1. یگانگی معرفت و علوم انسانی؛ رویکردی بین‌رشته‌ای

رحمان پاریاد؛ یحیی معروفی

دوره 6، شماره 4 ، پاییز 1394، صفحه 1-18

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2014.24.001

چکیده
  ضرورت‌های نوین زندگی بشر تخصص‌گرایی در علوم را پدید آورد. با وجود این، رده‌بندی دانش از آغاز تا کنون نتوانسته است مرزروشنی بین حوزه‌های علمی پدید آورد و هنوز در این خصوص، اجماعی بین دانشمندان حاصل نشده است. تخصص‌گرایی افراطیتوأم با درک پیچیدگی موضوعات مورد مطالعه، باعث شد که ضرورت توجه به نگرش‌های تلفیقی در حوزه تولید دانش گسترش یابد.مقاله حاضر تلاش می‌کند در بخش نخست وضع موجود معرفت و ضرورت نیاز به وحدت بین علوم را توضیح دهد. در بخش دوم،نویسندگان به اختصار الگوهای جدید تبیین دانش را مورد بحث قرار می‌دهند. در بخش پایانی با ارائه یک انگاره، وحدت رشته‌هایمختلف در حوزه علوم انسانی مورد توجه قرار می‌گیرد.  بیشتر

2. امکان‌سنجی تأسیس رشته کارشناسی ارشد حقوق ورزشی در دانشگاه‌های ایران

مسعود نادریان؛ سمیه رهبری

دوره 6، شماره 4 ، پاییز 1394، صفحه 19-32

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2014.24.002

چکیده
  آیا با جهانی شدن پدیده ورزش، توسعه باشگاه‌ها و مشاغل خصوصی و گستره نهضت المپیک و اقتدار و نفوذ روزافزون نهادهای جهانی ورزش، تأسیس رشته کارشناسی ارشد حقوق ورزش در ایران ضرورت دارد؟ هدف کلی تحقیق امکان‌سنجی تأسیس رشته کارشناسی ارشد حقوق ورزشی در دانشگاه‌های کشور از دیدگاه اعضای هیئت علمی گروه‌های حقوق و تربیت بدنی دانشگاه‌های ...  بیشتر

3. نقش ترجمه فرهنگی در مطالعات میان رشته‌ا‌ی با تأکید بر الگوهای نشانه‌شناسی فرهنگی

قاسم درزی؛ احمد پاکتچی

دوره 6، شماره 4 ، پاییز 1394، صفحه 33-49

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2014.24.003

چکیده
  ترجمه فرهنگی یکی از مهم‌ترین الزامات زبان‌شناختی مطالعات میان‌رشته‌ای است که مقصود از آن همسان‌سازی و هم‌سنخ ‌کردن مضامین فرهنگی رشته‌های مختلف برای برقراری ارتباط بهتر میان آنها است. نشانه‌شناسی فرهنگی نیز از جدیدترین علوم است که به شکل برقراری ارتباط میان فرهنگ‌ها پرداخته است. نشانه‌شناسی فرهنگی سه الگوی «دیگری‌فرهنگی»، ...  بیشتر

4. زبا نشناسی تربیتی به مثابه حوزه پژوهشی میان رشته‌ای

بهمن زندی

دوره 6، شماره 4 ، پاییز 1394، صفحه 51-70

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2014.24.004

چکیده
  گسترده‎ترین حیطه‎ زبان حیطه‎ای است که زبان با زمینه‎های بیرون از خودش مرتبط می‎شود. به این اعتبار زبان بر برخی از عوامل محیطی تأثیر می‎گذارد و از بعضی از آنها تأثیر می‎پذیرد. یکی از مهم‌ترین این زمینه‌ها حوزه تعلیم و تربیت است. در این مقاله با به کارگیری روش تحقیق توصیفی ـ تحلیلی، ضمن معرفی رشته جدیدی که در دانشگاه‌های ...  بیشتر

5. ضرورت آینده پژوهی در فقه اسلامی

رضا علی کرمی؛ محمد کشاورزی

دوره 6، شماره 4 ، پاییز 1394، صفحه 71-84

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2014.24.005

چکیده
  آینده‌‌پژوهی یکی از علوم جدید و میان‌رشته‌ای است که جزو علوم و فناوری‌های نرم طبقه‌بندی می‌شود. آینده‌پژوهی را علم و هنر کشف و شکل بخشیدن آینده تعریف کرده‌اند. تاکنون مطالعات آینده‌پژوهی در حوزه‌های مختلفی از جمله فناوری، اقتصاد، سیاست و... انجام شده است و کارشناسان روش‌های مختلف را در حوزه‌های مربوطه شناسایی و معرفی کرده‌اند. ...  بیشتر

6. گونه‌شناسی شعر فارسی از منظر ادب سیاسی

حمید نساج؛ مرتضی حاجی مزدارانی

دوره 6، شماره 4 ، پاییز 1394، صفحه 85-122

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2014.24.006

چکیده
  در میان دسته‌بندی‌های متعدد و متنوع ارائه شده برای اندیشه‌های سیاسی در اسلام و ایران معمولاً بر حوزه‌هایی همچون فقه سیاسی، فلسفه سیاسی، کلام سیاسی و سیاست‌نامه‌نویسی تأکید می‌شود، اما ایرانی‌ترین حوزه اندیشه‌ورزی در ایران اسلامی را بایستی در حوزه شعر جستجو کرد. زیرا که سپهر اندیشه ایرانی شعر است و اغلب فقها و فلاسفه و متکلمان ...  بیشتر

7. حقوق بین‌الملل در برابر روابط بین‌الملل؛ بررسی میان‌رشته‌ای مفهوم اعتبار

هادی دادمهر

دوره 6، شماره 4 ، پاییز 1394، صفحه 123-145

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2014.24.007

چکیده
  لزوم ایجاد ارتباط میان دو رشته روابط بین‌الملل و حقوق بین‌الملل سالهاست که در نظام آموزشی ایران مغفول مانده است و علیرغم تشابهات فراوان و همکاری‌های متعددی که دانشمندان این دو حوزه می‌توانند با یکدیگر داشته باشند، عمال تا قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم حتی امکان حضور دانشجویان حقوق بین‌الملل در دوره‌های تحصیالت تکمیلی روابط ...  بیشتر