آینده پژوهی
1. ساخت اجتماعی واقعیت آینده در پرتو مطالعات میان‌رشته‌ای

احد رضایان قیه باشی؛ علی اصغر پورعزت

دوره 10، شماره 4 ، پاییز 1397، صفحه 1-22

http://dx.doi.org/10.22035/isih.2018.286

چکیده
  سازمان‌ها، آحاد جامعه، نخبگان، و خط‌مشی‌های دولتی، درحالی‌که خود به‌شدت تحت تأثیر دانشمندان رشته‌های علمی گوناگون قرار دارند، به روش‌های گوناگون بر فراگرد ساخت آینده تأثیر می‌گذارند. براساس نظریه‌های «وضع» و «ساخت اجتماعی واقعیت»، و مدل خط‎مشی‎گذاری «نخبگان‌ـ‌توده‌ها»، آینده به‌طور مستمر تحت تأثیر ...  بیشتر

علوم سیاسی
2. بازنمایی غرب در گفتمان سیاسی مرتضی مطهری براساس رویکرد پسااستعماری

مهسا ادیبی؛ مجید توسلی رکن آبادی؛ سیدمحمدعلی تقوی

دوره 10، شماره 4 ، پاییز 1397، صفحه 23-51

http://dx.doi.org/10.22035/isih.2018.287

چکیده
  نحوهٔ برخورد با غرب از مهم‌ترین مؤلفه‌های مهم فضای اندیشه‌‌‌ای ایران است. انقلاب اسلامی یکی از محصولات همین دغدغه‌مندی اندیشه‌ای می‌باشد. مطهری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ایدئولوگ‌های انقلاب کوشید تا در مقابله با پارادایم غزب‌زدگی با ایجاد ساز و برگی نوین برای باورها و اصول دینیِ سنتی، زمینه‌ای فراهم کند که دین اسلام توان ...  بیشتر

آینده پژوهی
3. تمایل به مهاجرت در بین جوانان؛ مطالعه‌ای کیفی در تصاویر آینده

محسن طاهری دمنه؛ معصومه کاظمی

دوره 10، شماره 4 ، پاییز 1397، صفحه 53-78

http://dx.doi.org/10.22035/isih.2018.292

چکیده
  مهاجرت از آن قسم پدیده­های چندوجهی است که برای مطالعه و درک درست آن لازم است رویکردها و روش‌های مختلفی با نگاه میان­رشته­ای به‌ کار گرفته شوند. مطالعه ادبیات نظری درباره مهاجرت گویای این است که نظریه‌های تشریح‌کننده­ مهاجرت، اغلب بر روی مسائل اقتصاد کلان و نظریه­های نیازهای فردی توسعه پیدا کرده­اند. درحالی‌که، اگر مهاجرت ...  بیشتر

علوم انسانی و توسعه
4. مطالعه ارتباط بین جهت‌گیری‌های ارزشی اجتماعی و مصرف پایدار در بین شهروندان ارومیه

حسین هنرور؛ توکل آقایاری هیر؛ محمد باقز علیزاده اقدم

دوره 10، شماره 4 ، پاییز 1397، صفحه 79-108

http://dx.doi.org/10.22035/isih.2018.288

چکیده
  با توجه به افزایش نگرانی­‌ها در ارتباط با مسائل زیست‏‌محیطی، مصرف پایدار ــ که از آن به مصرف سبز نیز تعبیر می‏‌شود ــ و شناسایی عوامل مرتبط با آن به دغدغۀ جدیِ علمی و سیاست‌گذاری در بیشتر جوامع تبدیل شده است. در میان عوامل متعدد تأثیرگذار بر مصرف پایدار، می­توان از ارزش‌ها و جهت­‌گیری­‏‌های ارزشی اجتماعی، به‌عنوان ...  بیشتر

علوم تربیتی
5. عوامل مؤثر بر اثربخشی آموزش محیط زیست در ایران؛ سنتزپژوهی یافته‌ها

حسن کاویانی؛ نسرین نصر

دوره 10، شماره 4 ، پاییز 1397، صفحه 109-141

http://dx.doi.org/10.22035/isih.2018.289

چکیده
  باتوجه به روند صعودی انجام پژوهش‌ها و تحقیقات در زمینه آموزش محیط زیست، در مقالهٔ حاضر سعی شد نتایج کلیهٔ تحقیقات انجام‌شده در حوزهٔ آموزش محیط زیست گردآوری، و ضمن ترکیب این نتایج، یک دیدگاه واحد و منسجم از عوامل مؤثر بر آموزش محیط زیست در داخل حاصل شود. روش پژوهش مبتنی بر استفاده از روش سنتزپژوهی و جامعهٔ آماری آن شامل کلیه مقالات ...  بیشتر

6. تحلیل تنش‌های اجتماعی ناشی از کمبود آب در بین کشاورزان روستایی

حمدالله سجاسی قیداری؛ طاهره صادقلو؛ سید رضا حسینی کهنوج؛ خدیجه یزدانی مروی لنگری

دوره 10، شماره 4 ، پاییز 1397، صفحه 143-168

http://dx.doi.org/10.22035/isih.2018.290

چکیده
  کشاورزی مهم‌ترین فعالیت اقتصادی روستاییان است و بیشترین سهم مصرف آب، مربوط به این بخش می‍باشد. کمبود آب در این بخش می‌تواند موجب بروز بحران‍های جدی از جمله تنش‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی و... در زندگی انسان‍ها به‌ویژه روستاییان کشاورز شود. باتوجه به اهمیت میان‌رشته‌ای بودن این موضوع، هدف از این مقاله تحلیل تنش‌های ...  بیشتر

زبان‌شناسی
7. خوانشی بر استعاره‌های تصویریِ روزنامۀ همشهری در بحران‌های زیستمحیطیِ کلانشهر تهران

مریم سادات غیاثیان؛ مینا وندحسینی؛ بهمن زندی؛ محمدرضا احمدخانی

دوره 10، شماره 4 ، پاییز 1397، صفحه 169-195

http://dx.doi.org/10.22035/isih.2018.293

چکیده
  «کمبود آب» و «آلودگی هوا» دو بحران زیست‌محیطی هستند که کلان‌شهر تهران را تهدید می‌کنند. سؤال این است که مسئولیت پژوهش در این زمینه به عهدۀ کدام‌ سازمان یا نهاد است؟ آیا محیط‌زیست باید این وظیفه را به عهده بگیرد یا رسانه‌های جمعی یا زبان‌شناسان شناختی؟ به نظر می‌رسد راه‌حل این معضل از توان هر یک از آن‌ها به تنهایی خارج ...  بیشتر

مدیریت
8. کاربرد بازاریابی اجتماعی در مدیریت بهینۀ مصرف آب

مهرداد ملک محمدی؛ محمد مهدی مظفری

دوره 10، شماره 4 ، پاییز 1397، صفحه 197-218

http://dx.doi.org/10.22035/isih.2018.298

چکیده
  مدیریت درست الگوی مصرف منابع آب یکی از زیرساخت‌های اصلی توسعۀ پایدار در بخش انرژی است. خشکسالی، افزایش جمعیت، صنعتی‌شدن جامعه و گسترش شهرنشینی از عواملی است که منجر به بحران منابع آب در کشور شده است. در این راستا، بازاریابی اجتماعی نقش مؤثری در اصلاح الگوی مصرف در بخش انرژی، به‌ویژه مصرف منابع آب، دارد. در این مقاله، به‌منظور تعیین ...  بیشتر