Authors

1 Ph.D Student of Accounting, Allameh Tabataba’i University

2 Professor of Accounting, Allameh Tabataba’i University

3 Associate Professor of Educational Science. Farhangian University

Abstract

By passing the instruction period and increase of graduate students and also research budget, knowledge of accounting in Iran entered to the field of research in a way that number of accounting projects has been implemented in the real world. Because of that different experience in implementing the accounting standards were achieved. So, it was expected the mentioned experiences help to solve the financial problems in country, in spite of lots of efforts which were done for researching; we still have many financial and accounting problems in our country. 
PHD projects could be considered as one of the important solutions to improve the University subjects including accounting. PHD projects are considered as team work job and it will be legitimate by supervisor teams in universities.It is obvious that applied projects should solve part of the problems in accounting field but unfortunately it is not working in the real world. 
The question which came in to our mind is how come that the out put of the applied and knowledge base projects could not make the darkness of the mentioned problems clear and also why politicians in difficult situations prefer to use their own previous experiences in important decision makings instead of using the consultant’s knowledge base suggestions.In this research I’m going to study, the reasons behind that prevent the applied PHD projects from success in real world which relates to the point of view that consider the political suggestions which are out put of knowledge base projects are not qualified enough for implementation. 
For this purpose, the indicators of an applied PHD project were considered and 110 vise people were categorized the mentioned indicators and then in a comprehensive study other applied PHD accounting projects were compared to each other.As result, in this study problems of the studied researches were identified and a proper and applied model  for creating applied research was developed.

Keywords

خاکی، غلامرضا (1389). روش تحقیق با رویکرد پایان نامه نویسی. چاپ پنجم. تهران؛ انتشارات بازتاب.
دلاور، علی (1383). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی (چاپ سوم). تهران؛ انتشارات رشد.
آذر، عادل و مومنی، منصور (1382) .آمار و کاربرد آن در مدیریت: تحلیل آماری (چاپ چهاردهم). تهران: انتشارات سمت.
بازرگان، عباس و دیگران (1383). روش‌های تحقیق در علوم رفتاری (چاپ نهم). انتشارات آگاه.
غلامی نتاج امیری، سعید (1383). تأثیرگذاری توصیه‌های سیاستی منتج از طرح‌های پژوهشی در حل معضل‌های کشور. دومین همایش آموزش و پژوهش علم اقتصاد. دانشکده‌ اقتصاد دانشگاه تهران و علامه طباطبایی.
وینست، اندرو (1376). نظریه دولت (ترجمه: دکتر حسین بشیریه). تهران: نشر نی.
شوالیه، ژاک (1378). دولت قانونمند (ترجمه: حمیدرضا ملک محمدی). تهران: نشر دادگستر.
فریدمن، میلتون (١٣٨٠). سرمایه داری و آزادی (مترجم: غلامرضا رشیدی). نشر نی.
چاندوک، نیرا (1377). جامعه مدنی و دولت (مترجم: فاطمی و بزرگی). تهران: نشر مرکز.
راسل، برتراند (1365). تاریخ فلسفه غرب (ترجمه نجف دریابندی). تهران: نشر پرواز.
حسن‌زاده، رمضان (1383). بررسی موانع و عوامل کاربست یافته‌های پژوهشی توسط دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی. پژوهش نامه آموزشی، شماره 62، ص39. 
کبیری، مسعود (1388). مدل‌های کاربست یافته‌های پژوهشی و نقش آنها در مدیریت پژوهشی؛ به‌مثابة یک حوزه میان‌رشته‌ای. فصلنامه مطالعه‌ میان رشته‌ای در علوم انسانی‌، 1(4): 147-168.
ارفعی مقدم، عبدالمجید (1381). جایگاه پژوهش در فرآیند توسعة اقتصادی کشور. رهیافت، شماره 27: صص150-162.
تصدیقی، محمدعلی و تصدیقی، فروغ (1385). پژوهش در نظام آموزش عالی‌، چالش‌ها و راهکارها. مجله مهندسی فرهنگی. شماره 35 و 36، صص37-47.
آقازاده، محرم و سنه، افسانه (1388). اشاعه و کاربست نتایج ارزشیابی برنامه درسی.نوآوری‌های آموزشی، شماره32 صص154-194.
پوررحیمیان، محمود و عباس‌پور، دلاور (1391). بازشناسی چالش‌های فراروی تجاری سازی پژوهش‌های مدیریت آموزشی با ارائه نظریه زمینه‌ای. فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 3(3)، 1-26.
کرمانی، امیر (1385). موانع کاربست یافته‌های پژوهشی طرح‌های تمام شده در استان آذربایجان شرقی- طرح پژوهشی وزارت آموزش و پرورش
عابدی، عریضی سامانی و شرفی (1384). عوامل موثر بر افزایش کاربست یافته‌های پژوهشی در آموزش و پرورش. نوآوری‌های آموزشی، شماره 12، صص109-133.
قاعدی، یحیی و اهری، اعتماد (1382). بررسی و ارائه راهکارهای ناب جهت کاربست یافته‌های 78پژوهشی بین مسؤلان و تصمیم‌گیران در آموزش و پرورش. شورای تحقیقات سازمان آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران. کتابخانه شورای تحقیقات سازمان آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران .
امیر شاپور، شاهین (1355). تحقیق و توسعه و روشهای آن. تهران: نشر دهخدا.
فراستخواه، مقصود (1386). مقایسه سه گذرگاه معرفتی درباره دانش بومی در ایران با تأکید بر تحولات مفهومی، ساختی و کارکردی علم. همایش علم بومی، علم جهانی: امکان یا امتناع، تهران: جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم.
منصوری، رضا (1373). توسعه علمی ایران. تهران: کمیسیون ملی یونسکو در ایران.
سروش، عبدالکریم (1385). درس‌هایی در فلسفه علم الاجتماع (چاپ پنجم). تهران: نشر نی.
پالمر، رابر روزول (1375). تاریخ جهان نو (ترجمه: ابوالقاسم طاهری). تهران: امیرکبیر، چاپ سوم، جلد 1و3.
جانعلی‌زاده چوب‌بستی، حیدر و سلیمانی بشلی، محمدرضا (1386). در جستجوی شناخت موانع و راه‌حل‌های توسعه علمی ایران. همایش علم بومی، علم جهانی: امکان یا امتناع، تهران: جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم.
توکل، محمد (1370). جامعه‌شناسی علم، تهران: انتشارات نص.
شمسی‌پور، مجتبی (1386). خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، کد خبر 8606-05229، 11/06/1386.
حسینی، محمود (1376). راهبردها و روش‌های ارتقاء و توسعه قابلیت‌ها و مهارت‌های هیات علمی در دانشگاه‌های ایران. نخستین سمینار آموزش عالی در ایران، جلد اول، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی. 
محسنی، منوچهر (1372). مبانی جامعه‌شناسی علم، تهران: انتشارات طهوری.
هداوند، سعید (1385). موانع موجود در توسعه علمی ایران، مهاجرت نخبگان. تهران: سازمان مدیریت صنعتی.
معین، مصطفی (1380). موانع توسعه علمی ایران، فصلنامه علم و آینده، شماره1، صص4-13.
قانعی‌راد، محمدامین (1379). جامعه‌شناسی رشد و افول علم در ایران. تهران: مدینه.
کاظمی‌پور، عبدالصمد (1370). طرح موانع توسعه در ایران، رهیافت، 1(2): صص 156-162.
غراب، ناصرالدین (1385). موانع فرهنگی رشد و توسعه علم و تحقیق در ایران. ویژه نامه پژوهش شهری. صص 7-21.
صادقی رشاد، علی‌اکبر (1385). یازده مانع پیش پای تولید علم در ایران. روزنامه ایران، 5/3/1385.
 
Organazation of Economic Coapration & Development (19996). Knowledge based Economy, Paris, G.D (96) (02).
Teresa  P. Gordon  & Jason C. Porter (2009). Reading &understanding academic research in accounting: A guide for  students, Global Perspective on accounting education.  Vol 6, 25-4516, Dodds, 2011 -PhDPrep.byu.edu. Retrieved from http://www.byuaccounting.net/mediawiki/index.php.
A step-by-step tutorial on how to thoroughly research accounting issues, Ten Steps to Accounting Research http://businesslibrary.uflib.ufl.edu.
Cipolla R. (1995). Guidelines on PhD research and supervision. University of Cambridge, Engineering Department, www.cam.ac.uk
Blaikie, Norman W.H. (2000). Designing social research: the logic of anticipation. Polity Press.
Bryman  , A. (1984). The debate about quantitative and qualitative research: a question of method or epistemology. British journal of Sociology, 35(1): 75-92.
Graham, J. R. (2003). Taxes and corporate finance: A review fuqua school of business. Duke University, Durham Handbook of Corporate Finance – Empirical Corporate Finance, Elsevier Science.
Mok, K. (2005). Fostering entrepreneurship: Changing role of government and higher education governance in Hong Kong. Research Policy, l(34), 537-54.
Nagy, J. & Robb A. (2007). Can universities be good corporate citizens?, Critical Perspectives on Accounting, in press.
O’LEARY, Z. (2004).The essential guide to doing research, SAGE Publications
Etzkowitz, H. (2003). Research groups as ‘quasi-firms’: the invention of the entrepreneurial university, Research Policy, Vol.32, 109–21.
Etzkowitz, H. & Leydesdorff, L. (2000). the dynamics of innovation: from National Systems and ‘‘Mode 2’’ to a Triple Helix of university - industry government relations, Research Policy, Vol.29, 109–23.
Etzkowitz, H., Webster, A., Gebhardt, C., Regina, B. & Terra, C. (2000). The future of the university and the university of the future: evolution of ivory tower to entrepreneurial paradigm, Research Policy, Vol.29, 313–30.
Stiglitz, J. (1999). knowledge in Modern Department of trade & industry, London:        www.dti.org.
CAPTCHA Image