علوم انسانی و توسعه
1. علوم انسانی، تحوّلات گفتمانی و برنامه‌ریزی توسعه در ایران 1392-1357

غلامرضا غفاری؛ محسن جعفری مقدم

دوره 11، شماره 3 ، تابستان 1398، ، صفحه 75-107

http://dx.doi.org/10.22035/isih.2020.2880.3222

چکیده
  توسعه‌نیافتگی، مسئله اصلی جوامع درحال‌توسعه ازجمله ایران است. این مسئله پس از انقلاب اسلامی همواره دغدغه اندیشمندان و سیاست‌گذاران بوده که در دوره‌های مختلف، موجد طرح گفتمان‌های چندگانه‌ای شده و نسبت‌های متفاوتی را با برنامه‌ریزی توسعه برقرار کرده است. به‌منظور بررسی موانع برنامه‌ریزی توسعه، دورهٔ زمانیِ بعد از انقلاب اسلامی ...  بیشتر

2. یگانگی معرفت و علوم انسانی؛ رویکردی بین‌رشته‌ای

رحمان پاریاد؛ یحیی معروفی

دوره 6، شماره 4 ، پاییز 1394، ، صفحه 1-18

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2014.24.001

چکیده
  ضرورت‌های نوین زندگی بشر تخصص‌گرایی در علوم را پدید آورد. با وجود این، رده‌بندی دانش از آغاز تا کنون نتوانسته است مرزروشنی بین حوزه‌های علمی پدید آورد و هنوز در این خصوص، اجماعی بین دانشمندان حاصل نشده است. تخصص‌گرایی افراطیتوأم با درک پیچیدگی موضوعات مورد مطالعه، باعث شد که ضرورت توجه به نگرش‌های تلفیقی در حوزه تولید دانش گسترش یابد.مقاله حاضر تلاش می‌کند در بخش نخست وضع موجود معرفت و ضرورت نیاز به وحدت بین علوم را توضیح دهد. در بخش دوم،نویسندگان به اختصار الگوهای جدید تبیین دانش را مورد بحث قرار می‌دهند. در بخش پایانی با ارائه یک انگاره، وحدت رشته‌هایمختلف در حوزه علوم انسانی مورد توجه قرار می‌گیرد.  بیشتر

میان رشته‌ای
3. نقش و جایگاه مطالعات میان رشته ای در رشد و توسعه علوم انسانی در کشور

علی‌اصغر قاسمی؛ راضیه امامی میبدی

دوره 7، شماره 4 ، پاییز 1394، ، صفحه 1-19

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2015.28.001

چکیده
  یکی از ابزارهایی که می‌تواند در رشد و توسعه تمامی علوم، به‌ویژه علوم انسانی نقش داشته باشد، توسعه مطالعات میان‌رشته‌ای است. در این مقاله تلاش شده است از طریق مصاحبه نیمه‌ساختمند با جمعی از صاحب‌نظران و اندیشمندان کشور و تحلیل محتوای آرای ایشان به این پرسش پاسخ داده شود که از نظر خبرگان، مهم‌ترین عوامل و موانع رشد علوم انسانی در ...  بیشتر

4. تفکر انتقادی به مثابه روشی عام برای پژوهش‌های میان‌رشته‌ای علوم انسانی

رضا اکبری نوری

دوره 6، شماره 3 ، تابستان 1393، ، صفحه 1-21

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2014.23.001

چکیده
  روش، عنصر اساسی و تعیین‌کننده در انجام موفقیت‌آمیز یک عمل، به ویژه پژوهش و مطالعه است. به این معنا که مطالعه یا پژوهش به خودی خود آن اندازه مهم نیست که چگونگی انجام آن. مقاله حاضر در صدد معرفی روشی عام با کاربردی بدون مرز برای انجام پژوهش‌ها و مطالعات میان‌رشته‌ای است، و با برشمردن، تحلیل، و چگونگی کاربست عناصر تفکر انتقادی می‌کوشد ...  بیشتر

5. بررسی ضرورت‌های مطالعات میان‌رشته‌ای در حوزه علوم انسانی

مرتضی ابراهیمی

دوره 6، شماره 2 ، بهار 1393، ، صفحه 19-32

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2014.22.002

چکیده
  تلاش مستمر متفکران علوم انسانی برای ایجاد تعادل میان معتقدات بشر درباره جهان و زندگی از یک سو و جهان‌بینی از سوی دیگر، نشان می‌دهد که فاصله‌ای جدی میان اعتقادات و جهان‌بینی آنها وجود دارد. هر اندیشه­ای­ هر اندازه متافیزیکی (مجرد)، هر تجربه‌ای در هر رتبه از شهود، هر منظر و اعتقادی هر قدر درون‌رشته­ای و فراتاریخی باشد، ناگزیر ...  بیشتر

6. شناسایی الگوی تلفیق برنامه‌ درسی علوم انسانی و فاصله آن با وضعیت مورد انتظار دانشجویان، بر اساس دیدگاه فوگارتی

حسین جعفری ثانی؛ مرتضی کرمی؛ حمیده پاک مهر

دوره 5، شماره 4 ، پاییز 1392، ، صفحه 119-134

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2014.20.006

چکیده
  مطالعه‌ی حاضر با هدف شناسایی الگوی تلفیق برنامه درسی (درون‌رشته­ای، بین‌رشته ­ای و تلفیق در یادگیرندگان) علوم انسانی و بررسی میزان فاصله آن با وضعیت مورد انتظار صورت پذیرفت. روش پژوهش از نوع توصیفی / مقایسه‌ای بود و جامعه‌ی آماری شامل تمامی دانشجویان رشته­های علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد در سال تحصیلی 93-92 بود. تعداد 216  نفر ...  بیشتر

7. ماهیت رویکرد میان‌رشته‌ای در حوزه علوم انسانی با تأکید بر اندیشه‌‌های هابرماس

محمد رضا حاتمی؛ حامد روشن چشم

دوره 5، شماره 1 ، زمستان 1391، ، صفحه 99-116

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2014.17.005

چکیده
  مطالعات میان‌رشته‌ای نوعی از علوم است که پس از نمایان شدن ناتوانی و کاستی‌های تخصصی شدن علم ضرورت یافته است. از این جهت می‌توان گفت وجود تخصص‌‌گرایی، از جمله دلایل تمایل به میان‌رشته‌ای در عصر حاضر است؛ عصری که انسان‌ها با مسائل پیچیده و چند بعدی روبرو هستند و برای حل آنها نیاز به برخورداری از مفاهیم و روش‌های چند رویکردی و میان‌رشته‌ای ...  بیشتر

8. موانع و راهکارهای کاربست یافته‌های تحقیقاتی علوم انسانی

محمد احمدی؛ صمد رسول‌زاده اقدم؛ یوسف محمدی‌فر

دوره 4، شماره 2 ، بهار 1391، ، صفحه 17-34

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2012.14.002

چکیده
  در اغلب راهبردها و برنامه‌های کلان توسعه، تاکید ویژه‌ای بر تولید علم و تبدیل آن به کالاها و خدمات مورد مصرف جامعه شده است، هر چند که در برخی حوزه‌های دانش، مانند علوم پایه، شاهد رشد کمی و کیفی خوبی بوده‌ایم؛ اما رابطه میان علم و عمل در علوم انسانی یکی از عمده‌ترین موضوعاتی است که در چند دهه اخیر مباحث و مناقشه‌های ...  بیشتر

9. بررسی چالش‌های توسعة علوم انسانی و میان‌رشته‌هایِ آن در ایران:(مطالعة موردی رشته علوم تربیتی3 با میان‌رشته‌هایِ آموزش وپرورش پیش دبستانی، دبستانی و تطبیقی)

سید رضا بلاغت

دوره 3، شماره 4 ، پاییز 1390، ، صفحه 117-129

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2011.12.006

چکیده
  سوال اصلی پژوهشِ زمینه­یابیِ حاضر عبارت است از این که: «چالش­هایِ توسعه­ رشته علوم تربیتی 3 و میان­رشته­هایِ آن به عنوان یکی از علوم انسانی در کشور ما کدامند»؟ این چالش­ها در سه زمینه­ی اقتصادی، فرهنگی – اجتماعی، و آموزشی مورد مطالعه قرار گرفته­اند. جامعة آماری این پژوهش عبارت است از کلیة دانشجویانی که در ...  بیشتر

10. تقابل روش‌های کل‌گرایی و فردگرایی در تحلیل مقایسه‌ای مطالعات بین رشته ای در مقابل نئوکلاسیک سنتی

احمد شعبانی

دوره 2، شماره 3 ، تابستان 1389، ، صفحه 161-190

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2010.07.007

چکیده
  این مطالعه نشان می دهد دیدگاه های اساسی و برداشت های تحقیقی در مطالعات اجتماعی به نحو برجسته‌ای قابل تمییز از یک دیگر بوده و عبارتند از: روش های تحلیل فردگرایی سنتی و نئوکلاسیک از یک طرف و روش های تحلیل کل‌گرایی مشتمل برشیوه های کلیت نگر ،تجمع گرا یی و سیستم‌گرایی به عنوان روش های تحلیل بین رشته ای از طرف دیگر.این بررسی ضمن تبیین هر ...  بیشتر

11. نوآوری در مطالعات میان‌رشته‌ای در حوزه علوم انسانی در ایران؛ مطالعه موردی دانشگاه امام صادق‌(ع)

محمد حسن‌خانی

دوره 2، شماره 2 ، بهار 1389، ، صفحه 43-66

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2010.06.003

چکیده
  دانشگاه امام صادق‌(ع) به عنوان یک دانشگاه غیردولتی در سال 1361 و با هدف تلفیق میان شاخه‌های مشخصی از علوم انسانی با معارف و علوم اسلامی تأسیس شد. در این مقاله تجربة نوین دانشگاه امام صادق‌(ع) در طراحی و تأسیس نسل جدیدی از رویکرد آکادمیک در مطالعات میان‌رشته‌ای در نظام آموزش عالی در ایران مورد بررسی قرار می‌گیرد. مقاله ضمن ارزیابی عملکرد ...  بیشتر