10.1108/IJPPM-04-2017-0084