1. رویکرد سازمان همکارى و توسعه اقتصادى به مطالعات میان‌رشته‌اى

محمد رضا دهشیری

دوره 2، شماره 1 ، زمستان 1388، صفحه 1-36

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2010.05.001

چکیده
  این مقاله تلاش دارد با روشى توصیفى تحلیلى، رویکرد سازمان همکارى و توسعه اقتصادى به مطالعات میان‌رشته‌اى را در عرصه آموزش عالى، بررسى و واکاوى کند. پژوهش حاضر ضمن بیان برنامه‌ها و سیاست‌هاى سازمان مزبور در عرصه آموزش عالى، سیر تحول میان‌رشته‌اى گرایى به فرارشته‌ا‌ى‌گرایى را در مطالعات و پژوهشهاى این سازمان به بحث می‌گذارد و ...  بیشتر

2. ساختارها، فرآیندها و عوامل مؤثر بر توسعه میان‌رشته‌اى‌ها

حمید جاودانی؛ جعفر توفیقی

دوره 2، شماره 1 ، زمستان 1388، صفحه 37-56

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2010.05.002

چکیده
  نزدیک به سه‌دهه است که جدال اندیشه‌اى بر سر مفهوم‌سازى، درک و کاربست آموزش یا مطالعات میان‌رشته‌اى، همچنان ادامه دارد. این جدال، که نتیجه کاستی‌هاى شناخت‌شناسى آموزش و مطالعات رشته‌اى در تبیین مسائل پیچیده هستى و جامعه بشرى است، همچنان نیازمند ژرفکاوی‌هاى بسیار است. با توجه به دیرینه کوتاهِ اندیشه‌پردازى در قلمرو آموزش و مطالعات ...  بیشتر

3. گونه‌شناسى رهیافت‌هاى تلفیقى در طراحى برنامه‌هاى درسى و دلالتهاى کاربردى آن براى رشته اقتصاد

عادل پیغامی؛ حیدر تورانی

دوره 2، شماره 1 ، زمستان 1388، صفحه 57-85

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2010.05.003

چکیده
  در گذشته، فلسفه آموزش و رویکردهاى برنامه‌ریزى درسى صرفاً به انتقال مجموعه‌اى از دانشى سازمان‌یافته یا ایجاد و ارتقاى نظام ارزشى حاکم بر رفتارهاى فرد و جامعه محدود مى‌شد، به‌طوریکه طى چندین قرن و با کوشش‌هاى دانشگاه‌ها و مراکز جدیدِ اغلب رشته‌هاى علمى از جمله اقتصاد، برنامه‌هاى درسى تخصصى و تک‌رشته‌اى به‌وجود آمد. اما امروزه، ...  بیشتر

4. ضرورت تأسیس رشته فلسفه آموزش بزرگسالان به‌عنوان حوزه‌اى میان‌رشته‌اى در مقطع کارشناسى ارشد در زیرمجموعه علوم تربیتى

احمد زندوانیان نایینی

دوره 2، شماره 1 ، زمستان 1388، صفحه 87-117

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2010.05.004

چکیده
  هدف از این نوشتار معرفى حوزه معرفتى فلسفه آموزش بزرگسالان به‌عنوان حوزه‌اى میان‌رشته‌اى است. درحال‌حاضر، گرایش‌هاى فلسفه تعلیم و تربیت و آموزش بزرگسالان، در مقاطع تحصیلات تکمیلى علوم تربیتى به‌عنوان دو گرایش مستقل مطالعه و تحقیق مى‌شوند. فلسفه آموزش بزرگسالان بین فلسفه »این نوشتار مى‌کوشد ضرورت ایجاد پلى با عنوان را آشکار ...  بیشتر

5. تأمّلى بر مبانى پارادایمیک و پارادایم نگارى در مطالعات میان‌رشته‌اى (مورد مطالعه: بازاریابى کارآفرینانه)

مهران رضوانی؛ سید حمید خدادادحسینی؛ عادل آذر؛ پرویز احمدی

دوره 2، شماره 1 ، زمستان 1388، صفحه 119-147

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2010.05.005

چکیده
  خردمایه مقاله حاضر گویاى آن است که مطالعات علوم انسانى با نگاهى پارادایمیک، تا پیش از طرح و بسط میا‌ن‌رشته‌گرایى، عمدتاً، براساس یکى از پارادایم‌هاى اثبات‌گرایى، تفسیرى، نظریه انتقادى، فمینیسم، پست‌مدرنیسم و نظریه آشوب، به‌عنوان پارادایم غالب، بوده است که این مسئله به نوعى یک‌سونگرى و یک‌جانبه‌گرایى منجر شده است. در این ...  بیشتر

6. تلفیق، راهبردى مناسب براى تدوین برنامه درسى چندفرهنگى

علیرضا عراقیه؛ کورش فتحی واجارگاه؛ احمد علی فروغی ابری؛ نعمت الله فاضلى

دوره 2، شماره 1 ، زمستان 1388، صفحه 149-165

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2010.05.006

چکیده
  براساس نتایج این پژوهش، مشخص شد که برنامه درسى آموزش عالى کشور به ‌سبب مغفول بودن سیاست قومى و چندفرهنگى در ایران، الگو و راهکارى در زمینه برنامه درسى چندفرهنگى ندارد. ازطرفى، به کاربستن نتایج پژوهش‌ها درباره الگوى پیشنهادى چندفرهنگى و سیاست قومى مناسب ایران نیز در هاله‌اى از ابهام و عدم قطعیت، گزارش شده است. این موضوعات، ضمن محروم‌کردن ...  بیشتر

7. درآمدى بر ضرورت، جایگاه و انواع مطالعات میان‌رشته‌اى در آموزش عالى

ذبیح الله خنجرخانى؛ حسنعلى بختیار نصرآبادى نصرآبادى؛ آرزو ابراهیمى دینانى

دوره 2، شماره 1 ، زمستان 1388، صفحه 167-186

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2010.05.007

چکیده
  در دنیاى پیچیده امروز، بشر براى حل مشکلات پیش رو، نیازمند دیدگاه‌هاى جامع است. در این میان، فقط مطالعات بین‌رشته‌اى است که موجب مى‌شود محیط پیرامون افراد، به‌خصوص محیط دانشگاهى و مطالعات متخصصان انسجامى خاص پیدا کند و باعث پویایى نظام آموزشى و در نتیجه، رشد و اصلاح فرهنگ شود. علاوه‌برآن، تداخل در محتوا، روش‌هاى پژوهش، اصول و ...  بیشتر