آموزش عالی
تحول در اقالیم سبعۀ آموزش عالی و آیندۀ آن

مقصود فراستخواه

دوره 14، شماره 3 ، تیر 1401، صفحه 5-7

http://dx.doi.org/10.22035/isih.2022.407

چکیده
  در جای یک دانش آموز آموزش عالی مایلم در آغاز این دفتر خود را با مقدمه‌ای کوتاه در شش بند و سپس بیان مختصری از تحول اقالیم علم وآموزش عالی، مختصر به اشتراک بگذارم:مقدمهیکم. مطالعات آیندۀ آموزش عالی ایران، یک «برنامه پژوهشی» است ومثل هر  برنامه پژوهشی دیگر، زمانی بسط  و توسعه پیدا می‌کند که برای محققان ومخاطبان، افزون بر معناداریِ ...  بیشتر

آموزش عالی
دانشگاه و انتظارات از آن طی چند دهه آینده: تحول در مسئولیت‌ها و کارکردها

علی پایا؛ حسین ابراهیم آبادی

دوره 14، شماره 3 ، تیر 1401، صفحه 9-48

http://dx.doi.org/10.22035/isih.2022.4784.4697

چکیده
  دربارۀ آیندۀ دانشگاه‌ها بسیار نوشته‌اند و از این پس نیز می‌توان انتظار داشت که اصحاب نظر در این عرصۀ مهم آرای خود را به نیت تأثیرگذاری در اذهان عمومی و به‌خصوص مسئولان و تصمیم‌گیران به جامعه عرضه کنند. در این مقاله کوشش شده از جنبه‌هایی که احیاناً کمتر از سوی دیگر محققان بدان توجه شده است به مسئلۀ آیندۀ دانشگاه‌ها پرداخته شود. ...  بیشتر

آینده پژوهی
فراتحلیل موضوعی و بررسی انتقادی پژوهش‌های میان‌رشته‌ای در زمینۀ آینده‌پژوهی

محسن طاهری دمنه؛ علی ذاکری؛ ابوالفضل اسدنیا

دوره 14، شماره 3 ، تیر 1401، صفحه 86-49

http://dx.doi.org/10.22035/isih.2022.4817.4719

چکیده
  حرکت از فضای رشتگی به سمت گفتمان‌های میان‌رشته‌‌ای با تمرکز بر حل مسائل واقعی، به یک روند مهم در آموزش عالی تبدیل شده و نسل‌های آتی دانشگاه‌ها به سمت میان‌رشته‌‌ای شدن پیش خواهند رفت. در این میان مطالعات نظام‌مند آینده‌ها یا آینده‌پژوهی نیز مورد توجه دانشگاهیان در رشته‌های مختلف قرار گرفته است. در این مقاله به‌منظور بررسی ...  بیشتر

آینده پژوهی
آینده‌پژوهی توسعۀ دانش‌های میان‌رشته‌ای‌ در آموزش عالی: بررسی تجارب دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران

محمد حسینی مقدم؛ مهرداد حمیدی

دوره 14، شماره 3 ، تیر 1401، صفحه 87-122

http://dx.doi.org/10.22035/isih.2022.4642.4586

چکیده
  پیچیدگی روزافزون حاکم بر مسائل اکنون و آیندۀ جهان، درهم‌تنیدگی و به‌هم‌پیوستگی حوزه‌های موضوعی، تنوع نقش‌آفرینان و موقعیت‌های شکل‌دهنده به این مسائل از هنجارها و رویه‌های معمول جهان امروز است. این تحولات موجب توسعۀ دانش‌های میان‌رشته‌ای در نهادهای علمی و فناورانه و تبدیل آن‌ها به روندهای جهان‌شمول سیاست‌گذاری علم، فناوری ...  بیشتر

آینده پژوهی
تحلیل ساختاری مؤلفه‌ها و شناسایی پیشران‌های سازندۀ آیندۀ آیین‌نامۀ ارتقای مرتبۀ اعضای هیئت علمی مراکز آموزش عالی در ایران در افق 1414

احد رضایان؛ احسان مرزبان؛ علی‌حسین رضایان؛ مصطفی مرزبان

دوره 14، شماره 3 ، تیر 1401، صفحه 123-155

http://dx.doi.org/10.22035/isih.2022.4663.4603

چکیده
  هدف از این مقاله، شناسایی و تعیین عوامل کلیدی، روندهای نوظهور و نیروهای پیشران در مسیر تدوین آیین‌نامۀ ارتقای مرتبۀ اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و ارزیابی روابط ساختاری میان عوامل و مؤلفه‌های کلیدی در افق 1414 است. برای این منظور با تکیه بر روش‌شناسی آمیخته و بهره‌گیری از ابزارهای مرور ادبیات، مصاحبه، ماتریس تحلیل آثار متقاطع، نرم‌افزار ...  بیشتر

میان رشته‌ای
آینده‌پژوهی در آموزش عالی: طراحی راهرویِ استراتژیک ورزش دانشگاهی ایران با رویکرد میان‌رشته‌ای

جواد شهولی کوه شوری؛ احمدرضا عسکری؛ رسول نظری؛ امیررضا نقش

دوره 14، شماره 3 ، تیر 1401، صفحه 157-193

http://dx.doi.org/10.22035/isih.2022.4544.4506

چکیده
  علوم ورزشی و آینده‌پژوهی هردو به‌عنوان حوزه‌ای میان‌رشته‌ای در جهان مطرح شده‌اند. یکی از حوزه‌هایی که به‌موازات این دو رشد کرده است و اثر محسوس و بنیادینی بر آن‌ها گذاشته و نیز از آن‌ها تأثیر پذیرفته است، مطالعات بین‌رشته‌ای یا فرارشته‌ای است. تحقیقات میان‌رشته‌ای، به‌ویژه در زمینۀ ورزش، که در کنار ماهیت سلامت‌محوری‌اش ...  بیشتر

آینده پژوهی
آینده‌پژوهی مشاغل بخش کشاورزی در افق 1414

آرمان خالدی؛ رضا اسدی فرد؛ علی شجاعتی؛ جلیل غریبی

دوره 14، شماره 3 ، تیر 1401، صفحه 195-226

http://dx.doi.org/10.22035/isih.2022.4462.4443

چکیده
  ماهیت مشاغل در آینده به‌واسطۀ روندها و تغییر و تحولات سطح جامعه با امروز متفاوت هستند. بنابراین، نمی‌توان انتظار داشت که نیروی انسانی‌ای که برای مشاغل گذشته آموزش دیده‌اند، پتانسیل ایفای نقش در مشاغل جدید و نوظهور آینده را داشته باشند. دراین‌بین، مشاغل بخش کشاورزی به‌عنوان یکی از بخش‌های دارای توان اشتغال‌زایی بالا نیز تحت‌تأثیر ...  بیشتر

آینده پژوهی
فراتحلیل کیفی مطالعات آینده‌پژوهی آموزش ‌عالی در ایران: مورد مطالعه، میز آینده‌پژوهی آموزش‌ عالی

رضا منیعی؛ حامد کمالی

دوره 14، شماره 3 ، تیر 1401، صفحه 227-250

http://dx.doi.org/10.22035/isih.2022.4737.4661

چکیده
  موضوع اصلی آینده‌پژوهی آموزش‌ عالی، شناسایی نظام‌مند نیروها و پیشران‌های تغییر، فرصت‌ها و تهدیدهای ناشی از تغییرات، خلق چشم‌اندازها و آیندۀ مطلوب برای آموزش ‌عالی و تدوین راهبردها و اقدام‌های مؤثر برای دستیابی به آن است. ازاین‌رو، این مقاله به منظور فراتحلیل مطالعات میز آینده‌پژوهی آموزش‌ عالی به‌عنوان یک مصداق تجربی از ...  بیشتر