کیوان زاهدی
چکیده
این مقاله دو هدف را پی میگیرد: در مرحله نخست رخداد فراگشت میانرشتهای با تکیه بر فرایند تحول و نه تاریخ تحول بررسی میشود، و در مرحله بعد رویکرد آینده در امتداد این فراگشت در چارچوب رویکرد مدیریت علم آیندهنگر پیشنهاد میشود. بدین ترتیب نشان داده میشود که فراگشت میانرشتهای از مرز روششناسی مدل یک یا سرمشق معمول عبور کرده ...
بیشتر
این مقاله دو هدف را پی میگیرد: در مرحله نخست رخداد فراگشت میانرشتهای با تکیه بر فرایند تحول و نه تاریخ تحول بررسی میشود، و در مرحله بعد رویکرد آینده در امتداد این فراگشت در چارچوب رویکرد مدیریت علم آیندهنگر پیشنهاد میشود. بدین ترتیب نشان داده میشود که فراگشت میانرشتهای از مرز روششناسی مدل یک یا سرمشق معمول عبور کرده و در حال گذر از مرحله پسامعمول یا روششناسی مدل دو است. همچنین در ادامه پیشبینی میشود این فراگشت که تاکنون دارای تحول انگیختگی سازگاری بوده است منتهی به انگیختگی همگزینگی در چارچوب مهندسی تفاعلی خواهد گشت. بدین ترتیب این مقاله با بررسی تمایزهای میانرشتهای، به فلسفه وجودی این حوزه پرداخته و با گذر از روششناسی ناشی از فلسفه وجودی آن به بررسی چالشها، ویژگیهای آموزش و پژوهش میانرشتهای و در نهایت ارائه راهکاری جدید برای افزایش بهرهوری در تثبیت و توسعه این روند میپردازد.
احمد میرعابدینی
چکیده
انسان تنها موجودی است که تغییر را درمییابد، خود را مشمول آن میداند و برای حفظ وضع موجود و ثبات خود دگرگونی را میپذیرد. عمدهترین ابزار تغییر ارتباط است. انسان ارتباط و تغییر را میپذیرد تا به یاری آنها تمامیت خود را حفظ کند. ارتباطات و فناوریهای ارتباطات و اطلاعات، با شکلدهی به علوم، به تحول و توسعه در آفرینش حوزهها، میانرشتهها ...
بیشتر
انسان تنها موجودی است که تغییر را درمییابد، خود را مشمول آن میداند و برای حفظ وضع موجود و ثبات خود دگرگونی را میپذیرد. عمدهترین ابزار تغییر ارتباط است. انسان ارتباط و تغییر را میپذیرد تا به یاری آنها تمامیت خود را حفظ کند. ارتباطات و فناوریهای ارتباطات و اطلاعات، با شکلدهی به علوم، به تحول و توسعه در آفرینش حوزهها، میانرشتهها و رشتههای جدید، در نتیجه به تداوم حیات بشر در سازگاری با محیط زیست یاری میدهند. ارتباطات نیز همزمان و به موازی و به تناسب این دگرگونیها متحول میشود.
علی خورسندی طاسکوه
چکیده
با توجه به رشد سازمانی سه دهه اخیر فعالیتهای میانرشتهای در آموزش و نیز اشاعه رویکردهای میانرشتهای در نهادهای تولید علم و اندیشه، اکنون میتوان ادعا کرد میانرشتگی در اجتماعات و ساختارهای آکادمیک از جایگاه و اعتبار قابل اعتنایی برخوردار است. ادبیات موجود در زمینه فعالیتها و تجارب میانرشتهای نیز گونهها و اَشکال متنوع ...
بیشتر
با توجه به رشد سازمانی سه دهه اخیر فعالیتهای میانرشتهای در آموزش و نیز اشاعه رویکردهای میانرشتهای در نهادهای تولید علم و اندیشه، اکنون میتوان ادعا کرد میانرشتگی در اجتماعات و ساختارهای آکادمیک از جایگاه و اعتبار قابل اعتنایی برخوردار است. ادبیات موجود در زمینه فعالیتها و تجارب میانرشتهای نیز گونهها و اَشکال متنوع و متکثری از میانرشتگی را پیشنهاد میکند. پارهای از آنها متعارف و آشناترند، اما گونهها و دانشواژههایی از آن کمتر مأنوس و مورد استفاده و استقبال عموم هستند، اما کاربردی هستند و از خصلتها و ویژگیهای خاصی برخوردارند. با علم به اینکه، هر گونهای از میانرشتهای، نشانگر جهت نگاه و چگونگی شناخت و فهم موضوعاتی است که در فضاهای پیچیده و چندوجهیِ میانرشتگی معنا مییابند، در این مقاله تلاش میشود عمدهترین گونههای میانرشتگی و مصادیق مفهومی و کاربردی آنها توصیف و تبیین شوند.
عظیمه سادات خاکباز؛ نعمتالله موسیپور
چکیده
حوزههای میانرشتهای در سالهای اخیر مورد توجه سیاستگذاران و برنامهریزان درسی آموزش عالی در ایران قرار گرفته و دورههای مختلفی تحت عنوان رشتههای میانرشتهای طراحی شده است؛ که دانشجویان مشغول تحصیل در آنها هستند. ارزیابی از چگونگی اجرای برنامه درسی این دورهها میتواند نشانگر وضعیت، مشکلات، موانع، نقاط قوت و ضعف باشد ...
بیشتر
حوزههای میانرشتهای در سالهای اخیر مورد توجه سیاستگذاران و برنامهریزان درسی آموزش عالی در ایران قرار گرفته و دورههای مختلفی تحت عنوان رشتههای میانرشتهای طراحی شده است؛ که دانشجویان مشغول تحصیل در آنها هستند. ارزیابی از چگونگی اجرای برنامه درسی این دورهها میتواند نشانگر وضعیت، مشکلات، موانع، نقاط قوت و ضعف باشد و پشتوانهای برای تجربههای آتی برنامهریزی درسیِ میانرشتهای در آموزش عالی محسوب شود. یکی از دورههای میانرشتهای طراحیشده در سالهای اخیر، کارشناسی ارشد آموزش ریاضی است که تلفیقی از علوم پایه و علوم تربیتی محسوب میشود و در حال توسعه در آموزش عالی میباشد. بنابراین پژوهش حاضر، به بررسی برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد رشته آموزش ریاضی میپردازد. این پژوهش به روش کیفی انجام شده است. جامعه پژوهش را تمامی فارغالتحصیلان دوره کارشناسی ارشد آموزش ریاضی و نمونه پژوهش را دانشآموختگان دانشگاههای شهید بهشتی، شهید باهنر کرمان، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران و دانشگاه آزاد واحد کرمان تشکیل میدهند که تا مهر ماه 1387 فارغالتحصیل شده بودند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه (بازپاسخ و بستهپاسخ)، مشاهده، یادداشتبرداری و مصاحبه بود که به شیوه کدگذاری و از طریق مقولهبندی دادهها تحلیل شدهاند. یافتههای پژوهش، نمایی از چالشهای دوره کارشناسی ارشد آموزش ریاضی به دست میدهد که میتواند چشماندازی برای سیاستگذاران و برنامهریزان درسی آموزش عالی در راستای توسعه و بهبود میانرشتهایها، بهخصوص میانرشتهایهای حاصل از تلفیق علوم پایه و علوم تربیتی، محسوب شود.
سید رسول حسینی؛ عباس بازرگان
چکیده
هدفها و چگونگی تدوین آنها از مهمترین عوامل موفقیت هر سیستمی محسوب میشوند. در هر نظام آموزشی، هدفها جهت حرکت و چگونگی تخصیص منابع را تعیین میکنند. افزون بر این، هدفها نهتنها در افزایش انگیزه و بهبود عملکرد کارکنان تأثیرگذار هستند، بلکه معیار مهمی برای ارزیابی فعالیتها و عملکرد فردی و سازمانی محسوب میشوند. در مقاله ...
بیشتر
هدفها و چگونگی تدوین آنها از مهمترین عوامل موفقیت هر سیستمی محسوب میشوند. در هر نظام آموزشی، هدفها جهت حرکت و چگونگی تخصیص منابع را تعیین میکنند. افزون بر این، هدفها نهتنها در افزایش انگیزه و بهبود عملکرد کارکنان تأثیرگذار هستند، بلکه معیار مهمی برای ارزیابی فعالیتها و عملکرد فردی و سازمانی محسوب میشوند. در مقاله حاضر نقش هدف و فرآیند هدفگذاری با تأکید بر علوم میانرشتهای مورد بررسی قرار میگیرد. بدین منظور ابتدا به تعریف، اهمیت و بررسی فرآیند هدفگذاری و تئوری تعیین هدف پرداخته میشود. سپس انواع اهداف و کاربرد ابزار اندازهگیری هدفها در نظامهای دانشگاهی مورد بررسی قرار میگیرند. همچنین نقش اهداف در فرآیند ارزیابی نظامهای دانشگاهی و تجربههای موجود مورد بررسی و تحلیل واقع شده و در پایان راهکارهای مناسب جهت تدوین و آشکارسازی هدفها در فرآیند برنامهریزی و ارزیابی نظامهای دانشگاهی ارائه میشود
مسعود کبیری
چکیده
مدیریت پژوهشی به عنوان یک موضوع میانرشتهای که پیوند میان دو رشته اصلی «مدیریت» و «روششناسی پژوهشها»، بهخصوص پژوهشهای انسانی و اجتماعی است، مطرح شده است. کاربست پژوهش یکی از مفاهیم بسیار مهم در مدیریت پژوهشی است که به اعتقاد برخی بیتوجهی به آن، موجب بیثمر ماندن تلاشهای پژوهشی میشود و چگونگی برنامهریزی ...
بیشتر
مدیریت پژوهشی به عنوان یک موضوع میانرشتهای که پیوند میان دو رشته اصلی «مدیریت» و «روششناسی پژوهشها»، بهخصوص پژوهشهای انسانی و اجتماعی است، مطرح شده است. کاربست پژوهش یکی از مفاهیم بسیار مهم در مدیریت پژوهشی است که به اعتقاد برخی بیتوجهی به آن، موجب بیثمر ماندن تلاشهای پژوهشی میشود و چگونگی برنامهریزی برای آن در چارچوبی قرار میگیرد که به عنوان مدلهای کاربست شناخته میشود. در این مطالعه، معرفی مدلهای کاربست با هدف در اختیار داشتن تنوعی از چارچوبهای استفاده از پژوهش بهمنظور انتخاب مواردی از آنها برحسب وضعیت سازمانی انجام پذیرفته است. بدین منظور با انجام یک مطالعه مروری سعی شده است ویژگیها و نقاط قوت و ضعف هریک از مدلها برجسته شود. سه نوع استفاده ابزاری، مفهومی و فرآیندی برجسته شده و در هریک از این استفادهها مدلهای کاربست متناسبی معرفی شدهاند. مدلهای ارتباطات، فشار علم، نشأتگرفته از دانش، حل مسئله، کشش تقاضا، اشاعه، استتلر، فرآیند دانش به عمل و مدلهای تلویحی کاربست ابزاری پژوهش در استفاده ابزاری، مدل ارزشیابی پاسخگو، مدل کرونباخ، مدل روسی در استفاده مفهومی و مدل استفاده از پژوهش اوتاوا، مؤسسات کانادایی پژوهش بهداشتی، چارچوب بافت ادراک کاربر، مشارکتی و مدل ارزشیابی متمرکز بر کاربست، در استفاده فرآیندی مورد معرفی قرار گرفتند. این بررسی میتواند زمینهای برای انتخاب مدلهای کاربست جهت کاربران متفاوت ایجاد کند. شرح این مدلها به منظور اتخاذ یکی از روشها جهت استفاده در سازمانها و نهادهای مختلف پیشنهاد شده است. بر اساس گستره مدلهای کاربست پژوهش میتوان چنین برداشت کرد که این مدلها بر اساس شرایط خاص موضوعی و منطقهای بهوجود آمده است و بنابراین در هنگام استفاده از آنها نیز باید به خصوصیات خاص مدلها و انطباق با ویژگیهای سازمانی و محیطی توجه ویژهای داشت
محمد وحیدی
چکیده
مقالهی پیش رو روایتی است از تاریخ پژوهشها و فعالیتهای انجامشده پیرامون حوزهی مطالعاتی «علم، فناوری و جامعه». تأکید بنیادین مقاله این است که همپای دیگر تحولات فکری و فلسفی که طی چند دههی گذشته، گفتوگو و درک متقابل را در کانون مباحث اجتماعی گذاشتهاند، رابطهی میان علم و جامعه نیز در متن مطالعات میانرشتهای «علم، ...
بیشتر
مقالهی پیش رو روایتی است از تاریخ پژوهشها و فعالیتهای انجامشده پیرامون حوزهی مطالعاتی «علم، فناوری و جامعه». تأکید بنیادین مقاله این است که همپای دیگر تحولات فکری و فلسفی که طی چند دههی گذشته، گفتوگو و درک متقابل را در کانون مباحث اجتماعی گذاشتهاند، رابطهی میان علم و جامعه نیز در متن مطالعات میانرشتهای «علم، فناوری و جامعه» به سوی گفتوگو راه سپرده است. طی تاریخ چند دههای این دسته مطالعات که نخست با هدف افزایش سواد علمیِ مردمان عادی و به تبع آن افزایش پشتیبانی آنان از فعالیتهای علمی آغاز شده است، به مرور فهمیده میشود که انتزاع علم از دیگر فعالیتهای فرهنگی حتی برای دستیابی به آن هدف اولیه نابسنده است و شایسته است علم شیوهی ارتباطی بالا به پایین خود با شهروندان را به شیوهای دموکراتیکتر تغییر دهد. بر این اساس، سوگیری اکنونی پژوهشهای «علم، فناوری و جامعه» بر این است که علم و جامعه میتوانند و باید، همچون طرفهایی همسنگ به گفتوگو و یادگیری متقابل بپردازند. روش مقاله در به دست دادن این نتیجه، بررسی پژوهشها و تکنگاشتهایی است که فعالیتهای دستکم نیمسدهایِ «علم، فناوری و جامعه» را به شیوهای تاریخنگارانه ثبت و تحلیل کردهاند
محمدحسین رحمتی
چکیده
در مقالهی حاضر، پس از ارائهی تعریف از علم و دین و تشریح رابطهی آنها، «علم دینی» و رویکردهای مختلف نسبت به آن تشریح میشوند. در ادامه، ضمن تبیین حوزهی بحث علم دینی، جایگاه ارزشها در علوم مورد توجه قرار گرفته و روشهای ارزشمحور کردن علوم (تکنیک تهذیب علوم و بومیسازی) مورد اشاره واقع میشوند و میانرشتهای بودن مدیریت ...
بیشتر
در مقالهی حاضر، پس از ارائهی تعریف از علم و دین و تشریح رابطهی آنها، «علم دینی» و رویکردهای مختلف نسبت به آن تشریح میشوند. در ادامه، ضمن تبیین حوزهی بحث علم دینی، جایگاه ارزشها در علوم مورد توجه قرار گرفته و روشهای ارزشمحور کردن علوم (تکنیک تهذیب علوم و بومیسازی) مورد اشاره واقع میشوند و میانرشتهای بودن مدیریت اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است. بخش اصلی مقاله، به تشریح ابعاد و زوایایی میپردازد که آثار منتخب از میان کتابهای مدیریت اسلامی بر مبنای آنها تجزیه و تحلیل میشوند. در یک بررسی اجمالی مشخص شد حدود 70 جلد کتاب در این زمینه تألیف شده که در این مقاله 13 کتاب مورد بررسی قرار میگیرد. در بررسی فراتحلیلی مقاله، از چهار بُعد به این منابع پرداخته میشود که شامل بررسی محتوایی و موضوعی، بررسی روششناختی، بررسی منابع مورد استفاده و در نهایت بررسی مؤلفان و نویسندگان میشود