1. شعر به مثابه حوزه ای معرفتی با کارکردهای میان رشته ای

حمید نساج

دوره 6، شماره 1 ، زمستان 1392، ، صفحه 79-99

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2014.21.004

چکیده
  گرچه میان ­رشتگی به مثابه یک مفهوم علمی، تاریخ طولانی چندانی ندارد، اما به مثابه یک رویه پژوهشی، از دیرینه ­ای به قدمت پژوهش برخوردار است. پرسش این نوشتار آن است که آیا میان رشتگی، خاص حوزه تمدنی غرب است و یا در تاریخ مشرق زمین و به­ ویژه ایران زمین نیز سابقه دارد؟ این نوشتار کوشید نشان دهد که علاوه بر میان‌رشته ­ای بودن برخی ...  بیشتر

2. اسلام گرایی؛ پدیده ای چندبعدی، مفهومی میان‌رشته‌ای

سید عبدالامیر نبوی

دوره 5، شماره 2 ، بهار 1392، ، صفحه 1-17

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2014.18.001

چکیده
  اسلام­ گرایی یکی از اثرگذارترین پدیده ­های معاصر به ­شمار می ­آید که برخی از مهمترین رویدادهای سیاسی و اجتماعی منطقه خاورمیانه را رقم زده و نقطه کانونی تحقیقات متعددی بوده است. استدلال مقاله حاضر آن است که درک عمیق ­تر این پدیده پیچیده و پویا مستلزم تلقی اسلام ­گرایی به عنوان مفهومی میان­رشته­ای است؛ یعنی مفهومی مهاجر ...  بیشتر

3. ضرورت گفتگوی میان علم اقتصاد و روان‎‏شناسی

محمد جواد رضائی؛ مهدی موحدی بکنظر

دوره 2، شماره 3 ، تابستان 1389، ، صفحه 59-88

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2010.07.003

چکیده
  علم اقتصاد به عنوان یکی از علوم انسانی که نحوة انتخاب و مبادله توسط افراد و پیامدهای کلان این تصمیم‏ها را مورد مطالعه قرار می‏دهد، همواره از سوی روانشناسان متهم به نادیده گرفتن شواهد و واقعیت‏ها‏ بوده است. علم اقتصاد با پایه‏ریزی مبانیِ خردِ رفتاری و شکل‏دهیِ منظومه‏ای از نظریات براساس این فروض، مدعی سازگاریِ این رشتة ...  بیشتر