• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اعضای مشورتی هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 9 (1395-1396)
دوره دوره 8 (1395-1394)
دوره دوره 7 (1394-1393)
دوره دوره 6 (1393-1392)
دوره دوره 5 (1392-1391)
دوره دوره 4 (1391-1390)
دوره دوره 3 (1390-1389)
دوره دوره 2 (1389-1388)
شماره شماره 4
شماره شماره 3
شماره شماره 2
شماره شماره 1
دوره دوره 1 (1388-1387)
سلیمی, جمال, ملکی, حسن. (1390). طراحی برنامه درسی میان رشته ای در حوزه آموزش عالی. مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی, 2(4), 39-68. doi: 10.7508/isih.2010.08.003
جمال سلیمی; حسن ملکی. "طراحی برنامه درسی میان رشته ای در حوزه آموزش عالی". مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی, 2, 4, 1390, 39-68. doi: 10.7508/isih.2010.08.003
سلیمی, جمال, ملکی, حسن. (1390). 'طراحی برنامه درسی میان رشته ای در حوزه آموزش عالی', مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی, 2(4), pp. 39-68. doi: 10.7508/isih.2010.08.003
سلیمی, جمال, ملکی, حسن. طراحی برنامه درسی میان رشته ای در حوزه آموزش عالی. مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی, 1390; 2(4): 39-68. doi: 10.7508/isih.2010.08.003

طراحی برنامه درسی میان رشته ای در حوزه آموزش عالی

مقاله 3، دوره 2، شماره 4، پاییز 1389، صفحه 39-68  XML اصل مقاله (352 K)
شناسه دیجیتال (DOI): 10.7508/isih.2010.08.003
نویسندگان
جمال سلیمی 1؛ حسن ملکی2
1استادیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه کردستان، کردستان، ایران
2دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
چکیده
مبنای نظری برنامه درسی بین رشته ای را می توان در فلسفه آموزشی پیشرفت گرایی یافت. نهضت پیشرفت گرایی رویکردی به آموزش و یادگیری است که در آن بر خلاقیت، فعالیت، یادگیری طبیعی، کسب تجارب یادگیری در جهان واقعی و تجاربی از این نوع تاکید زیادی می شود. یکی دیگر از مبانی نوین نظری رویکرد بین رشته ای، تئوری «سازنده گرایی » است. این تئوری بر این اعتقاد است که هر شخصی بایستی واقعیتهای خود را بسازد. یک اصل ساختن گرایی می گوید تجربه کلید یادگیری معنی دار است- البته نه تجاربی که در قالب کتابهای درسی ارائه شده اند، بلکه تجاربی که هر شخص به گونه ای مستقیم و بلاواسطه کسب می نماید- و به اشتراک گذاشتن تجارب نیز بسیار اثرگذار خواهد بود. در ضمن مباحث مربوط به تدوین مضامین و محتویات در یک برنامه درسی میان رشته ای، به دلیل ضرورت امر، هرگونه تقسیم بندی رشته ای رد می شوند. محتویات مواد درسی بر اساس مشکلات تعریف می شوند مضافاً آنکه این مشکلات باید لنگرگاهی در واقعیت بیابند. مشکلات اصلی و واقعی زندگی به سر نخی تبدیل می شوند که بایستی آنها نه تنها در طراحی برنامه درسی بلکه را در فرآیند «آموزش» هم دخالت داد. از طرف دیگر، برنامه درسی متشکل از عناصری است که بدون آنها، ساختاری منسجم نخواهد داشت. در این مقاله، ابتدا به بررسی ادبیات مربوط به برنامه درسی میان رشته ای در آموزش عالی پرداخته شده و به دنبال آن سعی شده است که با برشمردن عناصر اصلی برنامه درسی میان رشته ای، راهکارهای عملی برای طراحی برنامه درسی در این دیدگاه ارائه گردد.
کلیدواژه ها
برنامه درسی؛ میان رشته ای؛ برنامه درسی میان رشته ای؛ برنامه درسی میان رشته ای در آموزش عالی
عنوان مقاله [English]
Interdisciplinary Curriculum Designing in Higher Education
نویسندگان [English]
Jamal Salimi1؛ Hasan Maleki2
1Faculty of Literature and Humanities, University of Kurdistan, Kurdistan, Iran.
2Faculty of Psychology and Educations, University of Allameh Tababaei University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
The theoretical basis of interdisciplinary curriculum is found in progressive educational philosophy. The progressive movement is an approach to learning that places great emphasis on creativity, active learning, "naturalistic" learning, real world outcomes, and experience. The other more recent theoretical basis for interdisciplinary curriculum is found in constructivism theory. Constructivism is a theory of learning that states that each person must construct his or her own reality. The constructivism principle states that experience is the key to meaningful learning, not someone else's experience abstracted and condensed into textbook form, but it is based on one's own direct experience. In the interdisciplinary curriculum, the debates about themes or content development will refuse any disciplinary classification. The content will define on exist problems and this problem must to have a bases in reality. The essential and real problems of life will be a basic that must to use not only in design of curriculum bout also in the process of teaching. In the other hand, the curriculum has core elements that have not correct structure without them. In this article, we try to reviewing the literature of interdisciplinary curriculum in higher education and in other section, we will determine core element of higher education interdisciplinary curriculum and practical guideline to design an interdisciplinary curriculum.
کلیدواژه ها [English]
Curriculum, Interdisciplinarity, interdisciplinary curriculum, Interdisciplinary Curriculum in higher education
مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 10,984
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,971
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

 

Interdisciplinary Studies in the Humanities is licensed under a

Creative Commons Attribution 4.0 International CC-BY 4.0

 

web traffic analysis
Journal Management System. Designed by sinaweb.