1. ملاحظات اساسی در باب سیاستگذاری توسعه علوم میان‌رشته‌ای در آموزش عالی از منظر فرایند تکوین

محمود مهر محمدی

دوره 1، شماره 3 ، تابستان 1388، صفحه 1-18

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2009.03.001

چکیده
  در این مقاله ابتدا، با اشاره به ضرورت ورود به عرصه علوم میان‌رشته‌ای و نیاز به ارائه تبیین دقیق نظری از آن، هدف مقاله در همین راستا ارزیابی میشود. سپس موقعیت مسئله‌ای علوم میان‌رشته‌ای، در آموزش عالی ایران و جهان توضیح داده میشود. از آنجا که تبار و پیشینه مباحث تلفیق در برنامه‌های درسی مقطع پیش از دانشگاه، یعنی حوزه آموزش و پرورش، ...  بیشتر

2. نگاهی کلی به برنامه درسی میان‌رشته‌ای

هدایت الله اعتمادی زاده؛ احمدرضا نصر؛ محمد جواد لیاقت دار

دوره 1، شماره 3 ، تابستان 1388، صفحه 19-53

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2009.03.002

چکیده
  اصطلاح‌های میان‌رشته‌ای، آموزش میان‌رشته‌ای، و برنامه‌های میان‌رشته‌ای به‌ طور روزافزون، در حوزه آموزش ‌عالی به‌ کار می‌رود. این اصطلاح‌ها اغلب، با مسامحه زیاد به ‌کار می‌رود و معمولاً، همراه با واژه‌های مشابه، از جمله چندرشته‌ای و فرارشته‌ای، استفاده یا جایگزین آنها می‌شود. در دهه‌های پیش، رویکرد میان‌رشته‌ای به ...  بیشتر

3. چگونگی ارزشیابی برنامه‌های درسی میان‌رشته‌ای

عباس بازرگان

دوره 1، شماره 3 ، تابستان 1388، صفحه 55-66

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2009.03.003

چکیده
  در گذشته، در دسترس بودن سرمایه، نیروی کار و مواد اولیه از جمله عوامل اصلی پیشرفت کشورها محسوب می‌شد. اما در آغاز هزاره سوم، دستیابی به دانش، اشاعه و کاربرد آن جایگاه بسیار تعیین‌کننده‌ای در سرنوشت کشورها پیدا کرده است. لذا، جایگاه آموزش عالی در این زمینه انکارناپذیر است. همچنین، نیاز به تدوین و اجرای برنامه‌های آموزشی و درسی که ...  بیشتر

4. دانشگاه‌های مجازی بین‌المللی رویکردی بین‌المللی/ بین‌ رشته‌ای در آموزش عالی

کوروش فتحی واجارگاه؛ طلعت دیبا واجاری

دوره 1، شماره 3 ، تابستان 1388، صفحه 67-96

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2009.03.004

چکیده
  دانشگاه‌ مجازی بین‌المللی یکی از مفاهیم نسبتاً جدیدی است که در مباحث آموزش عالی، به آن توجه شده است. اساساً، دانشگاه مجازی بین‌المللی برای پاسخ به نیازها و مسائل جامعه جهانی تشکیل شده و توسعه ‌یافته است. به عبارت روشن‌تر، سه وجه یا جنبه عمده در این برنامه جدید نهفته است: وجه اول، رویکرد بین‌المللی است که در آن، دانشگاه مجازی بین‌المللی ...  بیشتر

5. برنامه درسی میان رشته‌ای

پروین احمدی

دوره 1، شماره 3 ، تابستان 1388، صفحه 97-126

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2009.03.005

چکیده
  در این مقاله، مطالبی درباره مفهوم برنامه درسی میان رشته‌ای، برنامه درسی میان رشته‌ای در سطوح مختلف تحصیلی، برنامه درسی میان ‌رشته‌ای و فلسفه ساختن گرایی، محاسن و معایب و مشکلات و دشواری‌های این نوع برنامه، برنامه درسی میان رشته‌ای مبتنی بر مضامین دانشی و فرایندی، برنامه درسی میان رشته‌ای مبتنی بر مضمون، و مثالی از برنامه درسی ...  بیشتر

6. توسعه رویکرد مسئله ‎محوری در مطالعات میان رشته‎ای

علی اصغر پور عزت؛ آرین قلی پور

دوره 1، شماره 3 ، تابستان 1388، صفحه 127-140

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2009.03.006

چکیده
  به طور کلی، به نظر می‎رسد که عامه مردم بیشتر از نظام‎های پژوهشی به عملکرد نظام‎های آموزشی اعتماد دارند. یکی از دلایل این اعتماد، اثربخشی و کارآمدی بیشتر نظام‎های آموزشی، از حیث تأثیر صریح بر زندگی عامه است. با توسعه پژوهش‎های مسئله‎محور، این احتمال وجود دارد که نهادهای پژوهشی نیز به سطح مشابهی از اعتبار نظام‎های آموزشی ...  بیشتر

7. مطالعه میان‌رشته‌ای بحران جامعه مدرن

سید محسن علوی پور؛ علی نعمت پور

دوره 1، شماره 3 ، تابستان 1388، صفحه 141-167

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2009.03.007

چکیده
  مفهوم میان‌رشته‌ای سابقه چندانی در حیطه علوم بشری ندارد. با این حال، این بدان معنا نیست که پژوهش میان‌رشته‌ای نیز کاری نوظهور است. سابقه پژوهش میان‌رشته‌ای به قرن‌ها پیش بازمی‌گردد و در واقع، به خاستگاه‌های اندیشه و تفکر قاعده‌مند انسان دربارۀ هستی و رابطه‌ای که با آن دارد. بررسی و تحلیل این سابقه فکری میان‌رشته‌ای می‌تواند ...  بیشتر