میان رشته‌ای
1. رشته‌ای، بینارشته‌ای و پسارشته‌ای؛ تغییر الگوهای رشته‌ای در زبان‌شناسی

نعمت اله فاضلی؛ فاطمه کوشکی

دوره 9، شماره 1 ، زمستان 1395، صفحه 1-24

http://dx.doi.org/10.22035/isih.2017.243

چکیده
  تغییر اصلی در پژوهش زبان، در اوایل قرن بیستم توسط سوسور آغاز شد که خود سبب پایه‌گذاری «زبان‌شناسی مدرن» شد. این پژوهش در بخش مرکزی زبان بود؛ یعنی نظام زبان به‌مثابه نظامی مستقل بدون اینکه هر چیزی خارج از زبان در نظر گرفته شود. در آن زمان که زبان‌شناسی مدرن از نظر ساختار و وظایف به‌وضوح تعریف شده‌ بود، یکی از رشته‌های برجستۀ ...  بیشتر

میان رشته‌ای
2. ابعاد چند‌عملکردیِ آموزش فرهنگ: راهکار عملی و مدل آموزش زبان از منظر منظورشناسی و علم شناخت انسان

سوفیا کوتلاکی؛ زری سعیدی

دوره 9، شماره 1 ، زمستان 1395، صفحه 25-48

http://dx.doi.org/10.22035/isih.2017.238

چکیده
  تمرکز آموزش فرهنگ روی کمک به فراگیران زبان خارجی است تا به ایجاد درکی از فرهنگ زبان هدف و در حالت ایدئال‌تر، نگرش مثبت نسبت به فراگیری آن در این افراد بیانجامد. در دنیای امروز، ممکن است سلطۀ زبان انگلیسی در حیطه‌های سرگرمی، رسانه‌های جمعی و رسانه‌های جدید با دیدگاه‌های نامتوازنی همراه شود. مبنای مقاله بینارشته‌ایِ حاضر بر اساس ...  بیشتر

مطالعات زنان
3. زبان، زنان و دوگانگی گفتمانی در اندیشه سیاسی روسو

سید خدایار مرتضوی؛ شهیندخت پاکزاد

دوره 9، شماره 1 ، زمستان 1395، صفحه 49-74

http://dx.doi.org/10.22035/isih.2017.244

چکیده
  آوازۀ برابری‌طلبی و آزادی‌خواهی ژان ژاک روسو از قرن هجدهم تاکنون عالم‌گیر شده است. با‌‌وجودِاین، قلم توانمندش در معماری اندیشه‌ها، جایگاه زنان را به قهقرا کشانده است. روسو از شخصیتی دوگانه در رنج بوده است؛ چونان که با یکی از دوگانه‌های خویش زنان را به ورطه فرمانبرداری محض فرستاده و با دیگری هاله‌ای از تقدس و برتری به سیمایشان ...  بیشتر

آموزش زبان
4. جایگاه زبانی و سیر تاریخی تحول زبان‌های خارجی در ایران

مهدی دهمرده؛ امیر نعمتی لیمائی

دوره 9، شماره 1 ، زمستان 1395، صفحه 75-97

http://dx.doi.org/10.22035/isih.2017.245

چکیده
  ایران از کهن‌ترین تمدن‌های تاریخ بشر به شمار می‌آید و به سبب دارا‌بودنِ موقعیت جغرافیایی و ژئوپلیتیک ویژه، برخورداری از موقعیت تجاری و ژئواکونومیک خاص و بسیاری موارد دیگر، همواره توجه فرمانروایان و مردمان دیگر سرزمین‌ها را به خود جلب کرده است. این مهم، ارتباطات گستردۀ ایرانیان با اقوام و ملل مختلف را در طول تاریخ سبب شده است. جدا ...  بیشتر

میان رشته‌ای
5. نام‌شناسی اجتماعی‌ــ ‌شناختی؛ حوزه نوین مطالعات میان‌رشته‌ای

بهمن زندی؛ بهزاد احمدی

دوره 9، شماره 1 ، زمستان 1395، صفحه 99-122

http://dx.doi.org/10.22631/isih.2017.2571.2972

چکیده
  هدف مقاله، معرفی حوزه مطالعاتی میان‌رشته‌ای «نام‌شناسی اجتماعی‌ـ‌شناختی» است. نام‌شناسی، شاخه‌ای از زبان‌شناسی اجتماعی است که در آغاز به‌عنوان یک دانش درزمانی، به ریشه‌شناسی نام‌ها می‌پرداخت، ولی زبان‌شناسی اجتماعی با اتخاذ دیدگاه هم‌زمانی، نام‌شناسی را از یک دانش کهن‌گرا به دانشی برای مطالعه اجتماع معاصر تبدیل ...  بیشتر

علوم ارتباطات
6. الگوی شایستگی مدیران روابط عمومی با بهره‌مندی از رویکردهای نظری علم مدیریت و علم ارتباطات

مهدخت بروجردی؛ محمدمهدی فرقانی؛ محبوبه رنجبر

دوره 9، شماره 1 ، زمستان 1395، صفحه 129-146

http://dx.doi.org/10.22035/isih.2017.236

چکیده
  تغییرات گستردۀ دنیای امروز به‌ویژه در عرصه ارتباطات، افزایش نقش روابط عمومی‌ها را به دنبال داشته است که نیازمند حضور کارشناسان و متخصصان حرفه‌ای در هر‌یک از بخش‌های مختلف این حرفه است. این امر برخورداری کارکنان روابط عمومی از شایستگی‌های خاص این حرفه را به ضرورت تبدیل کرده است. از سوی دیگر، شایستگی‌های مدیران به‌عنوان کلیدی‌ترین ...  بیشتر

میان رشته‌ای
7. درآمدی بر الگوریتم تحلیل موقعیت مسئله در عدالت پژوهی

رضا اکبری؛ محمد صادق تراب زاده جهرمی؛ محسن حبیبی

دوره 9، شماره 1 ، زمستان 1395، صفحه 147-166

http://dx.doi.org/10.22035/isih.2017.247

چکیده
  پایه‌ای‌ترین گام در تحلیل خط‌مشی، ساختاردهی مسئله است. اگر مسئله‌ای به‌درستی صورت‌بندی نشود، راه‌حل درستی نیز نخواهد داشت. شناخت نادرست از موقعیت مسئله اجتماعی یا اهمال در شناخت آن از جمله در حوزه عدالت، در بهترین حالت منجر به تولید راه‌حل خوب برای مسئله‌ای نادرست خواهد شد؛ از‌این‌رو تحلیل خوب از موقعیت مسئله‌های عدالت، برای ...  بیشتر