شهامت, نادر, آراسته, حمیدرضا, شهامت, فاطمه, روزگار, مریم. (1392). بازسازی ساختار میانرشتهایها در آموزش عالی (با تأکید بر شاخص ها). مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی, 6(1), 55-77. doi: 10.7508/isih.2014.21.003
نادر شهامت; حمیدرضا آراسته; فاطمه شهامت; مریم روزگار. "بازسازی ساختار میانرشتهایها در آموزش عالی (با تأکید بر شاخص ها)". مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی, 6, 1, 1392, 55-77. doi: 10.7508/isih.2014.21.003
شهامت, نادر, آراسته, حمیدرضا, شهامت, فاطمه, روزگار, مریم. (1392). 'بازسازی ساختار میانرشتهایها در آموزش عالی (با تأکید بر شاخص ها)', مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی, 6(1), pp. 55-77. doi: 10.7508/isih.2014.21.003
شهامت, نادر, آراسته, حمیدرضا, شهامت, فاطمه, روزگار, مریم. بازسازی ساختار میانرشتهایها در آموزش عالی (با تأکید بر شاخص ها). مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی, 1392; 6(1): 55-77. doi: 10.7508/isih.2014.21.003
بازسازی ساختار میانرشتهایها در آموزش عالی (با تأکید بر شاخص ها)
1استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
2دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی
3استادیار دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
4کارشناس ارشد و مشاور اداره آموزش و پرورش شهرستان مرودشت
چکیده
میانرشتهایهای دانشگاهی استانداردهای تعالی خاص خود را میطلبند. هدف پژوهش حاضر طراحی مدل مفهومی و تدوین شاخصهای ساختاری آن در دانشگاه بوده و در آن از روش توصیفی – تحلیلی استفاده شده است . به این منظور ابتدا ابعاد مفهومی ساختار میانرشتهای شناسایی شده و بر مبانی آن عوامل، ملاکها و شاخصهای مناسبی طراحی و تدوین شده است. جامعه آماری تحقیق شامل اسناد و مدارک موجود در پایگاههای اطلاعاتی قابل دسترس محقق در خصوص موضوع پژوهش بوده و نمونه آماری با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند مشخص شده است. نتایج تحقیق بیانگر آن است که برای ایجاد ساختار میانرشتهای دانشگاهی باید به پنج بعد مفهومی شامل: فلسفهی میانرشتهای، شرایط و موقعیتها، گزینش، توازن و مشارکت جمعی و همچنین پنج عامل اصلی راهبردهای ایجاد ساختار میانرشتهای شامل: خط مشیها، مدیریت و ساختار سازمانی، حمایت زیر ساختی، رهبری، حمایت و سرپرستی، تأمین بودجه، رسمیت توجه کرد. بر این اساس در این تحقیق برای ایجاد ساختار میانرشتهای عاملها، ملاکها و شاخصهای ویژهای شناسایی و طراحی شده است.
1Faculty of Educational Sciences and Psychology, Islamic Azad University, Marvdasht Branch, Iran.
2Kharazmi University, Tehran. Iran.
3Islamic Azad University, Marvdasht Branch, Iran.
4M.A and Consular at Office of Education, Marvdasht, Fars, Iran.
چکیده [English]
Academic interdisciplinaries demand their own specific standards of excellence. This study attempts to design a conceptual model and to edit its structural indices in university and descriptive-analytic method is used in it. For this reason, at first conceptual dimensions of the structure have been identified and appropriate indices and criteria have been designed and edited on the basis of those factors. The population survey includes documents and reports exist in information databases that are accessible to the researcher with regard to the research topic, and sampling has been characterized by the use of purposeful sampling. Results of the study reveals that in order to develop an academic interdisciplinary structureone has to pay attention to the five conceptual dimensions Including interdisciplinary philosophy, conditions and situations, selection, balance and mass participation, as well as five main factors in strategies for making interdisciplinary structure which includes: policies, management andorganizational structure, infrastructuresupport, leadership, support and supervision, funding,the officialism.So inthis researchto createan interdisciplinarystructure,factors, specificcriteriaand indicators were identified anddesigned.