سلیمی, جمال, ملکی, حسن. (1390). طراحی برنامه درسی میان رشته ای در حوزه آموزش عالی. مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی, 2(4), 39-68. doi: 10.7508/isih.2010.08.003
جمال سلیمی; حسن ملکی. "طراحی برنامه درسی میان رشته ای در حوزه آموزش عالی". مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی, 2, 4, 1390, 39-68. doi: 10.7508/isih.2010.08.003
سلیمی, جمال, ملکی, حسن. (1390). 'طراحی برنامه درسی میان رشته ای در حوزه آموزش عالی', مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی, 2(4), pp. 39-68. doi: 10.7508/isih.2010.08.003
سلیمی, جمال, ملکی, حسن. طراحی برنامه درسی میان رشته ای در حوزه آموزش عالی. مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی, 1390; 2(4): 39-68. doi: 10.7508/isih.2010.08.003
1استادیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه کردستان، کردستان، ایران
2دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
چکیده
مبنای نظری برنامه درسی بین رشته ای را می توان در فلسفه آموزشی پیشرفت گرایی یافت. نهضت پیشرفت گرایی رویکردی به آموزش و یادگیری است که در آن بر خلاقیت، فعالیت، یادگیری طبیعی، کسب تجارب یادگیری در جهان واقعی و تجاربی از این نوع تاکید زیادی می شود. یکی دیگر از مبانی نوین نظری رویکرد بین رشته ای، تئوری «سازنده گرایی » است. این تئوری بر این اعتقاد است که هر شخصی بایستی واقعیتهای خود را بسازد. یک اصل ساختن گرایی می گوید تجربه کلید یادگیری معنی دار است- البته نه تجاربی که در قالب کتابهای درسی ارائه شده اند، بلکه تجاربی که هر شخص به گونه ای مستقیم و بلاواسطه کسب می نماید- و به اشتراک گذاشتن تجارب نیز بسیار اثرگذار خواهد بود. در ضمن مباحث مربوط به تدوین مضامین و محتویات در یک برنامه درسی میان رشته ای، به دلیل ضرورت امر، هرگونه تقسیم بندی رشته ای رد می شوند. محتویات مواد درسی بر اساس مشکلات تعریف می شوند مضافاً آنکه این مشکلات باید لنگرگاهی در واقعیت بیابند. مشکلات اصلی و واقعی زندگی به سر نخی تبدیل می شوند که بایستی آنها نه تنها در طراحی برنامه درسی بلکه را در فرآیند «آموزش» هم دخالت داد. از طرف دیگر، برنامه درسی متشکل از عناصری است که بدون آنها، ساختاری منسجم نخواهد داشت. در این مقاله، ابتدا به بررسی ادبیات مربوط به برنامه درسی میان رشته ای در آموزش عالی پرداخته شده و به دنبال آن سعی شده است که با برشمردن عناصر اصلی برنامه درسی میان رشته ای، راهکارهای عملی برای طراحی برنامه درسی در این دیدگاه ارائه گردد.
Interdisciplinary Curriculum Designing in Higher Education
نویسندگان [English]
Jamal Salimi1؛ Hasan Maleki2
1Faculty of Literature and Humanities, University of Kurdistan, Kurdistan, Iran.
2Faculty of Psychology and Educations, University of Allameh Tababaei University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
The theoretical basis of interdisciplinary curriculum is found in progressive educational philosophy. The progressive movement is an approach to learning that places great emphasis on creativity, active learning, "naturalistic" learning, real world outcomes, and experience. The other more recent theoretical basis for interdisciplinary curriculum is found in constructivism theory. Constructivism is a theory of learning that states that each person must construct his or her own reality. The constructivism principle states that experience is the key to meaningful learning, not someone else's experience abstracted and condensed into textbook form, but it is based on one's own direct experience. In the interdisciplinary curriculum, the debates about themes or content development will refuse any disciplinary classification. The content will define on exist problems and this problem must to have a bases in reality. The essential and real problems of life will be a basic that must to use not only in design of curriculum bout also in the process of teaching. In the other hand, the curriculum has core elements that have not correct structure without them. In this article, we try to reviewing the literature of interdisciplinary curriculum in higher education and in other section, we will determine core element of higher education interdisciplinary curriculum and practical guideline to design an interdisciplinary curriculum.
کلیدواژه ها [English]
Curriculum, Interdisciplinarity, interdisciplinary curriculum, Interdisciplinary Curriculum in higher education