مسعود کبیری
چکیده
مدیریت پژوهشی به عنوان یک موضوع میانرشتهای که پیوند میان دو رشته اصلی «مدیریت» و «روششناسی پژوهشها»، بهخصوص پژوهشهای انسانی و اجتماعی است، مطرح شده است. کاربست پژوهش یکی از مفاهیم بسیار مهم در مدیریت پژوهشی است که به اعتقاد برخی بیتوجهی به آن، موجب بیثمر ماندن تلاشهای پژوهشی میشود و چگونگی برنامهریزی ...
بیشتر
مدیریت پژوهشی به عنوان یک موضوع میانرشتهای که پیوند میان دو رشته اصلی «مدیریت» و «روششناسی پژوهشها»، بهخصوص پژوهشهای انسانی و اجتماعی است، مطرح شده است. کاربست پژوهش یکی از مفاهیم بسیار مهم در مدیریت پژوهشی است که به اعتقاد برخی بیتوجهی به آن، موجب بیثمر ماندن تلاشهای پژوهشی میشود و چگونگی برنامهریزی برای آن در چارچوبی قرار میگیرد که به عنوان مدلهای کاربست شناخته میشود. در این مطالعه، معرفی مدلهای کاربست با هدف در اختیار داشتن تنوعی از چارچوبهای استفاده از پژوهش بهمنظور انتخاب مواردی از آنها برحسب وضعیت سازمانی انجام پذیرفته است. بدین منظور با انجام یک مطالعه مروری سعی شده است ویژگیها و نقاط قوت و ضعف هریک از مدلها برجسته شود. سه نوع استفاده ابزاری، مفهومی و فرآیندی برجسته شده و در هریک از این استفادهها مدلهای کاربست متناسبی معرفی شدهاند. مدلهای ارتباطات، فشار علم، نشأتگرفته از دانش، حل مسئله، کشش تقاضا، اشاعه، استتلر، فرآیند دانش به عمل و مدلهای تلویحی کاربست ابزاری پژوهش در استفاده ابزاری، مدل ارزشیابی پاسخگو، مدل کرونباخ، مدل روسی در استفاده مفهومی و مدل استفاده از پژوهش اوتاوا، مؤسسات کانادایی پژوهش بهداشتی، چارچوب بافت ادراک کاربر، مشارکتی و مدل ارزشیابی متمرکز بر کاربست، در استفاده فرآیندی مورد معرفی قرار گرفتند. این بررسی میتواند زمینهای برای انتخاب مدلهای کاربست جهت کاربران متفاوت ایجاد کند. شرح این مدلها به منظور اتخاذ یکی از روشها جهت استفاده در سازمانها و نهادهای مختلف پیشنهاد شده است. بر اساس گستره مدلهای کاربست پژوهش میتوان چنین برداشت کرد که این مدلها بر اساس شرایط خاص موضوعی و منطقهای بهوجود آمده است و بنابراین در هنگام استفاده از آنها نیز باید به خصوصیات خاص مدلها و انطباق با ویژگیهای سازمانی و محیطی توجه ویژهای داشت
محمدحسین رحمتی
چکیده
در مقالهی حاضر، پس از ارائهی تعریف از علم و دین و تشریح رابطهی آنها، «علم دینی» و رویکردهای مختلف نسبت به آن تشریح میشوند. در ادامه، ضمن تبیین حوزهی بحث علم دینی، جایگاه ارزشها در علوم مورد توجه قرار گرفته و روشهای ارزشمحور کردن علوم (تکنیک تهذیب علوم و بومیسازی) مورد اشاره واقع میشوند و میانرشتهای بودن مدیریت ...
بیشتر
در مقالهی حاضر، پس از ارائهی تعریف از علم و دین و تشریح رابطهی آنها، «علم دینی» و رویکردهای مختلف نسبت به آن تشریح میشوند. در ادامه، ضمن تبیین حوزهی بحث علم دینی، جایگاه ارزشها در علوم مورد توجه قرار گرفته و روشهای ارزشمحور کردن علوم (تکنیک تهذیب علوم و بومیسازی) مورد اشاره واقع میشوند و میانرشتهای بودن مدیریت اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است. بخش اصلی مقاله، به تشریح ابعاد و زوایایی میپردازد که آثار منتخب از میان کتابهای مدیریت اسلامی بر مبنای آنها تجزیه و تحلیل میشوند. در یک بررسی اجمالی مشخص شد حدود 70 جلد کتاب در این زمینه تألیف شده که در این مقاله 13 کتاب مورد بررسی قرار میگیرد. در بررسی فراتحلیلی مقاله، از چهار بُعد به این منابع پرداخته میشود که شامل بررسی محتوایی و موضوعی، بررسی روششناختی، بررسی منابع مورد استفاده و در نهایت بررسی مؤلفان و نویسندگان میشود