• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اعضای مشورتی هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 9 (1395-1396)
دوره دوره 8 (1395-1394)
دوره دوره 7 (1394-1393)
دوره دوره 6 (1393-1392)
شماره شماره 4
شماره شماره 3
شماره شماره 2
شماره شماره 1
دوره دوره 5 (1392-1391)
دوره دوره 4 (1391-1390)
دوره دوره 3 (1390-1389)
دوره دوره 2 (1389-1388)
دوره دوره 1 (1388-1387)
شهامت, نادر, آراسته, حمیدرضا, شهامت, فاطمه, روزگار, مریم. (1392). بازسازی ساختار میان‌رشته‌ای‌ها در آموزش عالی (با تأکید بر شاخص ها). مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی, 6(1), 55-77. doi: 10.7508/isih.2014.21.003
نادر شهامت; حمیدرضا آراسته; فاطمه شهامت; مریم روزگار. "بازسازی ساختار میان‌رشته‌ای‌ها در آموزش عالی (با تأکید بر شاخص ها)". مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی, 6, 1, 1392, 55-77. doi: 10.7508/isih.2014.21.003
شهامت, نادر, آراسته, حمیدرضا, شهامت, فاطمه, روزگار, مریم. (1392). 'بازسازی ساختار میان‌رشته‌ای‌ها در آموزش عالی (با تأکید بر شاخص ها)', مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی, 6(1), pp. 55-77. doi: 10.7508/isih.2014.21.003
شهامت, نادر, آراسته, حمیدرضا, شهامت, فاطمه, روزگار, مریم. بازسازی ساختار میان‌رشته‌ای‌ها در آموزش عالی (با تأکید بر شاخص ها). مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی, 1392; 6(1): 55-77. doi: 10.7508/isih.2014.21.003

بازسازی ساختار میان‌رشته‌ای‌ها در آموزش عالی (با تأکید بر شاخص ها)

مقاله 3، دوره 6، شماره 1، زمستان 1392، صفحه 55-77  XML اصل مقاله (446 K)
نوع مقاله: مقاله علمی ـ پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.7508/isih.2014.21.003
نویسندگان
نادر شهامت 1؛ حمیدرضا آراسته2؛ فاطمه شهامت3؛ مریم روزگار4
1استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
2دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی
3استادیار دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
4کارشناس ارشد و مشاور اداره آموزش و پرورش شهرستان مرودشت
چکیده
میان‌رشته‌ای‌های دانشگاهی استانداردهای تعالی خاص خود را می‌طلبند. هدف پژوهش حاضر طراحی مدل مفهومی و تدوین شاخص‌های ساختاری آن در دانشگاه  بوده و در آن از روش توصیفی – تحلیلی استفاده شده است . به این منظور ابتدا ابعاد مفهومی ساختار میان‌رشته‌ای شناسایی شده و بر مبانی آن عوامل، ملاک‌ها و شاخص‌های مناسبی طراحی و تدوین شده است. جامعه آماری تحقیق شامل اسناد و مدارک موجود در پایگاه‌های اطلاعاتی قابل دسترس محقق در خصوص موضوع پژوهش بوده و نمونه آماری با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند مشخص شده است. نتایج تحقیق بیانگر آن است که برای ایجاد ساختار میان‌رشته‌ای دانشگاهی باید به پنج بعد مفهومی شامل:  فلسفه‌ی میان‌رشته‌ای، شرایط و موقعیت‌ها، گزینش، توازن و مشارکت جمعی و همچنین پنج عامل اصلی راهبردهای ایجاد ساختار میان‌رشته‌ای شامل:  خط مشی‌ها، مدیریت و ساختار سازمانی، حمایت زیر ساختی، رهبری، حمایت و سرپرستی، تأمین بودجه، رسمیت توجه کرد. بر این اساس در این تحقیق برای ایجاد ساختار میان‌رشته‌ای عامل‌ها، ملاک‌ها و شاخص‌های ویژه‌ای شناسایی و طراحی شده است.
کلیدواژه ها
میان‌رشته‌ای؛ دانشگاه؛ ساختار؛ شاخص
عنوان مقاله [English]
Restructuring Interdisciplinaries in Higher Education (With emphasis on indicators)
نویسندگان [English]
Nader Shahamat1؛ Hamid Reza Arasteh2؛ Fatemeh Shahamat3؛ Maryam Roozagar4
1Faculty of Educational Sciences and Psychology, Islamic Azad University, Marvdasht Branch, Iran.
2Kharazmi University, Tehran. Iran.
3Islamic Azad University, Marvdasht Branch, Iran.
4M.A and Consular at Office of Education, Marvdasht, Fars, Iran.
چکیده [English]
Academic interdisciplinaries demand their own specific standards of excellence. This study attempts to design a conceptual model and to edit its structural indices in university and descriptive-analytic method is used in it. For this reason, at first conceptual dimensions of the structure have been identified and appropriate indices and criteria have been designed and edited on the basis of those factors. The population survey includes documents and reports exist in information databases that are accessible to the researcher with regard to the research topic, and sampling has been characterized by the use of purposeful sampling. Results of the study reveals that in order to develop an academic interdisciplinary structure  one has to pay attention to the five conceptual dimensions Including interdisciplinary philosophy, conditions and situations, selection, balance and mass participation, as well as five main factors in strategies for making interdisciplinary structure which includes: policies, management and organizational structure, infrastructure support, leadership, support and supervision, funding, the officialism. So in this research to create an interdisciplinary structure, factors, specific criteria and indicators were identified and designed.
کلیدواژه ها [English]
interdisciplinary, university, structure, indicator
مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 8,020
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,152
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

 

Interdisciplinary Studies in the Humanities is licensed under a

Creative Commons Attribution 4.0 International CC-BY 4.0

 

web traffic analysis
Journal Management System. Designed by sinaweb.