1. تکثر رشته‌ای؛ علیه فهم رایج از همکاری رشته‌ها

بختیار شعبانی ورکی؛ امین بابادی

دوره 7، شماره 1 ، زمستان 1393، صفحه 1-25

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2015.25.001

چکیده
  امروزه تعاریف و گونه‌شناسی­‌های متعددی از همکاری رشته‌ها ارائه شده است. بررسی منابع، از گفتمان‌­های متنوع، متمایز و بعضاً متضاد حکایت می‌کنند. در این مقاله به منظور ارائه تصویری روشن از همکاری رشته‌ای، ضمن ارائه و نقد فهم رایج از همکاری رشته­ها و گونه‌شناسی­‌های وابسته به آن، تکثر رشته‌­ای به عنوان بدیل فهم رایج ...  بیشتر

2. پارادایم واقع‌گرایی انتقادی در فراسوی اثبات‌گرایی و هرمنوتیک: به سوی روش‌شناسی میان‌رشته‌ای

محمدعلی توانا

دوره 7، شماره 1 ، زمستان 1393، صفحه 27-56

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2015.25.002

چکیده
  بحث از روش شناخت پدیده‌­های طبیعی، انسانی و اجتماعی همواره یکی از مجادله‌برانگیز‌ترین مباحث در میان دانشمندان علوم مختلفبوده است. پارادایم‌های روش‌شناسانه متفاوت هرکدام براساس مبانی هستی‌شناسی و معرفت‌شناسی متفاوت بدین مسأله پرداخته‌اند. پارادایم اثبات‌گرایی (پوزیتیویستم)، به جهان یگانه مستقل از ذهن باور دارد، ...  بیشتر

3. سیر تحولات فرارشته آینده‌پژوهی: مطالعه موردی آمریکا

غلامرضا بهروزی لک؛ محمدرضا جلیلوند

دوره 7، شماره 1 ، زمستان 1393، صفحه 57-94

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2015.25.003

چکیده
  آینده‌پژوهی را باید اقدامی فرارشته‌ای و علمی اجتماعی دانست؛ فرارشته‌ای، به دلیل آنکه هم در راه رسیدن به یافته‌ها و گزاره‌های خود و هم برای توجیه آن‌‌ها از رشته‌های گوناگون بسیاری استفاده می‌‌کند و علمی عمل‌گرا، به دلیل آن که می‌‌خواهد اطلاعات موردنیاز برای اقدام‌های بشری را فراهم آورد؛ اقدام‌هایی که برای شکل دادن به آینده ...  بیشتر

4. سینما؛ محمل امتزاج میان‌رشته‌ای اندیشه سیاسی و تاریخ

سیدمحسن علوی‌پور

دوره 7، شماره 1 ، زمستان 1393، صفحه 95-117

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2015.25.004

چکیده
  سینما از همان آغاز به‌مثابة موقعیتی برای تألیف و عرضة اندیشه ـ و از جمله اندیشة سیاسی ـ شناخته شده است و بسیاری از سینماگران مؤلف تلاش داشته‌اند با بهره‌گیری از امکاناتی که تصویر سینمایی در اختیار آنها قرار می‌دهد، مؤلفه‌های هنجارین سیاسی و سامان نیک اجتماعی را بازنمایی کنند. این تلفیق اندیشه و هنر البته صورت‌های گوناگونی به‌خود ...  بیشتر

5. مقایسه و بررسی میزان و نحوه تعامل نویسنده و خواننده در متون آموزش زبان فارسی و انگلیسی (با رویکرد میان‌رشته‌ای)

سمیه اسمعلی‌زاده؛ رضامراد صحرایی

دوره 7، شماره 1 ، زمستان 1393، صفحه 119-143

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2015.25.005

چکیده
  گفتمان، حاصل مطالعه زبان به‌عنوان یک پدیده اجتماعی یا رویکردی جامعه‌شناختی به آن است و متن، امری است اجتماعی در خلال روابط اجتماعی و نه بیرون و مستقل از آن. بنابراین متن، محصول گفتمان است و برای درک یک متن و تعیین روابط پیوستگی میان جملات، باید دانش اجتماعی و فرهنگی مربوط به «جهان» به صورت پیش فرض وجود داشته باشد. همچنین، ویژگی ...  بیشتر

6. بازشناسی جایگاه روح مکان در طراحی فضای کودکان؛ بر مبنای آراء پدیدارشناختی نوربرگ شولتز

ریحانه نیک روش؛ مریم قاسمی سیچانی

دوره 7، شماره 1 ، زمستان 1393، صفحه 145-172

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2015.25.006

چکیده
  کریستین نوربرگ شولتز در تبیین نظریات خود در رابطه با پدیدارشناسی معماری، وامدار اندیشه‌های مارتین هایدگر بوده و یکی از راهکارهای هویت‌بخشی به مکان را ایجاد محیط‌های واجد معنا دانسته است. شولتز را می‌توان از جمله نظریه‌پردازانی به‌شمار آورد که پس از گیدئون، به ایجاد نگرش‌های نوین در معماری پرداخت و توجه به دیگر زمینه‌های علمی ...  بیشتر

7. مدلی برای کاربست پذیری رساله‌های دکتری حسابداری (بأ تاکید بر حل معضل‌های مالی و پولی)

فردین منصوری؛ علی ثقفی؛ نعمت‌اله موسی‌پور

دوره 7، شماره 1 ، زمستان 1393، صفحه 173-207

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2015.25.007

چکیده
  دانش حسابداری در ایران، با گذر از دوران آموزش، چندی است که به طور جدی وارد عرصه پژوهش و تحقیق شدهاست. با افزایش تحصیلات تکمیلی و بودجه‌های تحقیقاتی، رساله‌ها و طرح‌های پژوهشی زیادی اجرا شده است و تجارب بسیاری در باب چگونگی انجام پژوهش در سطح استانداردهای متعارف انباشته شده است. این مسئله انتظاراتی ایجاد کرده است؛ از جمله اینکه این ...  بیشتر