دوره 14 (1400-1401)
دوره 13 (1399-1400)
دوره 12 (1398-1399)
دوره 11 (1397-1398)
دوره 10 (1396-1397)
دوره 9 (1395-1396)
دوره 8 (1394-1395)
دوره 7 (1393-1394)
دوره 6 (1392-1393)
دوره 5 (1391-1392)
دوره 4 (1390-1391)
دوره 3 (1389-1390)
دوره 2 (1388-1389)
دوره 1 (1387-1388)
تعداد مقالات: 7
مفاهیم، رویکردها، دیرینه شناسی و گونه شناسی
دوره 1، شماره 1 ، دی 1387، صفحه 1-17
چکیده
درک بهینه میانرشتهایها، نخست، نیازمند واکاوی مفهوم مطالعات رشتهای است که بخش نخست این نوشتار را به خود اختصاص داده است. به باور بسیاری از اندیشهپردازان، کاستیها و نقاط ضعف مطالعات رشتهای، پیچیدگی مسائلی که جامعه بشری با آنها روبرو شده است و تغییرات پارادایمی پدید آمده در عرصه جامعه بشری، که مسیر را برای گذر از جامعه ... بیشترجایگاه علوم میانرشتهای از نظر مباحث علوم تربیتی
دوره 1، شماره 1 ، دی 1387، صفحه 19-35
چکیده
نظام آموزش عالی به رغم رشد کمی، کارایی لازم را در حل مشکلات جامعه ندارد. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصمیمات متعددی را مانند طرح بازنگری برنامه درسی اتخاذ کرد و به اجرا گذاشت، ولی هنوز نتیجه لازم را به همراه نداشته است و شاهد موضوعات درسی و روش تدریس به سبک سنتی هستیم. آسیبشناسی شکست طرحها، تلاش برای فهم مشترک از موضوعات میانرشتهای، ... بیشترتاریخچه، چیستی و فلسفه پیدایی علوم میان رشته ای
دوره 1، شماره 1 ، دی 1387، صفحه 37-56
چکیده
مطالعات میانرشتهای گونهای از علوم است که بعد از آشکار شدن ضعفها و کاستی های تخصصی شدن و شعبهشعبه شدن علم به رشتههای تخصصی ریز، ضرورت یافته است. این اندیشه و طرح بر وحدت و یکپارچگی علوم در حوزههای فلسفه، علوم طبیعی، علوم ریاضی، و علوم انسانی تأکید میورزد. فلسفه پیدایش علوم میانرشتهای از سویی، در واقعیات عینی و ظهور پدیدههای ... بیشترنظریه دیدهبانی: روشی برای کشف علوم میان رشتهای
دوره 1، شماره 1 ، دی 1387، صفحه 57-76
چکیده
فلسفههای مضاف یکی از مباحث و علوم نوظهوری است که به تازگی، کتاب مستقلی به فارسی در باب آن نگاشته شده است. فیلسوفان فلسفه را به معنای عام و خاص تفسیر کردهاند و فلسفه خاص را عوارض هستی دانستهاند. دیدگاه برگزیده در چیستی فلسفه، عبارت از عوارض وجود انضمامی انسان است. این تعریف به ما میدان میدهد تا به گونهای گسترده، با انواع فلسفههای ... بیشترماهیت دانش و ضرورت مطالعات بین رشتهای با تأکید بر اندیشههای پست مدرن دریدا
دوره 1، شماره 1 ، دی 1387، صفحه 77-90
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی ماهیت دانش و به تبع آن، تحلیل ضرورت مطالعات بین رشتهای از منظر دریدا، نماینده مشهور فلسفه پستمدرن است. دریدا بر آن است که در طی تاریخ اندیشه غرب، حوزههایی از دانش، همچون فلسفه، ریاضیات، و منطق، خردمندانه و در نتیجه، مهم معرفی شده است و در مقابل، ادبیات، شعر، و هنر نابخردانه انگاشته شده و به حاشیه رانده است. ... بیشترگذار از حصارهای شیشهای معرفتشناسی با تأکید بر الزامات زبانشناختی علوم میانرشتهای
دوره 1، شماره 1 ، دی 1387، صفحه 91-109
چکیده
فراگرد پژوهش، فراگردی بسیار حساس و خطیر است. کمترین انحراف در فراگرد پژوهش ممکن است موجب تحریف یافتههای علمی شود و دستیابی به حقیقت را دشوار یا ناممکن کند. پژوهشگر حداقل با سه دیوار شیشهای حاصل از گستره واژگان، روش، و موضوعشناسی پژوهش مواجه است که نوعی رویکرد پارادایمی یا شبه پارادایمی را به فراگرد پژوهش تحمیل ... بیشترالزامات زبانشناختی مطالعات میانرشتهای
دوره 1، شماره 1 ، دی 1387، صفحه 111-135