1. مفاهیم، رویکردها، دیرینه شناسی و گونه شناسی

جعفر توفیقی؛ حمید جاودانی

دوره 1، شماره 1 ، زمستان 1387، صفحه 1-17

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2009.01.001

چکیده
  درک بهینه میان‌رشته‌ای‌ها، نخست، نیازمند واکاوی مفهوم مطالعات رشته‌ای است که بخش نخست این نوشتار را به خود اختصاص داده است. به باور بسیاری از اندیشه‌پردازان، ‌کاستی‌ها و نقاط ضعف مطالعات رشته‌ای،‌ پیچیدگی مسائلی که جامعه بشری با آنها روبرو شده است و تغییرات پارادایمی پدید آمده در عرصه جامعه بشری، که مسیر را برای گذر از جامعه ...  بیشتر

2. جایگاه علوم میان‌رشته‌ای از نظر مباحث علوم تربیتی

محمدرضا نیلی احمد آبادی

دوره 1، شماره 1 ، زمستان 1387، صفحه 19-35

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2009.01.002

چکیده
  نظام آموزش عالی به‌ رغم رشد کمی، کارایی لازم را در حل مشکلات جامعه ندارد. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصمیمات متعددی را مانند طرح بازنگری برنامه درسی اتخاذ کرد و به اجرا گذاشت، ولی هنوز نتیجه لازم را به همراه نداشته است و شاهد موضوعات درسی و روش تدریس به سبک سنتی هستیم. آسیب‌شناسی شکست طرح‌ها، تلاش برای فهم مشترک از موضوعات میان‌رشته‌ای، ...  بیشتر

3. تاریخچه، چیستی و فلسفه پیدایی علوم میان‌ رشته ای

ابراهیم برزگر

دوره 1، شماره 1 ، زمستان 1387، صفحه 37-56

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2009.01.003

چکیده
  مطالعات میان‌رشته‌ای گونه‌ای از علوم است که بعد از آشکار شدن ضعف‌ها و کاستی های تخصصی شدن و شعبه‌شعبه شدن علم به رشته‌های تخصصی ریز، ضرورت یافته است. این اندیشه و طرح بر وحدت و یکپارچگی علوم در حوزه‌های فلسفه، علوم طبیعی، علوم ریاضی، و علوم انسانی تأکید می‌ورزد. فلسفه پیدایش علوم میان‌رشته‌ای از سویی، در واقعیات عینی و ظهور پدیده‌های ...  بیشتر

4. نظریه دیده‌بانی: روشی برای کشف علوم میان ‌رشته‌ای

عبدالحسین خسروپناه

دوره 1، شماره 1 ، زمستان 1387، صفحه 57-76

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2009.01.004

چکیده
  فلسفه‌های مضاف یکی از مباحث و علوم نوظهوری است که به تازگی، کتاب مستقلی به فارسی در باب آن نگاشته شده است. فیلسوفان فلسفه را به معنای عام و خاص تفسیر کرده‌اند و فلسفه خاص را عوارض هستی دانسته‌‌اند. دیدگاه برگزیده در چیستی فلسفه، عبارت از عوارض وجود انضمامی انسان است. این تعریف به ما میدان می‌دهد تا به گونه‌ای گسترده، با انواع فلسفه‌های ...  بیشتر

5. ماهیت دانش و ضرورت مطالعات بین رشته‌ای با تأکید بر اندیشه‌های پست ‌مدرن دریدا

سعید ضرغامی

دوره 1، شماره 1 ، زمستان 1387، صفحه 77-90

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2009.01.005

چکیده
  هدف پژوهش حاضر، بررسی ماهیت دانش و به تبع آن، تحلیل ضرورت مطالعات بین رشته‌ای از منظر دریدا، نماینده مشهور فلسفه پست‌مدرن است. دریدا بر آن است که در طی تاریخ اندیشه غرب، حوزه‌هایی از دانش، همچون فلسفه، ریاضیات، و منطق، خردمندانه و در نتیجه، مهم معرفی شده است و در مقابل، ادبیات، شعر، و هنر نابخردانه انگاشته شده و به حاشیه رانده است. ...  بیشتر

6. گذار از حصارهای شیشه‎ای معرفت‌شناسی با تأکید بر الزامات زبان‎شناختی علوم میان‌رشته‎ای

علی اصغر پور عزت

دوره 1، شماره 1 ، زمستان 1387، صفحه 91-109

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2009.01.006

چکیده
  فراگرد پ‍ژوهش، فراگردی بسیار حساس و خطیر است. کمترین انحراف در فراگرد پ‍ژوهش ممکن است موجب تحریف یافته‎های علمی شود و دستیابی به حقیقت را دشوار یا ناممکن کند. پ‍ژوهشگر حداقل با سه دیوار شیشه‎ای حاصل از گستره واژگان، روش، و موضوع‌شناسی پ‍ژوهش مواجه است که نوعی رویکرد پارادایمی یا شبه پارادایمی را به فراگرد پ‍ژوهش تحمیل ...  بیشتر

7. الزامات زبان‌شناختی مطالعات میان‌رشته‌ای

احمد پاکتچی

دوره 1، شماره 1 ، زمستان 1387، صفحه 111-135

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2009.01.007

چکیده
  با تکیه بر باور امروزی در علوم مختلف انسانی در خصوص رابطه میان زبان و فکر، گسترش روابط بینازبانی در تماس میان رشته‌های مختلف علمی، ابزاری برای بسط اندیشه و افق‌های نگاه است که علوم در اختیار یکدیگر قرار می‌دهند. بدین ترتیب، حساسیت زبان در ارتباط علوم دریافت می‌شود و از سوی دیگر، نگرانی‌ها درباره صدماتی افزایش می‌یابد که ممکن است ...  بیشتر