فلسفه تعلیم و تربیت
1. تبیین ویژگی‏های فلسفی نظریه پیچیدگی و استلزامات آن در برنامه درسی

پروانه نجاریان

دوره 8، شماره 4 ، پاییز 1395، ، صفحه 105-137

http://dx.doi.org/10.22035/isih.2016.231

چکیده
  نظریه پیچیدگی، نظریه نوینی است که از علوم طبیعی منشأ گرفته، اما پس از چندی در قلمرو علوم اجتماعی نیز گسترش یافته و در دو دهه اخیر با شتاب فزاینده‌ای توسط متخصصان تعلیم و تربیت مورد استفاده قرار گرفته است. با توجه به اینکه نظریه پیچیدگی در ایران، در اغلب قلمروها و به‌ویژه در تعلیم و تربیت و برنامه درسی، موضوع ناشناخته‎ای است، ضرورت ...  بیشتر

2. رویکرد فرارشته‏ ای ادگار مورن و مبانی فلسفی اندیشه وی

علیرضا محمودنیا؛ پروانه نجاریان؛ سعید ضرغامی؛ محمد یمنی

دوره 4، شماره 2 ، بهار 1391، ، صفحه 65-86

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2012.14.004

چکیده
  ادگار مورن بر این باور است که نظام‏های آموزشی کنونی دچار بحران شده‎اند، بحرانی که ناشی از رویکرد ساده‎ شده و تفکیکی نسبت به دانش و تفکیک آن به رشته‎های مجزا و تاکید بیش از حد بر تخصصی و فوق‌تخصصی شدن است.وی برای به چالش کشیدن این بحران، رویکرد فرارشته‎ای را ارائه می‎دهد. هدف از این مقاله بیان مبانی فلسفی این دیدگاه مورن است. ...  بیشتر