1. سبک زندگی آموزش‌گران علوم انسانی در محیط‌های دانشگاهی‌ایران: از آرمان‌های دینی تا واقعیت‌های سازمانی

نعمت الله موسی‌پور

دوره 5، شماره 4 ، پاییز 1392، صفحه 1-32

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2014.20.001

چکیده
  سبک زندگی پدیده‌ای است که باورها، ارزش‌ها، دانش‌ها و صلاحیت‌های فردی را در موقعیت‌های اجتماعی‌ـ‌فردی متبلور می‌کند. سبک زندگی، بخش حقیقی تمدن‌های بشری را می‌سازد و البته به شکل ساده و خطی حادث نمی‌شود. تبلور درونیات آدمیان، یعنی سبک زندگی، به طور جدی متأثر از موقعیتِ عمل آنان است و زمان و مکان آن گونه که در ادراک شخص ساخته می‌شود، ...  بیشتر

2. رویکردی میان‌رشته‌ای به سبک زندگی؛ با نگاهی به جامعه ایران

حسین ابراهیم‌آبادی

دوره 5، شماره 4 ، پاییز 1392، صفحه 33-54

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2014.20.002

چکیده
  مفهوم سبک زندگی به رغم اهمیت کارکردگرایانه و وجه انضمامی آن، یکی از مهم‌ترین چهارچوب‌های تبیینی در مباحث جامعه‌شناسی و مطالعات فرهنگی در دهه‌های اخیر بوده است. این درحالی است که خاستگاه این مفهوم، فرد، تفاوت‌های فردی، عادت‌ها ،ذائقه‌ها، رجحان‌ها و به طور کلی تمایزیافتگی افراد و همچنین تفاوت رفتار افراد در فضای کنش با دیگران ...  بیشتر

3. تلفیق الگوهای سنتی و متجدد آموزش عالی علوم‌انسانی در ایران: تحلیلی جامعه‌شناختی از تجربه دانشگاه امام صادق (ع) در اجرای میان‌رشته‌ای‌های اسلامی

رضا صمیم

دوره 5، شماره 4 ، پاییز 1392، صفحه 55-72

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2014.20.003

چکیده
  پس از انقلاب شکوهمند اسلامی در ایران دغدغه تلفیق الگوهای سنتیِ آموزش عالی علوم‌انسانی که از حوزه‌های علمیه برآمده بودند با الگوهای مدرن که به دانشگاه‌ها تعلق داشتند به صورتی جدی توسط سیاست‌گذاران علم مطرح شد. این دغدغه‌ای بود که در بسیاری از کشورهای اسلامی که نهادهای سنتی دیرپایی در آموزش عالی علوم‌انسانی داشتند وجود داشت و در ...  بیشتر

4. گونه‌شناسی مطالعات میان‌رشته‌ای در قرآن کریم

قاسم درزی؛ احد فرامرز قراملکی؛ منصور پهلوان

دوره 5، شماره 4 ، پاییز 1392، صفحه 73-102

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2014.20.004

چکیده
  چندوجهی بودن پدیده­ها و مسائل و همچنین پیشگیری از تحویل انگاری، پژوهشگران را از مطالعات میان‌رشته ­ای ناگزیر کرده است. قرآن کریم نیز در دوران معاصر به همین دلایل، بسیار در معرض چنین پژوهش­هایی قرار گرفته است. لیکن به دلیل نو بودن این شکل از مطالعات، عموماً پژوهش­گران بنا به برداشت خود از میان ­رشته ­ای به آن می­پردازند ...  بیشتر

5. بررسی امکان پارادایم جامعه‌شناسی اسلامی

نوروز نیمروزی ناوخی

دوره 5، شماره 4 ، پاییز 1392، صفحه 103-118

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2014.20.005

چکیده
  هدف از این مقاله بررسی امکان پارادایم جامعه‌شناسی اسلامی در شرایط کنونی با توجه به عدم توافق لازم در پذیرش علم دینی، فقدان فلسفه علوم اجتماعی اسلامی مدون، نبود علمی بنام جامعه‌شناسی اسلامی و اجتماع علمی پیرامون آن و فقدان سایر شرایط لازم جهت تحقق پارادایم مذکور است. پرسش اصلی مقاله حاضر این است که در بستر تحول از علوم انسانی موجود ...  بیشتر

6. شناسایی الگوی تلفیق برنامه‌ درسی علوم انسانی و فاصله آن با وضعیت مورد انتظار دانشجویان، بر اساس دیدگاه فوگارتی

حسین جعفری ثانی؛ مرتضی کرمی؛ حمیده پاک مهر

دوره 5، شماره 4 ، پاییز 1392، صفحه 119-134

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2014.20.006

چکیده
  مطالعه‌ی حاضر با هدف شناسایی الگوی تلفیق برنامه درسی (درون‌رشته­ای، بین‌رشته ­ای و تلفیق در یادگیرندگان) علوم انسانی و بررسی میزان فاصله آن با وضعیت مورد انتظار صورت پذیرفت. روش پژوهش از نوع توصیفی / مقایسه‌ای بود و جامعه‌ی آماری شامل تمامی دانشجویان رشته­های علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد در سال تحصیلی 93-92 بود. تعداد 216  نفر ...  بیشتر

7. آموزش در فضای مجازی: پنجره‌ای میان‌رشته‌ای برای تولید دانش

علیرضا مقدم

دوره 5، شماره 4 ، پاییز 1392، صفحه 135-159

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2014.20.007

چکیده
  با عطف توجه به پرسش امکان تولید دانش با رویکرد میان‌رشته‌ای، مقاله حاضر به بحث درباره نوعی وب۲ و مجهزسازی کاربران به ابزار مشارکت و تولید دانش در فضای مجازی می‌پردازد. به این منظور به قابلیت‌های یک نرم‌افزار در فراهم‌کردن فضای تولید دانش توجه شده مثال‌هایی از مشارکت که بر روی ‌این نرم‌افزار انجام شده است توضیح داده می‌شود. سپس ...  بیشتر