1. بررسی امکان رویکرد چندپاردایمی و فراپارادایمی در مطالعات میان‎رشته‎ای

امیرحسین خالقی؛ علی اصغر پورعزت

دوره 3، شماره 4 ، پاییز 1390، صفحه 1-20

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2011.12.001

چکیده
  اندیشه‎های کوهن و دیدگاه پارادایمی، انگاره‎های پیشرفت و انباشتی بودن علم را به چالشی ویرانگر کشید و پس از آن «پارادایم» بارها در علوم اجتماعی هم به کارگرفته شد و اقبالی گسترده یافت. نوشتار پیش رو در پی پاسخ به این پرسش است که آیا در مطالعات میان‎رشته‎ای می‎توان از رویکردهای چند/فرا پارادایمی بهره گرفت یا گفتگو و پل زدن ...  بیشتر

2. «فهم انتقادی»، پیش‌شرط روش‌شناختی مطالعات میان‌رشته‌ای

ناصرالدین علی تقویان

دوره 3، شماره 4 ، پاییز 1390، صفحه 21-44

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2011.12.002

چکیده
  در این جستار، مشکل عمدة اجرای طرح‌ها و پژوهش‌های میان‌رشته‌ای در این نکته دیده شده است که در این گونه طرح‌ها در نهایت دو نوع الگوی روش‌شناختی در برابر هم صف‌آرایی می‌کنند که همانا روش‌شناسی کمیِ مورد استفاده در علوم طبیعی و روش‌شناسی کیفیِ مورد استفاده در علوم انسانی و اجتماعی است. این مشکل، کار را به جایی رسانده است که گفت‌وگوی ...  بیشتر

3. راهکار همگرایی رشته‌های علمی در مطالعات میان‌رشته‌ای

محمد رضا حاتمی؛ حامد روشن چشم

دوره 3، شماره 4 ، پاییز 1390، صفحه 45-60

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2011.12.003

چکیده
  تحولات جدید دهه‌های اخیر باعث شده تا مطالعات مشارکتی و میان‌رشته‌ای از سوی پژوهشگران و نهادهای پژوهشی مورد توجه قرار گیرد. به واسطة ضرورت جامع نگری در حل مسائل و فهم پیچیدگی و چند بعدی بودن مسائل پیش روی محققان، این ایده شکل گرفته که اگر پژوهشگران یک رشتة علمی برای حل مسائل مهم بر اساس روش تخصصی خود، بدون کمک گرفتن از متخصصان سایر ...  بیشتر

4. از شرق‌شناسی تا مطالعات پسااستعماری: رویکردی میان‌رشته‌ای

محمد رضا دهشیری

دوره 3، شماره 4 ، پاییز 1390، صفحه 61-90

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2011.12.004

چکیده
  این مقاله ضمن تبیین سیر تحول از رویکرد چند رشته­ای در مطالعات شرق‌شناسی قرن نوزده و نیمه نخست قرن بیستم به رویکرد میان رشته­ای در مطالعات پسااستعماری در نیمه دوم قرن بیستم، با نگاهی تاریخی و تحلیلی، به تشریح مراحل گذار از مطالعات چند فرهنگی به مطالعات میان فرهنگی می­پردازد و تحولات روش شناختی از چند رشتگی به سوی میان‌رشتگی ...  بیشتر

5. نظریه انتقادی یورگن هابرماس: نمونه‌ای از تفکر میان‌رشته‌ای در عصر حاضر

محمد علی توانا

دوره 3، شماره 4 ، پاییز 1390، صفحه 91-116

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2011.12.005

چکیده
  یورگن هابرماس از جمله متفکرین مکتب انتقادی است که به سختی می‌توان وی را به یک حوزه معرفتی خاص محدود و مقید نمود. با تفحص در آثار وی آشکار می‌شود که وی همزمان به چند حوزه معرفتی متفاوت از جمله فلسفه، جامعه شناسی، روان شناسی و زبان شناسی تعلق دارد. هابرماس برای حل معضلات بشر امروزین چندین رشته علمی را در هم بیامیزد که حاصل آن نظریه خویشتن ...  بیشتر

6. بررسی چالش‌های توسعة علوم انسانی و میان‌رشته‌هایِ آن در ایران:(مطالعة موردی رشته علوم تربیتی3 با میان‌رشته‌هایِ آموزش وپرورش پیش دبستانی، دبستانی و تطبیقی)

سید رضا بلاغت

دوره 3، شماره 4 ، پاییز 1390، صفحه 117-129

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2011.12.006

چکیده
  سوال اصلی پژوهشِ زمینه­یابیِ حاضر عبارت است از این که: «چالش­هایِ توسعه­ رشته علوم تربیتی 3 و میان­رشته­هایِ آن به عنوان یکی از علوم انسانی در کشور ما کدامند»؟ این چالش­ها در سه زمینه­ی اقتصادی، فرهنگی – اجتماعی، و آموزشی مورد مطالعه قرار گرفته­اند. جامعة آماری این پژوهش عبارت است از کلیة دانشجویانی که در ...  بیشتر