نوآوری و فناوری
1. مختصات خط‌مشی بودجه‌ای مناسب برای توسعه زیست‌فناوری در کشور

مهدی دیلم صالحی؛ علی اصغر پورعزت؛ مجتبی امیری؛ محمد قاسمی ششده

دوره 13، شماره 1 ، زمستان 1399، صفحه 1-37

http://dx.doi.org/10.22035/isih.2021.361

چکیده
  بودجه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای نظام خط‌مشی‌گذاری و خون حیاتی دولت، تأثیر بسیار زیادی در جهت‌دهی به اقدامات آتی کشور خواهد داشت. بودجه می‌تواند محرک اقتصاد دانش‌بنیان و عامل رشد و توسعهٔ زیست‌فناوری، به‌عنوان یکی از نوآوری‌های برتر قرن حاضر باشد. در مقالهٔ حاضر، یافتن مختصات و ویژگی‌های خط‌مشی بودجه‌ای مناسب برای ...  بیشتر

نوآوری و فناوری
2. ارائهٔ مدلی برای هم‌آفرینی ارزش در رسانه‌های خبری؛ مورد مطالعه، سامانه فارس‌من خبرگزاری فارس

علی بیات سیدشهابی؛ محمدرضا سعیدآبادی؛ داتیس خواجه‌ئیان

دوره 13، شماره 1 ، زمستان 1399، صفحه 39-61

http://dx.doi.org/10.22035/isih.2021.362

چکیده
  با همه‌گیری رسانه‌های اجتماعی و توانمندشدن کاربران در مشارکت با سازمان‌های رسانه‌ای، هم‌آفرینی ارزش به یک روند فزاینده در صنعت رسانه تبدیل شده است. خبرگزاری‌ها ازجمله سازمان‌های رسانه‌ای هستند که به میزان قابل‌توجهی تحت تأثیر مشارکت کاربران از طریق شبکه‌های اجتماعی، شهروند خبرنگاری و محتوای تولیدشده توسط کاربران قرار گرفته‌اند ...  بیشتر

نوآوری و فناوری
3. سنجش تعاملات توانمندسازهای لجستیک طرف سوم با تکنیک ترکیبی DANP

مریم علی ئی؛ اسماعیل قادری‌فر؛ منصوره حورعلی؛ فاطمه حمیدی

دوره 13، شماره 1 ، زمستان 1399، صفحه 61-91

http://dx.doi.org/10.22035/isih.2021.3906.4022

چکیده
  جهانی‌شدن و انطباق‌پذیری با شرایط بازار، وجود فشارهای رقابتی‌ای مانند ورود شرکت‌های نوپا به بازار رقابت، و لزوم افزایش هزینه‌های سرمایه‌گذاری باعث شده‌اند که تولیدکنندگان به‌سوی بهبود روش‌های خلاقانۀ خدمت‌رسانی به مشتریان، دستیابی به بازارهای جدید، گسترش جغرافیایی دامنۀ ارائۀ خدمات، و فعالیت‌های دیگری روی آورند تا بتوانند ...  بیشتر

نوآوری و فناوری
4. شناسایی عوامل مؤثر بر ظرفیت نوآوری بنگاه‌های دانش‌بنیان حوزۀ فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایران

محمد احسان زندی؛ محمدصادق خیاطیان یزدی؛ مهدی محمدی

دوره 13، شماره 1 ، زمستان 1399، صفحه 93-123

http://dx.doi.org/10.22035/isih.2021.3909.4026

چکیده
  هدف این مقاله، شناسایی عوامل مؤثر بر ظرفیت نوآوری بنگاه‌های دانش‌بنیان حوزۀ فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایران است. در این مقاله که از نوع توصیفی‌ـ‌تحلیلی است، از روش پژوهش کمی‌ـ‌کیفی استفاده شده و پژوهش در دو بخش انجام شده است. بخش نخست، به‌صورت کیفی و با استفاده از روش تحلیل پیشینۀ موضوع و مصاحبه با 9 نفر از سیاست‌گذاران، خبرگان، ...  بیشتر

نوآوری و فناوری
5. عوامل تأثیرگذار بر اشتغال در کسب‌وکارهای تبلیغاتی اینترنتی؛ دیجیتال‌مارکتینگ

حسینعلی قجری؛ علی نقوی

دوره 13، شماره 1 ، زمستان 1399، صفحه 125-149

http://dx.doi.org/10.22035/isih.2021.4166.4228

چکیده
  نیاز به تبلیغات در فضای اینترنت امروزه به یک ضرورت برای کسب‌وکارهای اینترنتی و غیراینترنتی تبدیل شده ‌است. کسب‌وکارهای دیجیتال‌مارکتینگ، کسب‌وکارهای نوپایی در ایران است که تحلیل جامعه‌شناختی این کسب‌وکارها یکی از نیازهای ضروری جهت رشد و توسعه آنها است. این مقاله سعی دارد عوامل مؤثر بر اشتغال افراد در کسب‌وکار‌های تبلیغاتی ...  بیشتر

نوآوری و فناوری
6. تحلیل اجتماعی زیست‌بوم استارت‌آپی ایران

اباذر اشتری مهرجردی

دوره 13، شماره 1 ، زمستان 1399، صفحه 151-179

http://dx.doi.org/10.22035/isih.2021.363

چکیده
  گزارش آنکتاد، سه موج ده‌سالهٔ توسعه سیاست‍های علم، فناوری و نوآوری در ایران را از ابتدای دههٔ 1370 شناسایی کرده است. اولین موج بر توسعهٔ آموزش عالی، موج دوم بر توسعهٔ پژوهش و فناوری و موج سوم بر اقتصاد دانش‌بنیان و مبتنی بر نوآوری، تمرکز داشته است. از این‌رو، از اوایل دهه 90 زمینه‌های ظهور و بروز استارت‌آپ‍ها هموارتر شد. بررسی مطالعات ...  بیشتر