ضرورت تعامل بین‏‌ رشته ‏‌ای معرفت‏‌شناسی و علم تاریخ در بررسی چالش‌‏ های شکاکانه درباره امکان و اعتبار شناخت تاریخی

زهیر صیامیان گرجی؛ سعید موسوی سیانی

دوره 7، شماره 3 ، شهریور 1394، صفحه 1-26

https://doi.org/10.7508/isih.2015.27.001

چکیده
  کارکردهای فردی و اجتماعی و فرهنگی تاریخ به‌ویژه نقش تاریخ در حمایت معرفتی از پارادایم‌های رقیب در نظام‏ های علمی در جوامع انسانی زمینه‏‌ساز اهمیت یافتن طرح پرسش از اعتبار گزاره‌هایی است که به‌عنوان «شناخت از گذشته» و «واقعیت گذشته» در علم تاریخ و عمل مورخانه تولید می‏شود. آگاهی از نقش مهم تاریخ به‌مثابه ...  بیشتر

مطالعه پدیده بازار سنتی سنندج از منظر پدیدارشناسی

علیرضا فارسی؛ منیب طالبی

دوره 7، شماره 3 ، شهریور 1394، صفحه 27-61

https://doi.org/10.7508/isih.2015.27.002

چکیده
  پدیده بازارهای سنتی سنندج، مجموعه‌ای کامل و پیچیده از فعالیت‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است. با وجود این پیچیدگی‌ها، میان وجوه مختلف بازار و نوع ساختار بنا و معماری آن، به‌تدریج و با گذشت زمان هماهنگی معقولی برقرار است. لذا به نظر می‌رسد این پدیده در بردارنده ساختارهای ارزشمند اما پنهانی است که فهم آنها صرفاً در یک تعامل ...  بیشتر

بررسی تطبیقی _ میان رشته ای چاپ و تولید کتابهای داستانی سیمین دانشور و بلقیس سلیمانی

فرشته رستمی

دوره 7، شماره 3 ، شهریور 1394، صفحه 63-93

https://doi.org/10.22035/isih.2015.194

چکیده
  مطالعات میان‌رشته‌ای گواه آن است که گرایش‌های گوناگون علوم انسانی در پیوند با هم هستند و بازدهی یکدیگر را افزایش می‌دهند. بررسی تطبیقی ـ میان‌رشته‌ای به خوانش متون ادبی در پیوند با دیگر زمینه‌هایی که چندان ادبی نیستند، همانند «صنعت چاپ»و «نشر» کتاب می‌پردازد. این جستار تولید محصولات فرهنگی و شگردهای طراحی‌ برای فروش ...  بیشتر

خوانش تفسیری اخلاق محسنی به مثابه اندرزنامه سیاسی عصر تیموری

نرگس تاجیک نشاطیه

دوره 7، شماره 3 ، شهریور 1394، صفحه 95-125

https://doi.org/10.7508/isih.2015.27.004

چکیده
  بررسی و تفسیر اندرزنامه‌های سیاسی، با توجه به بستر تاریخی آنها، مطالعه‌ای میان‌رشته‌ای را ضروری می‌سازد. در چارچوب در هم تنیدگی اندیشه سیاسی و تاریخ، اندرزنامه سیاسی به‌عنوان قوی‌ترین جریان اندیشه سیاسی در تاریخ ایران، معمولا منبع خوبی برای نسبت‌سنجی اخلاق و سیاست در دوره‌های مختلف تاریخی بوده است. در این میان، اخلاق محسنی ...  بیشتر

تحلیلی بر برنامه درسی میان‌رشته‌ای آموزش محیط زیست در آموزش عالی

سیدمحمد شبیری شبیری؛ سیده زهرا شمسی

دوره 7، شماره 3 ، شهریور 1394، صفحه 127-145

https://doi.org/10.7508/isih.2015.27.005

چکیده
  مسائل و مشکلات زیست محیطی، گسترش دانش‌ها و پیشرفت فناوری‌های جدید نیاز به برنامه‌درسی زیست محیطی در آموزش عالی و تفکر را در برنامه‌ریزی توسعه دانشگاهی جهت پویایی ارتباط گذشته، حال و آینده مضاف می‌کند. بدین منظور این پژوهش به بررسی تحلیلی برنامه ‌درسی میان‌رشته‌ای آموزش زیست محیطی در آموزش عالی می‌پردازد. روش پژوهش، توصیفی ...  بیشتر

تاریخ اجتماعی ترجمه در ایران: نسبت تاریخ فرهنگی ایران و فرهنگ تاریخی اش

ریحانه گرانسایه؛ اسمعیل خلیلی

دوره 7، شماره 3 ، شهریور 1394، صفحه 147-169

https://doi.org/10.7508/isih.2015.27.006

چکیده
  روندهای ترجمه در تاریخ ایران و تشخیص نسبت آن با تحولات فکری و اجتماعی، به‌عنوان شاخص تعیین کارویژۀ ترجمه در دو دورۀ ایران باستان و عصر تمدن اسلامی در این مقاله بررسی شده‌اند. مفهوم ترجمه به دو معنی در این مقاله به کار رفته است: «بازگردانی گفتار یا نوشتار از زبانی به زبان دیگر» و «بازخوانی یک فرهنگ در یک فرهنگ دیگر، به‌مثابۀ ...  بیشتر

چالش ها و موانع توسعه روزنامه نگاری علم در ایران

مهدخت بروجردی علوی؛ فاطمه بنیادی

دوره 7، شماره 3 ، شهریور 1394، صفحه 171-203

https://doi.org/10.7508/isih.2015.27.007

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر «بررسی چالش‌ها و موانع توسعه روزنامه‌نگاری علم در ایران»  با نگاه سیستماتیک و رویکرد بین رشته‌ای و کمک گرفتن از رشته‌های جامعه‌شناسی علم، فلسفه علم، اقتصاد علم، تاریخ علم و ارتباطات علم است. در این پژوهش از روش مصاحبه عمقی نیم‌ساخت‌یافته، در مصاحبه با روزنامه‌نگاران علم و متخصصان حوزه علم استفاده ...  بیشتر