فلسفه کاربردی و میان رشتگی

محمدصادق زاهدی

دوره 6، شماره 2 ، خرداد 1393، صفحه 1-17

https://doi.org/10.7508/isih.2014.22.001

چکیده
  امروزه کاربردی کردن دانش به رویکرد غالب در سیاست‌گذاری آموزش عالی تبدیل شده است. در این میان، کاربردی کردن علوم نظری از دشواری و پیچیدگی خاصی برخوردار است، زیرا تقسیم‌بندی علوم به نظری و کاربردی، این دو را در برابر یکدیگر قرار می‌دهد. با این حال مدت‌هاست علومی همچون فیزیک، شیمی و ریاضیات، که از علوم پایه محسوب می‌شوند، به ...  بیشتر

بررسی ضرورت‌های مطالعات میان‌رشته‌ای در حوزه علوم انسانی

مرتضی ابراهیمی

دوره 6، شماره 2 ، خرداد 1393، صفحه 19-32

https://doi.org/10.7508/isih.2014.22.002

چکیده
  تلاش مستمر متفکران علوم انسانی برای ایجاد تعادل میان معتقدات بشر درباره جهان و زندگی از یک سو و جهان‌بینی از سوی دیگر، نشان می‌دهد که فاصله‌ای جدی میان اعتقادات و جهان‌بینی آنها وجود دارد. هر اندیشه­ای­ هر اندازه متافیزیکی (مجرد)، هر تجربه‌ای در هر رتبه از شهود، هر منظر و اعتقادی هر قدر درون‌رشته­ای و فراتاریخی باشد، ناگزیر ...  بیشتر

شرایط امکان و دلایل امتناع میان‌رشته‌ای «سیاست اجتماعی» در ایران

معصومه قاراخانی

دوره 6، شماره 2 ، خرداد 1393، صفحه 33-55

https://doi.org/10.7508/isih.2014.22.003

چکیده
  ایجاد پیوند میان حوزه های نظری و عرصه‌های عملی آموزش و نیز ارتباط اثربخش علم با واقعیت های اجتماعی روزمره از ویژگی های آموزش میان رشته ای است. میان رشته ای «سیاست اجتماعی» که با مسایل سیستمی و پیچیده زندگی روزمره سروکار دارد، از هر دو این ویژگی ها برخوردار است. گرچه «سیاست اجتماعی» در برخی از دانشگاه های دنیا به مثابه یک ...  بیشتر

رویکرد بین‌رشته ­ای به سلامت اجتماعی مطالعه نقش پیش بین فردگرایی ـ جمع­ گرایی

منصوره نیکوگفتار

دوره 6، شماره 2 ، خرداد 1393، صفحه 57-70

https://doi.org/10.7508/isih.2014.22.004

چکیده
  تبیین مسائل اجتماعی، به دلیل پیچیدگی و زوایای بسیار آن، مستلزم رویکردی بین‌رشته ­ای و یکپارچه‌نگر است. از این رو بررسی الگوهای فرهنگی، متضمن تلفیق رویکردهای روان‌شناختی و جامعه‌شناختی است. الگوهای فرهنگی فردگرایی ـ جمع­ گرایی تعیین‌کننده نوع ارتباط فرد با جامعه و میزان مشارکت در فعالیت­ های اجتماعی به شمار می­ روند که ...  بیشتر

«مخیله اجتماعی» مفهومی میان‌رشته‌ای

فریبرز محرم خانی

دوره 6، شماره 2 ، خرداد 1393، صفحه 71-90

https://doi.org/10.7508/isih.2014.22.005

چکیده
  اگر مانند برایان فی مفاهیم را به سه دسته تقسیم کنیم (دسته نخست: مفاهیمی که در تفکر از آنها استفاده می‌کنیم، دسته دوم: مفاهیمی که درباره آنها تفکر می‌کنیم، و دسته سوم: مفاهیمی که به کمک آنها فکر می‌کنیم) آن‌گاه «مخیله اجتماعی» در دسته سوم قرار خواهد گرفت. این مفهوم ناظر است بر عناصر ثابت فرهنگی یک ملت، که در طول تاریخ، همراه آنها ...  بیشتر

بدایت و نهایت دوستی مدنی در فلسفه فارابی

مرتضی بحرانی

دوره 6، شماره 2 ، خرداد 1393، صفحه 91-109

https://doi.org/10.7508/isih.2014.22.006

چکیده
  این مقاله تمرکز خود را بر تبیین و تحلیل جایگاه دوستی مدنی و مبدأ و غایت دوستی در مدینه نزد فارابی نهاده است و از آن‌جا که با رویکردی نظام‌مند و انتقادی به بحث می‌پردازد، بدون اتخاذ چارچوبی نظری، که بتواند در ذیل آن به بررسی آرای فارابی بپردازد، با روش تحلیل محتوا به متن آثار فارابی رجوع کرده و بدایت و نهایت مطلق دوستی و دوستی مدنی ...  بیشتر

سازمان‌دهی علوم انسانی اسلامی نیازی میان‌رشته‌ای

محمدهادی یعقوب‌نژاد

دوره 6، شماره 2 ، خرداد 1393، صفحه 111-137

https://doi.org/10.7508/isih.2014.22.007

چکیده
  مقاله حاضر به مقوله علم و سازمان‌دهی آن، و ارائه راهکاری متناسب با علوم انسانی ـ اسلامی می‌پردازد و درصدد پاسخ به این پرسش است که از منظر مدیریت، به عنوان عنصری فراگیر در سازمان‌دهی هر نوع کار و محیط انسانی، برای مهندسی و سازمان‌دهی علوم انسانی ـ اسلامی چه راهکاری می‌توان ارائه کرد. از آن‌جا که علوم انسانی اسلامی به عنوان روح همه ...  بیشتر