1. فرهنگ‌شناسی: میان‌رشتگی و علم انسان‌شناسی

جبار رحمانی

دوره 5، شماره 3 ، تابستان 1392، صفحه 1-19

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2014.19.001

چکیده
  یکی از مباحث مهم در مطالعات علم طی دو دهه اخیر، مبحث میان‌رشته‌ای بودن و چگونگی تلفیق علوم مختلف و دستاوردهای آنها برای ایجاد شناخت بهتر و کامل‌تر از پدیده‌های علمی است. میان‌رشتگی به عنوان راه حلی برای فرارفتن از مرزهای سرسخت دانش ها و نزدیک‌تر کردن هر چه بیشتر علوم مختلف است. رشته‌ای بودن نتیجه تقسیم کار تاریخی میان حوزه‌های ...  بیشتر

2. ادبیّات تطبیقی: از پژوهش های تاریخی – فرهنگی تا مطالعات میان‌‌رشته ای

تورج زینی‌وند

دوره 5، شماره 3 ، تابستان 1392، صفحه 21-35

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2014.19.002

چکیده
  پس از آنکه دانش ادبیّات تطبیقی، چالش­ها و محدودیّت­های خاص مطالعات تاریخی - فرهنگی و جریان اثبات‌گرایی تأثیر و تأثّر مکتب فرانسه را پشت سر گذراند، مطالعات میان‌‌رشته­ای از سوی رماک و ولک به عنوان قلمروی نوین در این حوزه مطرح گردید. این عرصه­ی پژوهشی تازه، پایانی بر تک‌گویی، انزوا و تجزیه­ گرایی علوم انسانی، بویژه ادبیّات، ...  بیشتر

3. رویکرد فارابی و ابن‌سینا به علوم و تقسیم آن؛ رویکردی پیشارشته‌ای، رشته‌ای و یا میان‌رشته‌ای

رضا ماحوزی

دوره 5، شماره 3 ، تابستان 1392، صفحه 37-51

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2014.19.003

چکیده
  در اندیشه فارابی و ابن‌سینا علم در معنای عام مترادف با فلسفه است. از این مقسم واحد دو شاخه نظری و عملی و از هر یک از این دو، اقسام متعددی از علوم تخصصی به‌دست می‌آید. در این نمودار خوشه‌ای دو تصویر وحدت‌انگارانه و تکثرگرایانه (تخصصی) از علوم در کنار هم گرد آمده است. به این معنا، در علم‌شناسی ابن‌سینا هم از وحدت علوم و ارتباط آن‌ها ...  بیشتر

4. چارچوب نظری در مطالعه میان‌رشته‌ای؛ مطالعه موردی: کاربرد نظری اندیشه سیاسی در مطالعه سینما

عباس منوچهری؛ سید محسن علوی‌پور

دوره 5، شماره 3 ، تابستان 1392، صفحه 53-75

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2014.19.004

چکیده
  پژوهش میان‌رشته‌ای نیازمند برخورداری از مبانی نظری و مفهومی‌ای است که با ممانعت از سردرگمی و اشتباه پژوهشگر، امکان تلفیق دیدگاه‌ها در رشته‌های مختلف را فراهم آورد. به این منظور لازم است با اتکا بر مقومات رشته مبدأ، مباحث نظری مرتبط با آن را در دیگر حوزه‌های معرفتی مربوط به پژوهش مورد بررسی قرار داد. با تبیین این مباحث، پژوهشگر ...  بیشتر

5. عصب‌شناسی زبان؛ حوزة مطالعاتی بین‌رشته‌ای در زبان‌شناسی

فیروزه اصغری؛ بهمن زندی

دوره 5، شماره 3 ، تابستان 1392، صفحه 77-99

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2014.19.005

چکیده
  پیوند بین علوم مختلف با یکدیگر به منظور پاسخ به سؤال‌هایی که یک علم خاص به‌تنهایی قادر به حل آن نیست، جهان علم را به سمت تولد بین ‌رشته‌ای‌ها سوق داده است. در این میان زبان‌شناسی نیز به عنوان علمی که زبان را که یک پدیدة پیچیده انسانی، شناختی و اجتماعی است، مورد مطالعه قرار می‌دهد، بی‌تردید نیازمند بهره‌گیری از علوم مرتبط دیگر ...  بیشتر

6. کارکردها و کژکارکردهای بازگشت معنایی استعاره‌ها؛ مطالعۀ موردی مفهوم میان‌رشته‌ای مهندسی فرهنگی

عبدالله بیچرانلو؛ علی اصغر پورعزت

دوره 5، شماره 3 ، تابستان 1392، صفحه 101-121

http://dx.doi.org/10.7508/isih.2014.19.006

چکیده
  تاکنون محققان و نظریه­پردازان متعددی، سازمان را از ابعاد گوناگون، بررسی و مطالعه کرده­اند. بر اساس این مطالعات، انگاره­ها و تصاویری از این مهم ارائه شده­اند که از معروف‌ترین آنها انگاره­هایی است که در آثار «گرت مورگان» و «ماری جو هچ» طراحی و پیشنهاد شده­اند. در این مقاله،‌ به طور اجمالی کارکرد استعاره­ها در ...  بیشتر