رشته‌های دانشگاهی: کارکردها، کارکردها و تحولات

نعمت‌الله فاضلی

دوره 6، شماره 1 ، اسفند 1392، صفحه 1-30

https://doi.org/10.7508/isih.2014.21.001

چکیده
  این نوشتار از دو بخش اصلی تشکیل شده است؛ بخش نخست، بررسی نظری رشته‌های دانشگاهی در جهان است. این بخش، به چیستی رشته‌های دانشگاهی، چگونگی پیدایی و تکوین آن‌ها، کارکردهای آغازین و سرانجام، و بحران‌های ناشی از تحول در کارکردهای رشته‌های دانشگاهی اختصاص دارد. بخش دوم، به بررسی وضعیت رشته‌های دانشگاهی در ایران می‌پردازد. به این منظور، ...  بیشتر

چهار روایت در فهم معنای مطالعات میان‌رشته ‏ای

شجاع احمدوند؛ سمیه حمیدی

دوره 6، شماره 1 ، اسفند 1392، صفحه 31-54

https://doi.org/10.7508/isih.2014.21.002

چکیده
  آیا مطالعات میان‌رشته ‏ای در دوران معاصر از برداشت یکسانی برخوردار بوده و معنای واحدی برای آنها متصور است؟ امروزه در باب ضرورت مطالعات میان‌رشته ‏ای تقریباً اجماع قابل قبولی در میان متفکران و صاحب‏نظران وجود دارد. برخلاف چند دهه قبل دیگر نمی ‏توان از استقلال حوزه ‏های علوم انسانی سخن گفت. این حوزه ‏ها به ‏شدت به‏ هم ...  بیشتر

بازسازی ساختار میان‌رشته‌ای‌ها در آموزش عالی (با تأکید بر شاخص ها)

نادر شهامت؛ حمیدرضا آراسته؛ فاطمه شهامت؛ مریم روزگار

دوره 6، شماره 1 ، اسفند 1392، صفحه 55-77

https://doi.org/10.7508/isih.2014.21.003

چکیده
  میان‌رشته‌ای‌های دانشگاهی استانداردهای تعالی خاص خود را می‌طلبند. هدف پژوهش حاضر طراحی مدل مفهومی و تدوین شاخص‌های ساختاری آن در دانشگاه  بوده و در آن از روش توصیفی – تحلیلی استفاده شده است . به این منظور ابتدا ابعاد مفهومی ساختار میان‌رشته‌ای شناسایی شده و بر مبانی آن عوامل، ملاک‌ها و شاخص‌های مناسبی طراحی و ...  بیشتر

شعر به مثابه حوزه ای معرفتی با کارکردهای میان رشته ای

حمید نساج

دوره 6، شماره 1 ، اسفند 1392، صفحه 79-99

https://doi.org/10.7508/isih.2014.21.004

چکیده
  گرچه میان ­رشتگی به مثابه یک مفهوم علمی، تاریخ طولانی چندانی ندارد، اما به مثابه یک رویه پژوهشی، از دیرینه ­ای به قدمت پژوهش برخوردار است. پرسش این نوشتار آن است که آیا میان رشتگی، خاص حوزه تمدنی غرب است و یا در تاریخ مشرق زمین و به­ ویژه ایران زمین نیز سابقه دارد؟ این نوشتار کوشید نشان دهد که علاوه بر میان‌رشته ­ای بودن برخی ...  بیشتر

شهر؛ پدیده‌ای میان رشته‌ای

سید ابوالحسن ریاضی

دوره 6، شماره 1 ، اسفند 1392، صفحه 101-115

https://doi.org/10.7508/isih.2014.21.005

چکیده
  ظهور رویکردهای میان‌رشته‌ای در آموزش و پژوهش، افق جدیدی را در بن‌بست مدرنیته، فراروی قلمرو دانش و حوزه‌ی حل مسائل و مشکلات قرار داد. با این حال، تبیین اینکه میان‌رشتگی شامل چه قلمروهایی می‌شود، خود یکی از معضلات و مشکلاتی بوده است که هنوز نیز بر سر آن توافق و اجماعی وجود ندارد. در میان پدیده‌هایی که میان‌رشته‌ای بودن آنها، آشکار ...  بیشتر

ماهیت میان‌رشته‌ای دانش سیاست

حسین سلیمی

دوره 6، شماره 1 ، اسفند 1392، صفحه 117-134

https://doi.org/10.7508/isih.2014.21.006

چکیده
  در این مقاله تلاش خواهد شد که با بررسی اندیشه‌ها و نظریه‌های تأثیرگذار در حوزه‌ی دانش سیاست نشان داده شود که این دانش از همان سرآغاز پیدایش آن ماهیتی میان‌رشته‌ای داشته است و اندیشیدن و بررسی سیاست بدون توجه اصولی به دیگر حوزه‌های دانش بشری امکان‌پذیر نبوده است. اصولاً سیاست محصول تقاطع و تأثیر متقابل پدیده‌های اجتماعی بوده ...  بیشتر

مختصات روش‌شناختی فرارشته آینده‌پژوهی به مثابه یک فراپاردایم یک‌پارچه

مهدی فاتح‌راد؛ محمدرضا جلیلوند؛ محمدمهدی مولایی؛ سعید سمیعی؛ لیلا نصرالهی وسطی

دوره 6، شماره 1 ، اسفند 1392، صفحه 135-161

https://doi.org/10.7508/isih.2014.21.007

چکیده
  آینده‌پژوهی، دانشی فرارشته‌ای برای درک بهتر تغییر و آینده به شمار می‌رود. مطالعه‌ی حاضر در عرصه‌ی روش­‌شناسی فرا­رشته­‌ای، با مروری بر پارادایم‌‏شناسی‏‌های مطالعات آینده با ارجاع به گونه‌‏شناسی جوزف ووروس، پنج پارادایم پژوهشی در آینده‌‏پژوهی شامل اثبات‌‏گرایی، پسااثبات‌‏گرایی، سنجش‏‌گرایی، برساخت‌‌گرایی ...  بیشتر