دوره 14 (1400-1401)
دوره 13 (1399-1400)
دوره 12 (1398-1399)
دوره 11 (1397-1398)
دوره 10 (1396-1397)
دوره 9 (1395-1396)
دوره 8 (1394-1395)
دوره 7 (1393-1394)
دوره 6 (1392-1393)
دوره 5 (1391-1392)
دوره 4 (1390-1391)
دوره 3 (1389-1390)
دوره 2 (1388-1389)
دوره 1 (1387-1388)
تعداد مقالات: 8
نقد و تحلیل کتاب ساختاربندی اثر «جان پارکر»
دوره 1، شماره 2 ، فروردین 1388
چکیده
نظریه ساختاربندی به جهت ماهیت تلفیقی و نیز پیوستاری آن مستلزم درنظر گرفتن دوگانگیهای دیرپایی است که جامعهشناسی از دیرباز درگیر آن بوده. دوگانگیهایی چون عین (object)، ذهن (subject)، ساختار (structure)، عاملیت (agency) از جمله مهمترین تقابلهای این دانش نظری میباشند. اما هدف نظریه ساختاربندی (خاصه در آراء مقدماتی چون گیدنز و بوردیو) فهم پیوستاری ... بیشتربرنامه ریزی توسعه دانشگاهی؛ حوزهای میان رشتهای
دوره 1، شماره 2 ، فروردین 1388، صفحه 1-24
چکیده
امروزه برنامهریزی دانشگاهی با توجه به پیچیدگی موقعیتهای دانشگاهی با بحران مواجه است؛ بطوریکه رویکرد خطی در برنامهریزی دانشگاهی نمیتواند به درک و اصلاح سیستمهای دانشگاهی کمک کند. رویکرد اقتباس از کشورهای صنعتی پیشرفته، بر اساس شاخصهای از قبل تعریف شده و برخاسته از موقعیتهای خاص آنها، سبب به حاشیه رانده شدن وضعیت خاص و ... بیشترمیانرشتهایها در آموزش عالی
دوره 1، شماره 2 ، فروردین 1388، صفحه 25-40
چکیده
مسائل و مشکلات اجتماعی، گسترش دانشها و پیشرفت فناوریهای جدید نیاز برای راهاندازی رشتههای میانرشتهای را مضاعف کرده است. در چهل سال گذشته، این گونه رشتهها دستاوردهای چشمگیری را برای جوامع به ارمغان آورده است و پژوهشگران نیز روشهایی را برای ترکیب علاقهمندیهای علمی، بینشها، و مهارتهای گسترده طراحی کردهاند. ... بیشترمیان رشتگی در علوم سیاسی در دانشگاههای کانادا: مفهوم و اجرا
دوره 1، شماره 2 ، فروردین 1388، صفحه 41-46
چکیده
بسیاری از اندیشمندان علوم سیاسی در حال حاضر، بر این باورند که مطالعه سیاست صرفاً، با استفاده از یک رشته ممکن نیست و مطالعات درونرشتهای (استفاده از مجموعهای از حوزههای تخصصی علوم سیاسی، مانند سیاست مقایسهای، نظریه سیاسی، روابط بینالملل و ...) و میانرشتهای (نه تنها علوم سیاسی، بلکه مساعدت از رشتههایی دیگر مانند اقتصاد، ... بیشترعلوم بین رشتهای در آموزش عالی
دوره 1، شماره 2 ، فروردین 1388، صفحه 65-83
چکیده
باتوجه به پیشرفت سریع علم و فناوری در سالهای اخیر، شاخههای مختلف علم بیش از پیش از یکدیگر جدا شدهاند. در نتیجه، ارتباط کمتری بین آنها وجود دارد. از طرف دیگر، حل مسائل پیچیده در قلمرو علم و فناوری نیاز به دیدگاههای جامع تری دارد. در سالهای اخیر توجه زیادی به مطالعات بین-رشتهای شده است، و با توجه به نیازهای مربوطه توسعه آموزش بی ... بیشترمیان رشتگی و مسائل آن در آموزش عالی
دوره 1، شماره 2 ، فروردین 1388، صفحه 85-101
چکیده
فعالیتهای میانرشتهای، مطلوبیت عام یافته است و در حوزههای نهادی «دانش» و اجتماعات سازمانی «آموزش»، گسترش یافته است و به مثابه مشخصه نوین شیوه تولید دانش و سیاستگذاری عرضه آموزش، از ارزش و اعتبار سیاستگذاری برخوردار شده است. به اعتباری، به رغم واکنشها و مقاومتهای پراکنده، «فعالیتهای میانرشتهای» ... بیشترپرورش تفکر میانرشتهای، پیشنیاز میانرشتگی در آموزش عالی با تأکید بر یادگیری مسئلهمحور
دوره 1، شماره 2 ، فروردین 1388، صفحه 103-125
چکیده
تحولات مختلف، از جمله رشد فناوری و افزایش معضلات پیچیده بشری، همکاریهای میانرشتهای را در عصر حاضر اجتناب ناپذیر کرده است. از سوی دیگر، تلقی سنتی از رشتههای دانشگاهی و تخصص گرایی موجب شده است که آموزش عالی از ایجاد ظرفیتهای لازم برای مواجهه با تحولات مذکور بازبماند و با چالشهای تازهای روبرو شود. بر این اساس، یکی از ضرورتهای ... بیشتربررسی مبانی فلسفی برنامههای درسی میانرشتهای در آموزش عالی «دیدگاه اشکال دانش» در نزد فیلسوفان تحلیلی
دوره 1، شماره 2 ، فروردین 1388، صفحه 127-150