عقلانیت معرفتی و نظری نوین حاکم بر سازمان فضایی سیستمهای شهری

هاشم داداش‌پور؛ آتوسا آفاق‌پور

دوره 8، شماره 2 ، خرداد 1395، صفحه 1-28

https://doi.org/10.22035/isih.2016.214

چکیده
  در بررسی دیدگاه‌های نظری مرتبط با حوزه سازمان فضایی و سیستم‌های شهری به مثابه موضوعی میان رشته‎ای، دو پارادایم اندازه ‎مبنا و شبکه ‎مبنا قابل تمایز است. پارادایم نخست بر تعریف سیستم شهری به مثابه مجموعه‌ای از نقاط شهری که بر اساس ویژگی‌های درونی خود استوار است و در تفسیر مرکزیت فضایی شهرها به سطح تمرکز جمعیت، فعالیت‌ها و یا ...  بیشتر

میان رشته‌ای
پیوند هرمنوتیک انتقادی با مطالعات سازمان و مدیریت: تحلیلی بر مبانی فلسفی و اسلوب اجرای آن در سازمانها

حسن دانایی‌فرد؛ ناهید امراللهی بیوکی؛ سیدحمیدرضا فاطمی عقدا

دوره 8، شماره 2 ، خرداد 1395، صفحه 29-56

https://doi.org/10.22035/isih.2016.215

چکیده
  هرمنوتیک انتقادی در علم فلسفه به‌طور اعم و در روش‌شناسی علوم انسانی به‌طور اخص ریشه دوانده است. این رویکرد از منظر روش‌شناسی، نوعی پژوهش کیفی قلمداد می‌شود و هدف آن، دستیابی به فهم درونی در بسترهای متنوع (از قبیل زبانی، زمانی، تجربی و...) است. یورگن هابرماس که از متقدمان مکتب فرانکفورت و نماینده این روش محسوب می‌شود، در سال 1981 یکی ...  بیشتر

میان رشته‌ای
مطالعات میان‌رشته‌ای و تکثر­ روش‌­شناختی: برخی ملاحظات و پیشنهادها

سیدعبدالامیر نبوی

دوره 8، شماره 2 ، خرداد 1395، صفحه 57-74

https://doi.org/10.22035/isih.2016.216

چکیده
  گذر از رشته به میان‌رشته، علاوه بر کثرت‌گرایی معرفت‌شناختی، دلالت بر نوعی کثرت‌گرایی روش‌شناختی نیز دارد. آن‌گاه که امکان برداشت‌های متنوع و غیراختصاصی امری بدیهی فرض می‌شود و میان‌رشتگی شکل می‌گیرد، ابزار روش نیز متغیر و دگرگون می‌شود. از این نظر، میان‌رشتگی حاوی دو تغییر مهم در نظام معرفت است: از یک سو مرزهای ادعایی یا تصوری ...  بیشتر

میان رشته‌ای
مبانی حمایت از علامت تجاری از زاویه مطالعات میان رشته‌ای حقوق و اقتصاد

شادی کسنوی

دوره 8، شماره 2 ، خرداد 1395، صفحه 75-98

https://doi.org/10.22035/isih.2016.217

چکیده
  ارزیابی هر نظام حقوقی از جمله نظام حمایت از علامت تجاری، بینش و درک عمیقی از آن نظام حقوقی را می‌طلبد که این امر در گرو شناخت صحیحی از اهداف و مبانی تشکیل‌دهنده هر نظام حقوقی است که ضرورت این امر در نظام حمایت از علامت تجاری، بیش از هر چیز در مرحله تفسیر دامنه حمایت از علامت و در موارد خلاء قانون‌گذاری مشهود است. نظام حمایت از علامت ...  بیشتر

میان رشته‌ای
تحلیلی میان رشته‌ای از تحولات کالبدی - فضایی بازارها و مراکز تجاری معاصر ایران با تأکید بر متون دینی

محمدمنان رئیسی

دوره 8، شماره 2 ، خرداد 1395، صفحه 99-118

https://doi.org/10.22035/isih.2016.218

چکیده
  در این مقاله به این مسئله پرداخته شده است که آیا تغییرات کالبدی فضایی بازارهای معاصر ایران، که از کشورهای پیشرو در ترویج ارزش‌های اصیل اسلامی ‌است، همسو با مبانی و ارزش‌های اسلامی ‌است یا خیر. همچنین ضمن تحلیل متون دینی با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی، چهار شاخص کالبدی _ فضایی برای بازار استنتاج شده است که عبارتند از: لزوم متذکر ...  بیشتر

میان رشته‌ای
تحول جغرافیا به‌عنوان علمی میان رشته‌ای

حسن افراخته

دوره 8، شماره 2 ، خرداد 1395، صفحه 119-132

https://doi.org/10.22035/isih.2016.219

چکیده
  جغرافیا به‌عنوان علم تحلیل فضایی پدیده‌ها مبتنی بر سه هدف اصلی است: مطالعه ساختارهای فضایی، بررسی نظم مکانی _ فضایی فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و تحقیق روابط و عملکردهای فضایی از طریق سطح‌بندی سلسله مراتبی سکونت‌گاه‌های شهری و روستایی. در نهایت نمود کاربردی جغرافیا یا «برنامه‌ریزی فضایی» به اصلاح ساختارهای فضایی، انتظام ...  بیشتر

میان رشته‌ای
اندیشه‌شناسی سیاسی نظریه مراحل رشد اقتصادی روستو

مهدی مظفری‌نیا؛ عباس منوچهری؛ مسعود غفاری؛ فرشاد مؤمنی

دوره 8، شماره 2 ، خرداد 1395، صفحه 157-176

https://doi.org/10.22035/isih.2016.221

چکیده
  شرایط توفیق و دلایل عدم توفیق استراتژی‌ها و برنامه‌های توسعه، از دغدغه‌ها و موضوعات مهم در قلمرو «مطالعات توسعه» بوده است. این مسئله به صورت‌های مختلفی تبیین شده است، از جمله از این منظر که میان کارآمدی استراتژی‌ها و برنامه‌های توسعه و نوع نظریه‌های توسعه که مبنای برنامه‌ریزی بوده‌اند ارتباط وثیقی وجود دارد. بنابه نظریه ...  بیشتر